Waterstof is the way: Toyota Mirai

toyota-mirai_01

Toyota heeft een naam geplakt op haar eerste productieauto op waterstof. Hij gaat Mirai heten, wat Japans is voor 'toekomst'. Dan weet je ook weer waar Toyota de komende jaren nog mee zal uitpakken.

Sinds 1992 is Toyota al bezig met de ontwikkeling van een auto die aangedreven wordt op waterstof. De specs van de Mirai waren eerder al bekend. Je tankt je Mirai op vijf minuten vol met waterstof en kan dan 480 km ver gaan rijden, iets minder dus dan de FCV die Honda net voorstelde. De uitstoot blijft beperkt tot waterdamp. Volgens Toyota gaat de Mirai zowat 48.000 euro (7 miljoen Yen) kosten.

toyota-mirai
Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Adriaan 12:13
afbeelding van Adriaan

nu maar hopen dat ze een standaard koppel systeem gaan gebruiken, zodat elke waterstofauto ongeacht het merk, overal kan tanken.

BePa 16:58
afbeelding van BePa

Interessant. Ook nog wel betaalbaar (in de praktijk: voor bedrijven die hun eco-geloofwaardigheid willen oppompen).
Maar waarom auto's met een vernieuwende techniek ook altijd in zo'n verrassend (lees: lelijk) uiterlijk moeten rondrijden, is me een raadsel...

Adriaan 18:47
afbeelding van Adriaan

Het doelpubliek voor die dingen zijn kapitaal krachtige early adopter en bedrijven, en beiden willen in het groot en breed etaleren hoe milieu bewust en vooruitstrevend, en nog wat blabla, ze wel niet zijn. Dat doe je niet met een waterstof module te steken in een aversis, want dan ga je dat niet kunnen onderscheiden van het normale model, en dus niet speciaal genoeg. Dan kan je die prijs ervoor ook niet rechtvaardigen.
Spijtig, want als je kijkt naar de tesla, zit zijn kracht hem nu net in zijn knap, normaal uiterlijk. Maar tesla hoeft dan ook geen interne concurrentie te verwachten van een in veelvoud goedkopere benzine/diesel aangedreven autootjes. Vandaar het space uiterlijk van de leaf, c-zero, i3,...

breine freddy 16:24
afbeelding van breine freddy

is zekers niet de auto van de toekomst veel te kostbaar en tanken zal zekers niet goedkoop zijn 120 l voor 450 km.
ik hou het bij mijn opel ampera gewoon laden via mijn zonnecellen en ik rij gratis en geen co uitstoot de perfecte stadswagen rij dagelijks 60 km op electriciteit

Uw reactie