Porsche biedt klantenteams in de racerij al jaren een circuitvariant van de 911 aan. Die 911 GT3 R gaat nu een nieuwe generatie in, pakt uit met een gegroeide motor & geoptimaliseerde aerodynamica en blikt stiekem al vooruit op de op til staande nieuwe 911 GT3 RS voor de openbare weg.
Het voorbije weekend was het weer tijd voor de TotalEnergies 24 hours of Spa, dé etmaalrace op het mythische circuit van Spa-Francorchamps. En hoewel Mercedes vooral hoge ogen wist te gooien met een dubbelslag, had Porsche naast het circuit interessant nieuws te tonen: de 911 GT3 R.
Nieuwe motor
Ben je niet helemaal thuis in de line-up, dan zou je kunnen denken dat de 911 GT3 R gewoonweg één of andere variant is voor de straatlegale 911. Er is tenslotte een 911 R en een 911 GT3. Niets is echter minder waar, want al jaren is de 911 GT3 R een specifiek voor de racerij ontwikkelde versies van de 911. Een auto waarmee Porsche technologisch uitpakt, om dan die technologieën naar straatlegale varianten te laten vloeien.
Dé grote nieuwigheid is de motor achterin. Want de 4-liter atmosferische zescilinder boxermotor wordt vergroot tot 4.2-liter. Het vermogen kan daardoor stijgen tot maximaal 565 pk. Belangrijker is echter dat Porsche met deze nieuwe motor de kracht- en koppelcurve wist te "optimaliseren", waardoor het blok nog toegankelijker is voor de "gentleman driver".
Subtiele updates maken het verschil
Dat updates vaak groter zijn dan je denkt bewijst ook de diffuser achteraan. Om een nieuw exemplaar met betere downforce te kunnen installeren wordt de boxermotor achterin 5.5 graden naar voren getild om nét genoeg plaats te voorzien. Het gevolg is wel dat bepaalde componenten van de motor verplaatst moesten worden. Die verplaatst Porsche zodat meteen ook de gewichtsbalans van de auto neutraler wordt.
Wat je ook meteen zal opvallen is de gigantische spoiler achteraan met zogenaamde "zwanennek". Minder opvallend is de gegroeide wielbasis. Porsche duwt de achterwielen namelijk zo'n 5 centimeter naar achteren. Daardoor zou de 911 GT3 R minder bandenslijtage kennen op het circuit. Binnenin staat de racestoel een stukje centraler in de cabine. Niet dat elke coureur daar van droomt, wel het gevolg van nieuwe veiligheidsregels van de FIA. Porsche maakt van de gelegenheid gebruik om een aangepaste rolkooi te ontwikkelen en installeert verschuifbare pedalen en stuur om de vaste zitpositie te counteren.
4.2 in de GT3 RS?
Hoewel de 911GT3 R zijn debuut kreeg dit jaar tijdens de 24u van Spa, zullen de eerste raceteams pas vanaf 2023 de racewagen kunnen inzetten. Volgend jaar dus een vaste waarde tijdens uithoudingsraces over de gehele wereld. En stiekem... hopen wij dat Porsche de 4.2-liter zescilinder boxermotor overhevelt naar een straatvariant van de 911. De 911 GT3 RS? We zeggen maar iets...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden