Officieel: Peugeot 308 is zelfzekere hatchback (2021)

Peugeot 308 2021 Hatchback PHEV info belgie

Peugeot heeft de opvolger van de huidige 308 klaar. Die stijgt niet in cijfer naar 309, krijgt een onwezenlijke uitgesproken styling én is vanaf de lancering beschikbaar als plug-invariant. De Leeuw is klaar om de concurrentie af te troeven.

Net zoals de nieuwe 208 heeft Peugeot besloten de opvolger van de 308 niet te laten groeien op cijfervlak. 308 wordt dus bij de nieuwe generatie niet 309, wel blijft hij door het leven gaan als 308. Maak daardoor echter niet de fout door te denken dat het hier over een subtiele evolutie gaat. Want de nieuwe generatie 308 is klaar om te revolteren in het segment.

Klauwen

De huidige 308 was de auto die Peugeot 8 jaar geleden uit de slechte papieren wist te halen. Waardoor de nieuwe generatie grote schoentjes heeft in te vullen. Is de huidige versie nog gedrapeerd in een veilig designjasje, dan beschikt de nieuwe over een stuk meer zelfvertrouwen. Net zoals broertje 208, 508 en 3008 is deze C-hatchback een designstatement van jewelste geworden. Kijk maar even naar de uitgesneden koplampen, naar de toegeknepen derrière en de uitgeklopte wielkasten. Langszij mag het door de overgenomen raampartij herkenbaar 308 zijn, vergis je echter niet. Want deze nieuwe generatie krijgt een groeischeut van maar liefst 11 centimeter (4.37 meter) waarvan 5.5 centimeter naar de wielbasis gaat.

Peugeot 308 2021 Hatchback PHEV info belgie

Het resultaat is volgens Peugeot een groter ruimtegevoel voor de passagiers achterin deze nieuwe 308. Als je dan weet dat de huidige generatie al riant zitten is, dan moeten we er geen plaatje bij maken. De meer uitgesproken achterzijde heeft trouwens wél een negatieve impact op het interieur. Het is te zeggen; de kofferruimte. De koffer verliest enkele liters tegenover zijn voorganger (412 l/ 1.323 l). Al heeft Peugeot hier goed naar de concurrentie gekeken. Want hoewel iets kleiner, die koffer, is de ruimte nog steeds groter dan bij zijn voornaamste concurrenten. Denk VW Golf (381 l), Ford Focus (375 l) en Opel Astra (370 l). En o ja, moeten we de geruchten geloven, dan komt er ook van deze 308 later nog een stationwagen.

Hallo Peugeot

Geen nieuw exterieur zonder nieuwe interieur. Al is dat misschien minder revolutionair. Bij de huidige 308 ging Peugeot al met de grove borstel door dat interieur. Waardoor we nu enkel een opgefrist design van die mindset krijgen mét de nieuwste technologie. Pal voor je neus staat nog steeds een hoog geplaatste instrumentcluster en een petieterig stuurtje. Rechts daarvan staat een 10-duims infotainmentsysteem. Achter beide schermpjes zit een nagelnieuw besturingssysteem dat naar keuze gebruik maakt van spraaksturing. Via "Oké Peugeot" (wij prefereren "Hallo Peugeot" op z'n plat Antwerps) kan je het systeem aanspreken.

Peugeot 308 2021 Hatchback PHEV info belgie

De nodige oplaadpunten, Apple Carplay en Android Auto tekenen uiteraard present. Op veiligheidsvlak spreekt Peugeot van Drive Assist 2.0 dat onder andere adaptieve cruisecontrole, een actieve rijstrookassistent en een fileassistent bevat. Via de samenwerking van die systemen is de nieuwe 308 bijvoorbeeld in staat om op de autostrade (tussen 70 en 180 km/u) autonoom een auto in te halen mits je daarvoor de opdracht geeft. Kijk, de Mercedes S-Klasse is er niets tegen!

Stekkeren

Onder het fraaie design dat zonder twijfel nog zijn oorsprong vond onder de pen van ex-Peugeot-designer Gilles Vidal staat een gekend fundament. De nieuwe 308 rolt namelijk op een doorontwikkeling van het EMP2-platform dat we ook al vanonder de huidige 308 kennen. Dat is trouwens geen teleurstelling. Want het is net dát platform dat de 308 destijds zijn merites gaf. Daarenboven is de doorontwikkeling in staat om een accu en stekker te herbergen. Waardoor deze 308 - inderdaad - meteen beschikbaar is als een fiscaal vriendelijke plug-inhybride. Die Hybrid 225 beschikt over een 180 pk sterke 1.6-liter turbobenzine die samen mag sparren met een 110 pk sterke elektromotor en een accu van 12.4 kWh. Goed voor een systeemvermogen van 225 pk en een theoretische elektrische range van 59 kilometer. Wil je per sé die 60 kilometer halen? Dan schuift Peugeot ook nog de Hybrid 180 naar voren. Met 30 minder pk's voor de benzinemotor. Een 3.7 kW boordlader is standaard (1 fase), optioneel schuift Peugeot een 7.4 kWh-lader naar voren (1 fase).

Peugeot 308 2021 Hatchback PHEV info belgie

Ga je liever de klassieke toer op, dan voorziet Peugeot ook nog benzine- en dieselmotoren zonder stekker. De immers aanwezige 1.2 Puretech driecilinder geeft ook hier van jetje met 110 dan wel 130 pk. Op dieselvlak schuift Peugeot een 1.5-liter viercilinder naar voren met 130 pk. Dit najaar moet de nieuwe 308 in ons straatbeeld gaan verschijnen. Saaier zal dat straatbeeld er daardoor niet op worden. Tenslotte nog een laatste weetje; deze nieuwe 308 is de eerste Peugeot die het compleet nieuwe logo van het merk mag dragen. Kijk maar eens naar de snuit.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Mathieu 12:58
afbeelding van Mathieu

Ik heb nog niet met de laatste generatie Peugeots gereden, maar ze zijn er op designvlak de laatste jaren mooi op vooruit gegaan. Ergens, indien wat aangekleed, vind ik het exterieur ook meer hebben dan mijn Ford Foucs. Maar, van de concurrenten hierboven genoemd is er maar 1 die met de prijs kan concurreren, en dat is de Volkswagen Golf. Als je een Peugeot 308 Berline en een Ford Focus even goed uitrust, dan komt je met de Peugeot toch in een andere prijsklasse. Nu, ik vind deze (het exterieur dan) zeker wel iets hebben.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws