Hoe hard wijkt je snelheidsmeter af?

wijkt een kilometerteller af?

Wat is de afwijking van een kilometerteller tegenover de realiteit? VAB zocht het uit en kwam tot enkele opmerkelijke conclusies.

Herken je het gevoel, je rijdt mooi vijftig in een zone 50 maar toch creëer je een heel konvooi van chauffeurs achter je. Is er misschien iets mis met je kilometerteller en ga je eigenlijk een stuk trager dan vijftig? VAB zocht het uit.

Gelijkaardig onderzoek in 2005

In 2005 deed VAB ook eens het onderzoek en ontdekte toen dat 57% van de wagens die op een testbank werden gezet een afwijking hadden van 5 km/u of meer op de teller bij een snelheid van 50 km/u. Bij 70 km/u had 32% een afwijking van 7 km/u of meer en bij 120 km/u werd het al helemaal zielig. Daar had 1/3de van de 2.000 geteste wagens een afwijking van 12 km/u of meer. Staat er met andere woorden 120 km/u op de teller, dan rij je eigenlijk maar 108 km/u.

wijkt een kilometerteller af?

Moderne wagens doen het een stuk beter

Nu zeven jaar later doet VAB het onderzoek nog eens lichtjes over. Ditmaal testen ze maar tien wagens - onder andere een Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Ford Focus en een Audi A3 - op de rollenbanken. De resultaten in deze kleine test zien er alleszins optimistischer uit. De afwijking aan 50 km/u daalde tot 1 à 4 km/u. Bij 70 km/u is het toch nog steeds 3 tot 6 km/u. Bij 120 km/u daalt de afwijking naar 4 tot 8 km/u. Betere cijfers maar toch is het nog altijd frappant dat moderne wagens zo'n afwijking kunnen hebben op de teller.

Terug een grootschalige test organiseren

Echt uitsluitsel omtrent de kwestie kan er echter pas gebracht worden als er terug een grootschalig onderzoek plaats vindt. Het aantal geteste wagens is te klein en het grote aantal VAG-producten kan wel eens zijn invloed hebben op de cijfers (lees: allemaal dezelfde meettechniek). Wij onthouden vooral dat tot op de dag van vandaag het blijkbaar onmogelijk is om de correcte snelheid te tonen op het dashboard. Een werkpuntje constructeurs?

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Alfred 11:13
afbeelding van Alfred

[QUOTE]
Wij onthouden vooral dat tot op de dag van vandaag het blijkbaar onmogelijk is om de correcte snelheid te tonen op het dashboard. Een werkpuntje constructeurs?
[/QUOTE]

Een snelheidsmeter moet iets meer aangeven dan de werkelijke snelheid.

Yvesw 11:27
afbeelding van Yvesw

@Alfred: Die mening deel ik niet dat dat "moet". Als ik 200 gram hesp ga halen bij de beenhouwer wil ik ook dat zijn weegschaal klopt en niet 2 à 4 gram meer toont. Dan ga je op lange termijn een stuk meer betalen voor lucht :-)

Wat is het nut anders van een meter als hij toch niet klopt? Zeker als je kijkt naar de cijfers. We hebben het hier niet over een verschil van 0,2 km/u maar over cijfers die oplopen tot 8 km/u! Ik kan amper zo snel joggen (al zegt dat meer over mijn conditie)...

Alfred 11:47
afbeelding van Alfred

Je moet mijn 'mening' niet delen, zolang je de regels maar 'deelt'. Ik zal het anders formuleren. Een snelheidsmeter màg nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid of ze krijgen hun goedkeuring niet. (Europese richtlijnen) Ga jij als constructeur dan met vuur spelen en je meter haarfijn afstellen (of toch proberen)?

Een vergelijking met een beenhouwer slaat ook op totaal niets (is de weegschaal bij jouw beenhouwer nog recent geijkt? Anders eens vragen, kans is namelijk groot dat die ook afwijkt). Je betaalt in je wagen niet meer of minder, of je meter nu 120 km/u zegt en je werkelijk 120 km/u of 116 km/u rijdt. Integendeel, je betaalt minder door de afwijking, want je kan op je naald een flink stuk boven de maximaal toegelaten snelheid rijden zonder geflitst te worden. Het loopt nu al vol met weners die "geflitst zijn voor 1 km/u te snel" (terwijl ze dan al minimaal 7 km/u er boven zaten).

Yvesw 12:06
afbeelding van Yvesw

Klopt, de regelgeving is inderdaad "Een snelheidsmeter màg nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid". Maar 8 km/u verschil... Dat noem ik niet met vuur spelen, maar op heel veilig spelen...

Alfred 15:59
afbeelding van Alfred

Als een meter niet minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid, is een logisch besluit dat de meter iets meer moet aangeven door diverse factoren die men in rekening moet brengen.

4 km/u bij 120 km/u is proper. 8 km/u bij 120 km/u is minder proper, maar ik weet niet in welke staat de testwagens waren. Originele velgen? Voorgeschreven banden? Staat van de banden? Bandendruk in orde? Factoren genoeg die dat beïnvloeden.

Een snelheidsmeter puur baseren op GPS signalen als de wagen af-fabriek een GPS heeft is ook niet de heilige graal. Afhankelijk van externe bronnen die beïnvloed kunnen worden, signaalverlies in tunnels mogelijk, storingen mogelijk, geen snelheid op de rollenbank ( ;-) ) ... Misschien werken de fabrikanten wel met een middenweg (geen bronnen ; gewoon wat imo mogelijk is): klassieke meting zegt 90 km/u. GPS snelheid zegt 87 km/u. De boordcomputer maakt er 88 km/u van en toont dat; nauwkeuriger en in orde met de goedkeuring.

Techno Patat 11:21
afbeelding van Techno Patat

De mijne wijkt 3km/h af aan 120 en dat is behoorlijk goed vind ik! Aan 50 is dat nog 1km/h. Dus dat is bijna perfect! (Gemeten met coyote en gps snelheden...)

Dat ze de wijzers wat laten afwijken vind ik ook normaal, maar als er digitale tellertjes staan vind ik dat die wel 100% juist moeten zijn! Een wijzer zit er altijd een beetje een marge op qua aflezen, bij digitale lees je 100 of je leest 90, punt!

Wim 19:23
afbeelding van Wim

De constructeurs weten perfect dat hun auto's "redelijk wat" afwijken, doen ze ook gewoon met opzet. Zal wel iets met claims in het verleden te maken hebben. Ik vind het absoluut niet storend. De meeste veelrijders weten dit, en als je de echte snelheid wil weten zet je er gewoon een GPS naast, die zou maar 0 a 2 km afwijken.

jo 22:05
afbeelding van jo

Hallo,
zelf rijd ik met een Dacia Logan en inderdaad mijn wagen geeft een incorrecte snelheid aan. Op mijn snelheidsmeter geeft 50km gegarandeerd frustratie van andere auto's achter mij. Op de test bank even gaan nameten en wat bleek 50 km / U is bij mijn wagen in realiteit 45 km / U.
Bij de Renault garage is men hiervan op de hoogte en wordt dit beschouwd als normaal.
Geen oplossing mogelijk volgens Renault.
Gevolg ik rijd altijd 5km sneller dan mijn snelheidsmeter aangeeft maar ook niet meer.
Na 6 jaar nog steeds geen flitspaal in Belgie/Nederland/Frankrijk/Duitsland die mijn een snelheidsboete heeft bezorgd.

Adolf Van Oostende 23:06
afbeelding van Adolf Van Oostende

Naar verluidt heeft de Toyota Prius III standaard ook een enorm overdrijvende snelheidsmeter : om 50 echte km/u (op gps of zo'n radarbord langs de weg " Uw snelheid is :... " ) te halen moet de Prius-chauffeur 56 a 58 km/u rijden .

Prius-rijders die daar niet v bewust zijn en die 50 op de teller rijden , tuffen dus in werkelijkheid dus tegen amper 44 of 42km/u voort waardoor ze ander verkeer ophouden .

Adriaan 20:52
afbeelding van Adriaan

Dat maakt de prius psychologisch ook heel wat zuiniger. Als je dan gaat vergelijken met anderen, ben je eigenlijk aan het vergelijken op twee verschillende snelheden, waardoor het makkelijker is om met de prius lagere verbruikscijfers te halen.

alaincooper 09:23
afbeelding van alaincooper

En wat dan met de banden,is de wagen standaard uitgerust met 15 inch banden en je monteerd de toegelaten 16 inch,is er al een afwijking.Nieuwe banden,half versleten of versleten...Het is dus moeilijk om een correcte snelheid aan te geven.

Mathieu 10:17
afbeelding van Mathieu

Inderdaad. In de winter liggen er 16 duims op, en in de zomer liggen er 18 duims (standaard) op bij mij. Ik merk ook een groter verschil in de winter dan in de zomer.

Techno Patat 10:30
afbeelding van Techno Patat

Dan koop je wel verkeerde banden. Ik sta in de winter op 17's en in de zomer op 19's en als je wat uitrekent vind je wel een bandenmaat met dezelfde rolomtrek! Bij mij scheelt het nu net ietsje anders omdat de 19's een iets grotere bandenmaat moeten hebben bij m'n Alfa. Had ik 18 en 17inch's gehad dan was er geen enkel verschil...

Maar bij 90% van de auto's maakt velgenmaat niets uit als de correcte bandenmaat erop ligt...

Adriaan 10:51
afbeelding van Adriaan

Mijn bmw wijkt ook maar een km of 3 af als ik 120 rij, hoe hoger de snelheid, hoe correcter, want 195 op het dashboard is ook 195 op gps. Uit eigen ervaring heb ik vooral gemerkt dat de franse hier serieus wat van kunnen van "nogal" afwijken. Ik denk dat het ook wat te maken heeft met verbruik, door dat je denkt dat je 120 aan het rijden bent, maar in de realiteit net iets meer dan 110, ga je een stuk minder verbruiken, waardoor je de perceptie krijgt dat hij best wel zuinig is. Vooral mijn peugeot 308 had dat er, als je dan 130 gaat rijden op het dashboard, wat in realiteit net iets over 120 is, verbruikte die echt een stuk meer.

B4 21:57
afbeelding van B4

In mijn Mégane valt dat nog goed mee; bij 120 zit die er maar een kleine 3 ernaast. Iets anders dan bij een E-Klasse of Vito waar het verschil toch groter is. Vooral met de vorige E kon ik gerust tegen 140 voorbij een flitspaal rijden zonder een boete te krijgen

Waxweazel 08:24
afbeelding van Waxweazel

Bij mijn Megane II (phase II) heb ik ook ongeveer dezelfde afwijking op 120, slechts 3km/u minder.
Maar dit heeft toch ook vooral te maken met de bandenspanning lijkt me. Bij lagere bandenspanning is de afwijking anders.

sergej 17:36
afbeelding van sergej

als je digitale snelheidsborden tegenkomt zijn die ook gekalibreert bv je rijdt 90 geeft die 85 aan net zelfde als de politie en correctie van 4-5 kmp/h toepast omdat ze dit venomeen kennen

van der Panne M.W. 20:45
afbeelding van van der Panne M.W.

Bij 120 rij ik (op de teller) 124. De politie corrigeert ook nog 5 kilometer. Wordt dus 115. Moet dus op de teller 129 rijden,. voor 1 kilometer te hard. Als iedereen de snelheid op de meter aanhoud , nooit meer een bekeuring. En geen gezijk, zoals onze weervrouw.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws