Rijtest: Seat Leon ST

seat-leon-st-fr-rijtest

Voor het eerst in het bestaan van de Leon heeft Seat een breakversie van het model in het gamma. Eentje die direct hoge ogen gooit in een klasse waar de strijd bikkelhard is.

Dat "hoge ogen gooien" mag je wel letterlijk nemen, want de Seat Leon ST ziet er goed uit. Zeker wanneer je hem uitrust in het FR-niveau, zoals onze testwagen, dan kan je moeilijk om zijn scherpe lijnen heen. Het is dan ook fijn om te zien dat Seat erin geslaagd is de pittige lijnen van de hatchback over te zetten op de ST-stationwagon. De ST meet 27 centimeter meer dan de vijfdeurs, wat zich uit in een meer gestrekte lijn.


Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat

 

seat-leon-st-fr-rijtest

De D-stijl werd echter bijna diagonaal gelegd waardoor de dynamische lijn van de wagen niet wordt tegengesproken door een rechte achterzijde. In de plaats daarvan krijg je een kont waarop de achterlichten de opvallendste onderdelen zijn. Toch oogt de klep nooit massief, omdat Seat voldoende lijnen aanbracht in de achterbumper, die verder een fake diffusor herbergt op de plek waar de nummerplaat wordt geplaatst.

extra centimeters

Die extra centimeters buitenom zijn ook binnenin te zien. Wie plaatsneemt achter het stuur, merkt op dat de schuingeplaatste achterruit erg klein oogt in de binnenspiegel, even wennen dus. De kofferruimte profiteert het meest van de extra lengte tegenover de hatchback, al wil men de Leon ST eerder als lifestylebreak positioneren, waardoor hij met 587 liter niet over de laadruimte van een Skoda Octavia (610 l) beschikt. Verder oogt het interieur gelijk aan dat van de drie- of vijfdeurs Leon, dat wil zeggen dat je te maken krijgt met een degelijk interieur met Duitse stempel, hoewel hier en daar toch de scherpere kantjes van het exterieur ook in het interieur terugkomen. In onze FR-versie zaten sportstoelen en die boden een aangenaam verlengstuk op de potente motor.

seat-leon-st-fr-rijtest

winkelrekken

Seat mag als lid van de Volkswagengroep winkelen in de rekken van het Duitse moederbedrijf, waardoor de Leon ST ook met een aantal nieuwe snufjes kan worden uitgerust. Zo is er Active Cruise Control dat de snelheid aanpast als je dichterbij een voorligger komt en heeft deze wagen ook het Front Assist, dat je behoedt voor aanrijdingen met obstakels die plots voor je opduiken. Verder kregen we nog een Driver Profile, waarbij je de stuurrespons en het ingrijpen van de ESP kan instellen als 'normal', 'eco', 'sport' of 'individual', bij die laatste kan je zelf wat dingen aanpassen, al zijn de keuzes ook daar niet zo uitgebreid.

seat-leon-st-fr-rijtest

De Spanjaarden namen ook het infotainmentsysteem van Volkswagen over en gaf er een eigen draai aan. Die medaille heeft twee kanten, want de looks van het systeem zijn dan wel heel geslaagd, de reacties op je commando's zijn niet snel te noemen.

zelf uitgestippeld

Dat Seat mag rondneuzen in de stallen van Volkswagen heeft ook als gevolg dat de Leon gebruik mag maken van het MQB-platform, waardoor deze Leon ST een kans op ontwikkeling kreeg.

seat-leon-st-fr-rijtest

Dat de ingenieurs bij Seat zelf wat mochten werken aan het chassis, kan je wel denken, daarom volgt de ophanging niet meer de weg die Volkswagen uitstippelde voor de Golf. De Leon is een dynamischer en directer, al is het verschil niet zo groot als je zou verwachten van een vurige Spanjaard.

vurige motor

De motor is dan weer wel vurig. Wij reden met de 1.4 TSI met 140 pk, één van de drie beschikbare benzinemotoren op het FR-uitrustingsniveau. Behalve deze kan je kiezen voor de 1.4 TSI met 122 pk of de 1.8 TSI met 180 pk. Daarnaast is er op het Réference en Style-niveau ook nog de 1.2 TSI met 86 of 105 pk, al kom je met de 86 pk-versie misschien niet zo snel van je plek als je zou willen. De 140 pk-versie is zeker snel genoeg, zo snel zelfs dat hij de 1.8 TSI onder de neus komt kriebelen. Dat komt omdat ze, ondanks een verschillende cilinderinhoud, over hetzelfde koppel van 250 Nm beschikken.

seat-leon-st-fr-rijtest

Toch blijkt de 1.4 TSI liever in de lage toeren te vertoeven waardoor hij zich de loopcultuur van een diesel aanmeet. Qua verbruik kan hij dan weer niet tippen aan de diesel met gelijkaardig vermogen (de 2.0 TDI 150 pk en 320 Nm), de 1.4 TSI verbruikte tijdens onze testweek 6,7 l/100 km (met een piek van 8l/100 km en minimum van 5,7l/100 km).

concurrentieel

Dan is het tijd om de prijslijst in te duiken. De Seat Leon ST kost je in 140 pk TSI versie 23.780 euro. Binnenshuis vinden we concurrentie terug van Skoda, dat de Octavia aanbiedt voor 26.280 euro (1.4 TSI 140 pk, Elegance). Kijken we wat verder rond, dan zien we dat de concurrentie dik gezaaid is. We pikken er de Opel Astra Sports Tourer (24.200 euro, 1.4 Turbo 140pk, Cosmo) en Kia Cee'd Sportswagon (25.091 euro, 1.6 GDI 135, Sense) uit en zien dat beiden in ongeveer hetzelfde uitrustingsniveau wat duurder uitkomen. Ook Renault laat de Mégane Grandtour TCe 130 met 24.815 euro een stuk boven de prijs van de Seat vallen. Enkel de Ford Focus Clipper komt er in ons lijstje goedkoper uit met een prijs van 23.700 euro voor de Titanium-versie (1.6 EcoBoost 150 pk).

seat-leon-st-fr-rijtest

conclusie

De Seat Leon kon onze harten al veroveren met zijn looks en deed dat tijdens een rijtest ook met zijn feel. Die feel werd overgezet op de Leon ST, waardoor Seat nu uitzicht heeft op een fikse uitbreiding van de verkopen in het C-segment. Dat je minder betaalt dan voor een VW Golf Variant en toch zowat hetzelfde in de plaats krijgt, maakt hem alleen maar aantrekkelijker.

seat-leon-st-fr-rijtest

Specificaties

Motor

1.4 TSI

Vermogen

140pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 176 kg

Topsnelheid

211 km/u

Prijs testwagen

€ 28 244.00

Prijs basismodel

€ 16 990.00

0 tot 100 km/u

8.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.70 L/100km

Min. kofferinhoud

587 L

Max. kofferinhoud

1 470 L

CO2-uitstoot

121 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Bjorn 21:52
afbeelding van Bjorn

Ik rij anderhalf jaar met een Seat LEON ST FR 1.4TSI 140PK, hij rijdt echt super! Ik heb hem in Nevada wit en wordt vaak bekeken, de sportiviteit in deze kleur komt echt tot zijn recht.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws