Facelift Tesla Model S en X: met een hoek af

Tesla geeft zijn Model S en X een facelift. Uiterlijk zie je bijna geen verschil, maar het interieur en de techniek zijn grondig aangepakt. En dat stuurwiel, dat zal even wennen worden…

Tesla heeft afgelopen nacht zijn topmodellen, de berline Model S en de SUV Model X, in een opgefriste versie onthuld. Uiterlijk zijn de faceliftversies nauwelijks veranderd: de voorbumper ziet er iets anders uit, alle onderdelen die in chroom waren uitgevoerd zijn matzwart geworden en achteraan is een nieuwe diffuser gemonteerd.

Knightrider

Het interieur is daarentegen veel grondiger aangepakt. Het grote verticale scherm is vervangen door een horizontaal exemplaar (nog steeds 17 duim groot) dat hoger op het dashboard is geplaatst, zodat je films op een meer ‘natuurlijke’ wijze kan bekijken – vergeet niet dat je in Tesla’s naar video’s kan kijken op Netflix en Youtube. In tegenstelling tot de Model 3 en Y behouden de S en X een (digitaal) instrumentenbord (12,3 duim). Achteraan komt op de middenconsole een extra scherm (8 duim) waarop de passagiers films kunnen bekijken en videogames kunnen spelen. Zoals voordien is er stoelverwarming op alle zitplaatsen, maar de voorstoelen kunnen voortaan ook worden geventileerd. Van een massagefunctie is nog geen sprake. Een nieuw stereosysteem met 22 luidsprekers gebruikt actieve lawaaionderdrukking om het interieur fluisterstil te maken. En dan is er natuurlijk dat stuurwiel, dat doet denken aan dat van KITT in de tv-reeks Knightrider uit de jaren ’80. De velg is niet rond maar vierkant en loopt bovenaan niet door. Er zijn ook geen hendels meer te zien voor de bediening van de ruitenwissers, de lichten of de versnellingsbak. In de plaats daarvan zijn alle functies zoals bij Ferrari op het stuurwiel zelf verzameld.

Plaid met drie motoren en 1.000 pk

Qua prestaties maken de topmodellen een mooie sprong. De basisversie van de Model S (Long Range) sprint voortaan van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en is daarmee vlotter dan de snelste Model 3 (de Performance, 3,3 seconden). Hij haalt bovendien een WLTP-rijbereik van 663 kilometer en een top van 250 km/u. De vroegere, bloedsnelle Performance-variant bestaat niet meer, maar is vervangen door de Plaid. Die gebruikt voortaan 3 in plaats van twee elektromotoren (één op de vooras, twee op de achteras) zoals de Audi e-tron S, waardoor hij het koppel op een vectoriële manier tussen de achterwielen kan verdelen en zo een scherper stuurgedrag kan bieden. De Plaid ontwikkelt liefst 1.020 pk (tegenover 800 pk in de oude Performance) en sprint van 0 naar 100 km/u in 2,1 seconden (was 2,6 seconden) terwijl hij een top haalt van 320 km/u (in plaats van 263 km/u). Het rijbereik is 628 kilometer. Later komt er nog een Plaid+, waarover Tesla alleen maar voorlopige gegevens publiceert: 0 naar 100 km/u in “minder dan 2,1 seconden”, een top van 320 km/u, “meer dan 1.100 pk” en een rijbereik van “meer dan 840 kilometer”. Dat laatste gegeven suggereert dat deze variant een grotere batterij krijgt, waarschijnlijk van een nieuwe generatie.

Model X

De Model X ondergaat dezelfde wijzigingen, maar door zijn hogere gewicht presteert hij minder goed: de Long Range gaat naar 100 km/u in 3,9 seconden en haalt een bereik van 580 kilometer, de Plaid klokt af op 2,6 seconden en 547 kilometer. Van de X is geen Plaid+ aangekondigd.

Kost dat?

De Model S Long Range kost 89.990 euro, en zoals steeds bij Tesla zijn de enige opties de kleur van de lak en het interieur, de velgen en de “Full Self Driving”-software. De Model X Long Range kost exact 10.000 euro meer (99.990 euro). De Model S Plaid vergt een investering van 119.990 euro en vreemd genoeg kost van deze versie de Model X exact even veel. De Model S Plaid+ tot slot kost 139.990 euro. In vergelijking met een (iets) tragere Porsche Taycan zijn dat bijzonder scherpe prijzen (een Taycan Turbo S kost zonder opties 190.000 euro), maar de vraag is maar of het nauwelijks gewijzigde uiterlijk erin zal slagen om trendgevoelige kopers in dit dure segment te overtuigen…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws