Dacia Spring is goedkoop maar langzaam (2021)

Dacia heeft in de aanloop naar de lancering van budget-elektroauto Spring meer data vrijgegeven. Heb je even tijd?

Tijd en geduld is wat je nodig zal hebben om met deze Spring van 0 naar 100 te rijden. Met zijn elektromotor van 45 pk sterk en een koppel van 125 Nm is hij niet rijkelijk voorzien van vermogen. Ook de accu van 27,4 kWh groot is niet enorm.

sightseeing

Dat maakt 'm natuurlijk goedkoper en sneller op te laden maar het zorgt er ook voor dat de Dacia Spring geen snelheidsduivel is. Dacia geeft acceleratiewaarden op in 0-50 km/u en dat is volgens ons al geleden van de Renault Twizy dat we nog zo'n tijd zagen. In 5,8 seconden ben je aan 50 km/u en vanaf dan duurt het tergend lang vooraleer je de 100 km/u bereikt. Liefst 19,1 seconden doe je erover, bijna genoeg tijd om nog een praatje te maken met de buurman die voorbijgewandeld komt. Hernemen van 80 naar 120 doe je in 26,2 seconden.

De Dacia Spring zal dan ook geen auto zijn die je vaak op de snelwegen wil tegenkomen, ook al niet omdat de topsnelheid beperkt is op 125 km/u. Het voordeel is wel dat je dankzij de lichte motorisatie en relatief kleine accu toch 305 km ver geraakt in stadsgebruik en 230 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dat komt omdat de Spring zelf ook maar 970 kilogram weegt.

hij komt, hij komt...

Opladen doe je in 13,3 uren aan een 2,3 kW lader, in 4,5 uren aan een 7,4 kW wallbox. Ook DC-snelladen kan, in 56 minuten ga je dan van 0 naar 80 procent. Dat is bijna even snel als je acceleratie.

Dacia brengt de Spring volgende week naar de Belgische pers voor een test, we verwachten tegen dan ook de prijzen. In Frankrijk gaat hij alvast 12.403 euro kosten, al heeft Dacia voor die prijs wel al de Franse overheidskorting ingecalculeerd. De eerste leveringen worden in de herfst verwacht.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
tomtom 09:40
afbeelding van tomtom

Je zegt dat deze wagentjes duur zijn, maar volgens mij ligt de TCO niet (veel?) hoger dan bij een Dacia aangedreven met een motor op fossiele brandstoffen.

Vergeet niet dat deze Dacia Spring (zelfs voor een EV!) een mussendorst heeft. Dat gekoppeld aan de lagere jaarlijkse kosten, geeft een totaalkost die volgens mij een pak beter is dan jij doet uitschijnen.

Wim 12:59
afbeelding van Wim

Heel benieuwd naar

Theunissen 10:05
afbeelding van Theunissen

Is te duur , zal hij geen hardloper worden.
Zolang er geen e -auto onder de 15000 euro komt. En occasion onzekerheid accu
Voor de gewone burger

Wim 16:58
afbeelding van Wim

ze gaan minder verdienen op onderhoud, dat moet ergens terugverdiend worden ;)

Vincent van Bruggen 11:18
afbeelding van Vincent van Bruggen

Wat een zure reacties. In NL mag je niet eens harder dan 100. En deze auto is nog maar de eerste stap. Hulde voor het lage gewicht, daar heeft onze planeet wat aan!

andre123 15:10
afbeelding van andre123

voila,da vind ik nu ook eens se,
je moet de spring zien als eerste stap enwaarvoor hij bedoeld is,en dat is zeker niet om te scheuren op de snelwegen(of stadswegen)
een krachtigere motor en of batterij is in de toekomst ook niet uitgesloten,wanneer je vergelijkt met de eerste zoe is er al een stap gezet van 22 naar 50kwh en krachtigere motoren zonder noemenswaardige prijsverhoging...
wanneer je ziet welke stap dacia gezet heeft op 15 jaar dan zou het mij verwonderen dat de spring niet mee evolueert...

Harry 13:40
afbeelding van Harry

Is een schot in de roos voor bijvoorbeeld als 2e auto. Als je even verder onderzoek doet krijg je 100000 km garantie of 8 jaar op de accu. Genoeg voor een stadsauto. Voor wie niet veel rijd perfect. En vergeet niet dat ie alleen nog maar verbeterd gaat worden de komende jaren. Met ook nog eens 5000 subsidie waar ik woon bijna gratis auto voor in de buurt.

Patric 17:48
afbeelding van Patric

Ik ben bang dat de prijs in Nederland de €20.000,- overstijgt. En dan is het zeker niet interessant.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws