Lexus heeft - na een best lange afwezigheid - eindelijk haar antwoord op rivalen van het C-SUV-segment. Die luistert naar UX, gebruikt een nagelnieuw platform en de nieuwste generatie van Lexus' hybrideset-up. Iets voor jou, deze UX?
Toyota heeft de CH-R, Lexus krijgt de UX. Buiten het gedeelde TNGA-platform zijn beide rakkers echter van een totaal verschillend allooi. Meer nog, we durven zeggen dat de Toyota een meer uitgesproken design heeft dan die Lexus. En dat wil al iets zeggen, als je het gerief van Lexus tegenwoordig bekijkt. De UX zal het moeten gaan opnemen tegen rivalen zoals de Mazda CX-5, Audi Q3 en de Jaguar E-Pace. Wat het daarvoor in de strijd werpt?
Typisch Lexus
Wel, om te beginnen de typische Lexus-snoet. Met een heuse grille waaruit scherpe koplampen lopen. Achteraan mag het lichtwerk dan weer doorlopen. Stevige rechte uitgeklopte wielkasten zorgen dan weer voor de offroadlook. Mooi of lelijk, deze UX? We laten het op eigenzinnig.
Binnenin oogt de opstelling dan weer een stuk klassieker qua opstelling. Met een naar de chauffeur gedraaide boordplank, ingewerkt infotainmentscherm en versnellingsknuppel op de middentunnel. Toch plaats voor higtech. Dan hebben we het niet enkel over de digitale instrumentencluster maar ook de met led-verlichte ventilatiemonden. Bij lexus spreken ze alvast over een interieur dat gebruik maakt van sashiko, een weeftechniek die ook wordt gebruikt voor het maken van judo- en kendo-uniformen. Het blijven eigenzinnige knapen, die Japanners.
Beste van de klas
Zoals eerder gezegd onderhuids dus het TNGA-platform, type GA-C om exact te zijn. De versie die ze gebruiken voor voorwielaangedreven wagens zoals de Prius, C-HR en Auris. Dat mag dan wel saai klinken maar dat nieuwe platform weet steeds hoge ogen te gooien. Mede dankzij een bijna onmogelijk laag zwaartepunt, stevige punten en een MacPherson voor + dubbele wishbone achter. De resultaten zijn er dan ook bij de UX: Het laagste zwaartepunt & draaicirkel in zijn klasse.
Qua aandrijving doet de UX het met een 2-liter benzine die niet naar onze contreien komt. Nu ja, afhankelijk van hoe je het bekijkt, want wij zullen het doen met de 250h, een hybrideversie die een 2-liter viercilinder benzine laat sparren met een elektromotor, goed voor 178 pk. Met die set-up bedient de UX de voorpootjes, al kan je ook voor de optionele E-Four gaan op die 250h. In dat geval zorgt een extra elektromotor achteraan dat wanneer de voorbanden grip verliezen er tot 80 procent van de kracht naar de achterwielen kan. Vierwielaandrijving dus maar dan anders.
Wat de UX moet kosten, en gaat verbruiken geeft Lexus nog niet mee. Wel een lanceringsdatum; dit najaar.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 12 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 13 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 17 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 21 uur geleden