
Na al het nodige teasergeweld, hebben we nu eindelijk volledig beeld van de nieuwe Fabia. Die bouwt verder op zijn voorganger maar ziet er een stuk stoerder en volwassener uit.
Verwacht geen exuberante styling voor deze B-segmenter uit Tsjechië. Hij lijkt eerder op een gekrompen Rapid met wat trekjes van de Vision C-concept die we eerder van dichtbij konden bekijken. Zo zien we de Tornadolijn voor het eerst op een productiewagen van Skoda. Die lijn vlak boven de voorste wielkast zorgt ervoor dat het geheel een stuk breder lijkt. Nu ja, in theorie alleszins.
Verder merken we vooral een braaf geheel op. De koplampen zijn wat strakker, de grille loopt in tred met de andere Skoda's en de achterlichten zijn een stuk hoekiger geworden. Als laatste noteren we de knik in de ramen van de achterste deuren.

Meten en passen
De nieuwe Fabia doet - in tegenstelling tot de Skoda Octavia en Seat Leon - niet de overstap naar het MQB-platform van VAG. In de plaats wordt er nog eens kritisch gekeken naar het huidige PQ25-platform. Eentje die je nu nog vindt onder de Volkswagen Polo en Audi A1. Laat dat echter geen domper op de feestvreugde zijn. Met zijn afmetingen van 4 meter lang, 1,73 meter breed en 1,47 meter hoog weet de kleine rakker toch 330 liter kwijt te geraken in de koffer. Zeker niet onderbemeten in het segment.
Er is zelfs meer goed nieuws, dankzij het gebruik van lichtere materialen weet de Fabia tot 65 kilo van zijn lichaam af te schudden. Onder de kap bestaat het aanbod bijna geheel uit driecilinders. Onderaan de kaart vinden we de 1.0 MPI met 60 of 75 pk. Een trapje hoger staat de 1.2 TSI. Een viercilinder met 90 of 110 pk. In dieselland stappen we terug over naar driecilinders. De 1.4 TDI doet het met 90 of 105 pk.
Afspraak met de nieuwe Skoda Fabia hebben we op het autosalon van Parijs.
Recente reacties
Optiefans: Dit kost de ideale BMW 3 Reeks (2022)
Als het alternatief het goedkoopste leer is uit hun gamma, vind ik sensatec wel een slimme keus....
Door this 1 uur geleden
Optiefans: Dit kost de ideale BMW 3 Reeks (2022)
In een premiumauto hoort lederen bekleding dus kozen we voor kunstleer .... :-D
Door John 11 uur geleden
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
Mijn fout ja. Ik had het moeten weten maar te snel gereageerd :-)
Door Jos D. 16 uur geleden
Officieel: Dacia Jogger facelift is vooral verplicht nummertje (2022)
tja,wie 10000 e meer kan(wil) uitgeven wat zoekt die bij dacia?10000e is voor veel mensen een...
Door andre123 19 uur geleden