Enkele maanden geleden stelde de Nederlandse constructeur zijn verjaardagscadeautje aan oprichter Joop Donkervoort voor. Nu krijgen we eindelijk de specificaties. En die zijn de moeite...
De Donkervoort D8 GTO-JD70 bouwt voort op de fundamenten van de D8 GTO. De Nederlanders doen nog steeds een beroep op Audi’s 2,5 liter vijfcilinder, die in dit geval 415 pk en 520 Nm uitbraakt. Dat vermogen gaat via een kortgespreide vijfbak naar de achterwielen. Officiële sprintcijfers geeft Donkervoort niet op, maar met een leeggewicht van minder dan 700 kilogram wordt een tijd van 0-100 km/u in zo’n 2,7 seconden vermoed.
Indrukwekkender zijn de aanpassingen aan de aerodynamica. Door een nieuwe neus en nieuwe wielkasten haalt de GTO-JD70 80 kilogram neerwaartse druk achteraan en 50 kilogram vooraan. Bij het accelereren haalt deze vliegende Nederlander een maximale kracht van 1,02 G, bij het afremmen 1,65 G. Nog straffer wordt het in de bochten: daar wordt 2,05 zijdelingse G gehaald.
Niet dat de 70 toekomstige eigenaars van de Donkervoort D8 GTO-JD70 er wakker van zullen liggen wanneer ze 163.636,36 euro (exclusief btw) betaald hebben, maar we geven het maar mee: door een nieuwe uitlaat beantwoordt deze Nederlander aan de Euro 6d-TEMP-norm. Hij haalt ook een CO2-uitstoot van 198 g/km.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 20 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 23 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 2 dagen geleden