Dit kost de 184 pk sterke Mazda MX-5

mazda-mx-5-2018_02

Na jaren volharden zwicht nu ook Mazda (een beetje) aan de pk-wedloop. Waardoor de 2019-versie van de MX-5 meteen ook de krachtigste MX-5 ooit in productie zal worden. Met een update voor de 2-liter benzine die het tot 184 pk schopt. Of de roadster daardoor meteen ook een stevige toef duurder wordt? Hoegenaamd niet.

Met de lancering van de vierde generatie MX-5 kreeg de strafste variant een 2-liter atmosferische benzine aan boord met 160 paarden. Dat blok krijgt nu met de komst van de WLTP-cyclus een serieuze update. Met een aangenaam gevolg, want het gehele vermogen wordt meteen ook opgetrokken naar 184 pk en 205 Nm. Een best wel pittige pk-winst voor een lichtgewicht auto als de MX-5. Of dat een grote impact heeft op de prijs?

Wel, 28.490 vraagt Mazda voor de MX-5 SKYACTIV-G 184 pk. Een meerprijs van 700 euro ten opzichte van de MX-5 SKYACTIV-G 160 pk die hij zal vervangen. Eigenlijk verwaarloosbaar, want het gaat hier niet simpelweg om een aangepaste ECU. Zo krijgt de 2-liter onder andere een bredere luchtinlaat, grotere gasklepdiameter, lichtere zuigers, lichtere drijfstang, hogere injectiedruk, gestegen maximaal toerental naar 7.500 opm en een aangepast uitlaatsysteem. Dat laatste moet meteen ook zorgen voor een krachtiger uitlaatgeluid met lagere brom.

mazda-mx-5-2018

Ook nog in die meerprijs van 700 euro; een stuurwiel dat je voortaan ook in de diepte kan verstellen (een primeur in de MX-5), sterkere uitneembare bekerhouders en een verbeterde deurvanger zodat de deur voortaan steviger wordt vastgehouden wanneer ze open staat. Ja, zo perfectionistisch zijn die Japanners.

En de 1.5?

Met de komst van de straffere 2-liter mag ook de 1.5-versie profiteren van enkele technische updates. Met een minder grote impact, al stijgt daar ook het motorvermogen naar 132 stuks, 1 pk meer dan voordien. Dat 1 pk'tje, samen met de interieurwijzigingen kost je trouwens geen eurocent meer, waardoor de MX-5 1.5 nog steeds minimaal 22.690 euro kost.

mazda-mx-5-2018

De upgrades worden trouwens ook doorgevoerd op de RF-variant van de MX-5. Die kost in zijn aller duurste trim - met de 2-liter en automaat - nu 32.490 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Lennart Suurmond 23:20
afbeelding van Lennart Suurmond

Heel verdrietig word ik van dit nieuws. Niet van de auto (juist niet) maar van het feit dat wij in Nederland de BPM (belasting) kennen (en vervloeken). Dat maakt de aanschafprijs van deze prachtige roadster zo’n 10 duizend duurder voor de consument. Dus Belgen (en Duitsers): Gij zijt niet te benijden!

Lennart Suurmond 16:14
afbeelding van Lennart Suurmond

Betreffende de prijs van deze prachtige voiture bent u in België (en Duitsland) natuurlijk wél te benijden!

Raf Tielens 09:33
afbeelding van Raf Tielens

Dat is inderdaad geen leuk nieuws Lennart. Jullie mogen in ruil voor dat geld dan wel pakken betere wegen hebben dan in België. Het systeem is totaal niet meer van deze tijd. Ook in België is het nog niet wat het moet zijn hoor. Want daar speelt de cilinderinhoud nog steeds een grote rol. Alles boven de 3.000cc is ook hier belachelijk duur. In de toekomst zou het een systeem worden dat je betaald naargelang hoeveel je rijdt. Hopelijk wordt dat iets beter. Ik ben benieuwd...

John 21:02
afbeelding van John

Je denkt toch niet dat de overheid die geldkoe zomaar aan de deur zal zetten? Waarschijnlijk komen ze met een systeem waarbij de prijs per gereden kilometer ook zal afhangen van de motor/uitstoot/vermogen.

Nick 12:21
afbeelding van Nick

Jullie hebben inderdaad zoals Raf zegt betere wegen en betalen dus ook minder voor reparaties dat slechte wegen kunnen veroorzaken. Ik hoor ook van een Nederlandse collega wat belachelijke lage bedragen jullie voor een omnium verzekering betalen. Ik denk dat het elkaar wel een beetje opheft.

Raf Tielens 11:07
afbeelding van Raf Tielens

John, dat de overheid hun zakken gaat blijven vullen, daar twijfel ik niet aan. Maar ik hoop wel dat die kilometertax enkel de uitstoot als coëfficiënt gebruikt. Dat lijkt me het eerlijkste. Hiermee zullen ze nog steeds genoeg kunnen incasseren. Maar je zou bijvoorbeeld wel makkelijker iets met een dikke V8 ofzo kunnen kopen als je er toch maar enkel af en toe eens in't weekend mee buiten komt. En dat is dan ook weer goed voor de economie. Maarja, voorlopig nog afwachten wat ze weer uit hun hoed gaan toveren.

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws