Mercedes-Benz S 580 e: plug-inhybride S-Klasse in de catalogus (2021)

Mercedes S 580 e 2021

Mercedes heeft het gamma van zijn S-Klasse uitgebreid met de S 580 e, een plug-inhybride met elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer. Tegelijk voegt Stuttgart nog enkele kleine updates toe aan het S-Klasse-gamma.

De zakelijk rijdende CEO en de boekhouder zullen de Mercedes S 580 e graag zien komen. De plug-inhybride S-Klasse combineert de 3.0 zes-in-lijn van 367 pk en 500 Nm uit de S 450 met een elektromotor van 110 kW (150 pk) en 480 Nm. Het systeemvermogen komt uit op 510 pk en 750 Nm. De sprinttijd van 0 tot 100 km/u bedraagt 5,2 seconden, de topsnelheid 250 km/u - al houdt hij het volledig elektrisch bij een meer bescheiden 140 km/u.

Mercedes S 580 e 2021

Drempeltje weg

Mercedes werkte de batterij beter weg, zodat er geen enerverend ‘drempeltje’ meer in de koffervloer zit. Die batterij van 28,6 kWh zorgt voor een elektrisch WLTP-rijbereik van 94 tot 113 kilometer, en een CO2-uitstoot van 14 tot 22 g/km. De gecorreleerde NEDC-waarde komt op een iets hogere 26 tot 33 g/km uit, afhankelijk van de aankleding. Opladen kan standaard aan 11 kW, maar Mercedes biedt ook een snellaadfunctie van 60 kW aan. De S 580 e is beschikbaar op de ‘gewone’ S-Klasse en de versie met lange wielbasis.

Stuttgart maakt van de gelegenheid gebruik om enkele nieuwe features te introduceren op de S-Klasse, zoals nieuwe koetswerkkleuren en een nieuwe afwerkingsmogelijkheid voor de middenconsole. Maar de opvallendste nieuwigheid is de E-Active Body Control-ophanging. Die actieve ophanging werkt samen met de standaard luchtvering om het rijcomfort nog meer te verhogen. En de veiligheid, want bij een nakende zijdelingse aanrijding tilt het E-Active Body Control-systeem het koetswerk enkele centimeters naar omhoog om de klap beter op te vangen. De actieve ophanging gebruikt een 48-voltsysteem en kan dus alleen worden aangevinkt op de milde hybride modellen.

Mercedes S 580 e 2021

Maybach

Verder voegt Mercedes nog een autodeelfunctie toe, de MBUX Interior Assistant voor de passagiers achteraan, een gordelaanreiker voor de achterbank, adaptieve interieurverlichting achteraan en – jawel – een kuitmassagefunctie voor de Executive-zetels op de S-Klasse met lange wielbasis. De meeste van die opties komen over van de Mercedes-Maybach S-Klasse.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws