Donkervoort D8 GTO-JD70 haalt 2G in de bochten

Donkervoort D8 GTO-JD70 2019

Enkele maanden geleden stelde de Nederlandse constructeur zijn verjaardagscadeautje aan oprichter Joop Donkervoort voor. Nu krijgen we eindelijk de specificaties. En die zijn de moeite...

De Donkervoort D8 GTO-JD70 bouwt voort op de fundamenten van de D8 GTO. De Nederlanders doen nog steeds een beroep op Audi’s 2,5 liter vijfcilinder, die in dit geval 415 pk en 520 Nm uitbraakt. Dat vermogen gaat via een kortgespreide vijfbak naar de achterwielen. Officiële sprintcijfers geeft Donkervoort niet op, maar met een leeggewicht van minder dan 700 kilogram wordt een tijd van 0-100 km/u in zo’n 2,7 seconden vermoed.

Donkervoort D8 GTO-JD70 2019

Indrukwekkender zijn de aanpassingen aan de aerodynamica. Door een nieuwe neus en nieuwe wielkasten haalt de GTO-JD70 80 kilogram neerwaartse druk achteraan en 50 kilogram vooraan. Bij het accelereren haalt deze vliegende Nederlander een maximale kracht van 1,02 G, bij het afremmen 1,65 G. Nog straffer wordt het in de bochten: daar wordt 2,05 zijdelingse G gehaald.

Donkervoort D8 GTO-JD70 2019

Niet dat de 70 toekomstige eigenaars van de Donkervoort D8 GTO-JD70 er wakker van zullen liggen wanneer ze 163.636,36 euro (exclusief btw) betaald hebben, maar we geven het maar mee: door een nieuwe uitlaat beantwoordt deze Nederlander aan de Euro 6d-TEMP-norm. Hij haalt ook een CO2-uitstoot van 198 g/km.

Donkervoort D8 GTO-JD70 2019
Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws