
Dacia heeft in de aanloop naar de lancering van budget-elektroauto Spring meer data vrijgegeven. Heb je even tijd?
Tijd en geduld is wat je nodig zal hebben om met deze Spring van 0 naar 100 te rijden. Met zijn elektromotor van 45 pk sterk en een koppel van 125 Nm is hij niet rijkelijk voorzien van vermogen. Ook de accu van 27,4 kWh groot is niet enorm.
sightseeing
Dat maakt 'm natuurlijk goedkoper en sneller op te laden maar het zorgt er ook voor dat de Dacia Spring geen snelheidsduivel is. Dacia geeft acceleratiewaarden op in 0-50 km/u en dat is volgens ons al geleden van de Renault Twizy dat we nog zo'n tijd zagen. In 5,8 seconden ben je aan 50 km/u en vanaf dan duurt het tergend lang vooraleer je de 100 km/u bereikt. Liefst 19,1 seconden doe je erover, bijna genoeg tijd om nog een praatje te maken met de buurman die voorbijgewandeld komt. Hernemen van 80 naar 120 doe je in 26,2 seconden.

De Dacia Spring zal dan ook geen auto zijn die je vaak op de snelwegen wil tegenkomen, ook al niet omdat de topsnelheid beperkt is op 125 km/u. Het voordeel is wel dat je dankzij de lichte motorisatie en relatief kleine accu toch 305 km ver geraakt in stadsgebruik en 230 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dat komt omdat de Spring zelf ook maar 970 kilogram weegt.
hij komt, hij komt...
Opladen doe je in 13,3 uren aan een 2,3 kW lader, in 4,5 uren aan een 7,4 kW wallbox. Ook DC-snelladen kan, in 56 minuten ga je dan van 0 naar 80 procent. Dat is bijna even snel als je acceleratie.
Dacia brengt de Spring volgende week naar de Belgische pers voor een test, we verwachten tegen dan ook de prijzen. In Frankrijk gaat hij alvast 12.403 euro kosten, al heeft Dacia voor die prijs wel al de Franse overheidskorting ingecalculeerd. De eerste leveringen worden in de herfst verwacht.
Recente reacties
50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Yves Wouters
Confusion of the highest order, ik mij heel de tijd aan het afvragen waar je het over had, uh sinds...
Door Adriaan 11 uur geleden
50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Yves Wouters
Heel cool, heerlijke liefhebbersbak! Maar man de onbetrouwbaarheid en gigantisch dure herstelkosten...
Door Techno Patat 1 dag geleden
50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Joram Van Acker
De E39 M5 is voor mij het enige juiste antwoord! V8 roffel, prachtige subtiele looks, donkerblauw...
Door Techno Patat 1 dag geleden
Vraag: heeft de levering van jouw nieuwe auto vertraging opgelopen?
Vandaag 27/05/2022 nog steeds geen zicht op mogelijke leverdatum.
Door Lieven 1 dag geleden