Na jaren volharden zwicht nu ook Mazda (een beetje) aan de pk-wedloop. Waardoor de 2019-versie van de MX-5 meteen ook de krachtigste MX-5 ooit in productie zal worden. Met een update voor de 2-liter benzine die het tot 184 pk schopt. Of de roadster daardoor meteen ook een stevige toef duurder wordt? Hoegenaamd niet.
Met de lancering van de vierde generatie MX-5 kreeg de strafste variant een 2-liter atmosferische benzine aan boord met 160 paarden. Dat blok krijgt nu met de komst van de WLTP-cyclus een serieuze update. Met een aangenaam gevolg, want het gehele vermogen wordt meteen ook opgetrokken naar 184 pk en 205 Nm. Een best wel pittige pk-winst voor een lichtgewicht auto als de MX-5. Of dat een grote impact heeft op de prijs?
Wel, 28.490 vraagt Mazda voor de MX-5 SKYACTIV-G 184 pk. Een meerprijs van 700 euro ten opzichte van de MX-5 SKYACTIV-G 160 pk die hij zal vervangen. Eigenlijk verwaarloosbaar, want het gaat hier niet simpelweg om een aangepaste ECU. Zo krijgt de 2-liter onder andere een bredere luchtinlaat, grotere gasklepdiameter, lichtere zuigers, lichtere drijfstang, hogere injectiedruk, gestegen maximaal toerental naar 7.500 opm en een aangepast uitlaatsysteem. Dat laatste moet meteen ook zorgen voor een krachtiger uitlaatgeluid met lagere brom.
Ook nog in die meerprijs van 700 euro; een stuurwiel dat je voortaan ook in de diepte kan verstellen (een primeur in de MX-5), sterkere uitneembare bekerhouders en een verbeterde deurvanger zodat de deur voortaan steviger wordt vastgehouden wanneer ze open staat. Ja, zo perfectionistisch zijn die Japanners.
En de 1.5?
Met de komst van de straffere 2-liter mag ook de 1.5-versie profiteren van enkele technische updates. Met een minder grote impact, al stijgt daar ook het motorvermogen naar 132 stuks, 1 pk meer dan voordien. Dat 1 pk'tje, samen met de interieurwijzigingen kost je trouwens geen eurocent meer, waardoor de MX-5 1.5 nog steeds minimaal 22.690 euro kost.
De upgrades worden trouwens ook doorgevoerd op de RF-variant van de MX-5. Die kost in zijn aller duurste trim - met de 2-liter en automaat - nu 32.490 euro.
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 6 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 13 uur geleden