Nieuwe BMW M5 Touring giet 727 pk in oppermachtige breakvorm (2024)

BMW M5 Touring 2024

Het is zover: er is nog eens een nieuwe BMW M5 Touring. De ultieme supersedan krijgt er namelijk een ruimer broertje bij, goed voor tot 1.630 liter koffervolume achterin. Koppel dat aan een 727 pk sterke plug-inhybride aandrijflijn en wat denk je: is dit alle auto die een mens kan wensen?

’t Is Touring-tijd bij BMW, en nog geen klein beetje. Zo is de M3 er voor het eerst als break en sindsdien hebben ze in Beieren ook al hun allereerste zuiver elektrische stationwagon voorgesteld: de i5 Touring. Dat is natuurlijk niet zo’n verrassing want die deelt zijn carrosserie met de nieuwe 5 Reeks Touring op verbranding… Dus waarom zou je die lijn dan niet doortrekken voor alle modellen met een 5-je in de naam?

305 km/u in een break

Jawel: maak dus kennis met de nieuwe BMW M5 in Touring-vorm — al kregen we die eerder al heel even te zien in gelekte persplaatjes. Daaruit leerden we al dat er in vooraanzicht natuurlijk niet veel verandert, dus je kijkt hier nog steeds naar een flink verdikte Fünfer met extra scherp bumperwerk. Achteraan is echter waar al het nieuws te melden valt want je kijkt hier natuurlijk naar een break, al hadden we de styling van deze achterpartij wel kunnen voorspellen. Zo neemt hij de langere daklijn en de verlichting gewoon over van de reguliere 5 Reeks Touring maar combineert hij die met de 7,5 centimeter bredere achterbumper, de enorme diffuser en natuurlijk de vier uitlaatpijpen van de M5.

BMW M5 Touring 2024

Op motorisch vlak blijft dan ook alles identiek aan die M5-zonder-Touting dus jawel: ook als stationwagon is deze krachtpatser tegenwoordig een plug-inhybride. Reken dus op een 4.4-liter V8-motor voorin, op zich al goed voor 585 pk en 750 Nm koppel. Die krijgt gezelschap van een elektromotor met 197 pk in de transmissie en het resultaat is een piek van 727 pk en 1.000 Nm koppel op de vier wielen. Daarmee sprint de Touring naar de 100 km/u in 3,6 seconden — een tiende trager dus dan de reguliere M5 — terwijl de topsnelheid identiek blijft op standaard 250 km/u en optioneel 305 km/u. O ja en mocht je dat willen, dan kan je gewoon tot 67 kilometer elektrisch rijden dankzij de 18,6 kWh-accu onder de bodem.

Bijna 2,5 ton in bedwang

Die elektrificatie maakte van de reguliere M5 al geen lichtgewicht meer en daar doet deze Touring nog eens 40 kilootjes bovenop, goed voor maar liefst 2.475 kilogram leeggewicht. Geen nood echter, want al dat gewicht wordt standaard in bedwang gehouden door adaptieve M-ophanging met actieve dempers en M Compound-remmerij. Je mag je koffer dus zonder zorgen over het rijgedrag volladen want achter de achterbank past hier 500 liter bagage en met de rugleuning neergeklapt groeit het koffervolume zelfs tot 1.630 liter.

BMW M5 Touring 2024

Het is trouwens niet voor het eerst dat je zo’n hoeveelheden kan meezeulen in een M5, al moeten we daarvoor wel even door de geschiedenisboeken bladeren. Zo bracht BMW voor het eerst een breakversie van zijn M5 op de markt met de E34-generatie van de 5 Reeks, in de vroege jaren ’90. Nadien sloeg de Touring een generatie over maar hij kwam terug met de ‘Bangle-BMW’, de E60/E61 van de jaren nul. Dat was dan echter de laatste want de twee daarop volgende 5 Reeksen deden het zonder M5 Touring, tot nu dus. Wat je voor dit exemplaar over moet hebben, weten we op dit moment nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws