
Enkele maanden geleden stelde de Nederlandse constructeur zijn verjaardagscadeautje aan oprichter Joop Donkervoort voor. Nu krijgen we eindelijk de specificaties. En die zijn de moeite...
De Donkervoort D8 GTO-JD70 bouwt voort op de fundamenten van de D8 GTO. De Nederlanders doen nog steeds een beroep op Audi’s 2,5 liter vijfcilinder, die in dit geval 415 pk en 520 Nm uitbraakt. Dat vermogen gaat via een kortgespreide vijfbak naar de achterwielen. Officiële sprintcijfers geeft Donkervoort niet op, maar met een leeggewicht van minder dan 700 kilogram wordt een tijd van 0-100 km/u in zo’n 2,7 seconden vermoed.

Indrukwekkender zijn de aanpassingen aan de aerodynamica. Door een nieuwe neus en nieuwe wielkasten haalt de GTO-JD70 80 kilogram neerwaartse druk achteraan en 50 kilogram vooraan. Bij het accelereren haalt deze vliegende Nederlander een maximale kracht van 1,02 G, bij het afremmen 1,65 G. Nog straffer wordt het in de bochten: daar wordt 2,05 zijdelingse G gehaald.

Niet dat de 70 toekomstige eigenaars van de Donkervoort D8 GTO-JD70 er wakker van zullen liggen wanneer ze 163.636,36 euro (exclusief btw) betaald hebben, maar we geven het maar mee: door een nieuwe uitlaat beantwoordt deze Nederlander aan de Euro 6d-TEMP-norm. Hij haalt ook een CO2-uitstoot van 198 g/km.

Recente reacties
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
mja, Geraard zegt soms 13kWh, soms 9.2kWh. Ik refereerde eigenlijk naar de VW-website waar de...
Door Jacky 2 dagen geleden
Over Suzuki en MG, met Bart Hendrickx - RoadTrip Salonspecial
altijd al sympathie gehad voor Suzuki. Maar wat hangt die PSA leeuw daar in die catacomben te doen...
Door suskewiet 2 dagen geleden
Rij-impressie + video: Hyundai Tucson (2020)
U bedoelt 2.0 diesel de 18d ;) die zijn wel zuinig idd
Door Davy vd 3 dagen geleden
Rijtest: Fiat Panda Hybrid (2020)
Groot gelijk maar Is nu veranderd. Die batterij staat nu rechts onder de passagiers zetel.
Door Joris Vanlishout 3 dagen geleden