Al sinds de eerste generatie A4 heeft Audi een RS-versie gebouwd. Niet altijd direct, maar hij komt er wel, net zoals bij deze generatie.
En ligt het aan ons, of denkt Audi bij deze generatie met heimwee terug aan die wel hele speciale Audi RS 2 die de basis vormde voor deze reeks dikke performance breaks? Misschien is het gewoon de blauwe kleur van de presentatiefoto's...
Onder de kap namelijk geen 2.2 vijfcilinder, ook geen 4.2 zoals vroeger. Wel een 2.9 biturbo V6 benzinemotor. Dat is dezelfde als die in de RS 5. 450 pk en 600 Nm zijn dus ook de cijfers voor de snelle break. In slechts 4,1 seconden vlam je daarmee van 0 naar 100 km/u, met een topsnelheid van 250 km/u. Opschakelen doe je - of de software - via een achttrapsautomaat.
In tegenstelling tot de S-modellen van Audi mogen de RS-modellen wel opvallen in de massa. Een uit de kluiten gewassen bodykit is daarvan het gevolg. De dikke bumpers monden uit op 19 inch grote velgen, daarvoor werden de wielkasten drie centimeter uitgeklopt. Achteraan heb je natuurlijk het RS-logo en de dikke ovalen uitlaateindes. Het sportonderstel zorgt er tenslotte voor dat de wagen 0,7 centimeter lager komt te liggen, mocht je je afvragen of je nu lager zit dan in je lease-A4. Optioneel is er ook een speciaal differentieel op de achteras.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 47 min geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 3 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 6 uur geleden