Officieel: Audi Q7 (2014)

audi-q7-2014_01

Hupla, naast de RS 3 krijgen we vandaag ook de nieuwe generatie Q7 voorgeschoteld van Audi. Die is een stuk lichter dan zijn voorganger en komt er ook als zuinige e-tron in de toekomst.

Deze ochtend moesten we het nog doen met drie plaatjes, nu krijgen we het volle persbericht van de nieuwe Q7 in de brievenbus. Daarmee begint de populaire/ gehate SUV aan zijn tweede generatie.

Minder SUV, meer Audi

Uiterlijk staat er nog steeds een Q7 voor je neus, al lijkt 'ie wel iets lager op zijn pootjes te staan en voelt het geheel minder plomp aan. Dank daar maar de strakkere lijnen voor. Vooraan loopt de grote jongen van Audi weer terug in tred met de rest dankzij de scherpere grille. Achteraan moet je al iets beter kijken om te zien dat je met een nieuwe generatie hebt te maken. Al zijn de rechthoekige uitlaten weggevers van dienst.

audi-q7-2014_01

Digitaal interieur

Binnenin kunnen we dankzij de nieuwe generatie ook afscheid nemen van de verouderde instrumenten. Het instrumentenpaneel vlak voor je neus is nu digitaal en voortaan krijg je een zwevend infotainmentsysteem (lees: navigatie). Alle andere knoppen en hendels worden strak getrokken waardoor het er allemaal wat rustiger uit ziet.

Porsche-Centre-Antwerpen

Kleinere weegschaal

Onderhuids voortaan het MLB Evo-onderstel waardoor de motoren in de lengte liggen. Samen met wat lichtere materialen brengt dat onderstel het gewicht terug met een stevige 325 kilo. Daardoor zal de 3.0 TDI onder de 2-ton duiken. En dat is niet enkel goed voor de rijdynamiek, ook voor het verbruik.

audi-q7-2014_01

Over verbruik gesproken, motorisch pakt Audi uit met de 3.0 TDI en de 3.0 TFSI. Op dit moment nog geen viercilinders in het vooronder zoals bij de Volvo XC90. Die 3-liter diesel wekt 272 pk op en komt toe met 5,7 liter per honderd kilometer, en de benzinevariant doet het met 333 pk. Op termijn kunnen we een Q7 e-tron verwachten die de 3.0 TDI aandikt met een elektromotor waardoor het totaal op 373 pk en 700 (!) Nm komt te liggen. Het verbruik bedraagt amper 1,7-liter per 100 km en de uitstoot zweeft op 50 g/km C02. Hoezo, de Q7 een vervuilende mastodont?

audi-q7-2014_01

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws