Wat is de afwijking van een kilometerteller tegenover de realiteit? VAB zocht het uit en kwam tot enkele opmerkelijke conclusies.
Herken je het gevoel, je rijdt mooi vijftig in een zone 50 maar toch creëer je een heel konvooi van chauffeurs achter je. Is er misschien iets mis met je kilometerteller en ga je eigenlijk een stuk trager dan vijftig? VAB zocht het uit.
Gelijkaardig onderzoek in 2005
In 2005 deed VAB ook eens het onderzoek en ontdekte toen dat 57% van de wagens die op een testbank werden gezet een afwijking hadden van 5 km/u of meer op de teller bij een snelheid van 50 km/u. Bij 70 km/u had 32% een afwijking van 7 km/u of meer en bij 120 km/u werd het al helemaal zielig. Daar had 1/3de van de 2.000 geteste wagens een afwijking van 12 km/u of meer. Staat er met andere woorden 120 km/u op de teller, dan rij je eigenlijk maar 108 km/u.
Moderne wagens doen het een stuk beter
Nu zeven jaar later doet VAB het onderzoek nog eens lichtjes over. Ditmaal testen ze maar tien wagens - onder andere een Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Ford Focus en een Audi A3 - op de rollenbanken. De resultaten in deze kleine test zien er alleszins optimistischer uit. De afwijking aan 50 km/u daalde tot 1 à 4 km/u. Bij 70 km/u is het toch nog steeds 3 tot 6 km/u. Bij 120 km/u daalt de afwijking naar 4 tot 8 km/u. Betere cijfers maar toch is het nog altijd frappant dat moderne wagens zo'n afwijking kunnen hebben op de teller.
Terug een grootschalige test organiseren
Echt uitsluitsel omtrent de kwestie kan er echter pas gebracht worden als er terug een grootschalig onderzoek plaats vindt. Het aantal geteste wagens is te klein en het grote aantal VAG-producten kan wel eens zijn invloed hebben op de cijfers (lees: allemaal dezelfde meettechniek). Wij onthouden vooral dat tot op de dag van vandaag het blijkbaar onmogelijk is om de correcte snelheid te tonen op het dashboard. Een werkpuntje constructeurs?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen