Zet je AMG op CNG en betaal geen euro BIV of VB tot 2020

c63-2

Nee, het gaat hier niet om een reclameboodschap, wel om een achterpoortje in de nieuwe Vlaamse regelgeving rond de BIV en Verkeersbelasting.

De verdere aanpassing van de Belasting op In Verkeersstelling en de Verkeersbelasting zorgt voor menig kopzorgen bij wie met een potente auto de baan op gaat dezer dagen. Want met een richtgetal van 122 g/km CO2 is de Vlaamse Belastingsdienst niet bepaald vriendelijk voor die eigenaars.

Toch blijkt er een gaatje in de regeling te zitten, want wie zijn pk-bom op CNG legt, krijgt daar in januari en februari niet alleen een premie voor, je hoeft tot 2020 ook geen BIV en Verkeersbelasting te betalen. Nu, fabrieks-af worden weinig performante wagens uitgerust met een CNG-installatie. Toch zijn die zaken net zoals een LPG-installatie achteraf in te bouwen door een erkend installateur, en daar zijn er in België tegenwoordig ook een aantal voor CNG. Het lijkt trouwens niet alleen op te gaan voor nieuwe wagens, want ook tweedehands geniet je van deze vreemde kronkel bij de belastingen.

Toch een ideetje om je Audi RS4 Avant, BMW M4 of Mercedes-AMG S63 Coupé betaalbaar ingeschreven te krijgen?

We hebben intussen uitgebreid navraag bij de DIV gedaan en deze piste kan gevolgd worden voor zowel nieuwe als tweedehandswagens en ook naplaatsingen van CNG-installaties komen ervoor in aanmerking.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
RoCo4Car 13:15
afbeelding van RoCo4Car

Op een mustang met V8. (42.000 EUR) spaar je 33% uit.
VIB (10.497,7 EUR) & VB (3.329,38 EUR)

Weet iemand de prijs van een CNG installatie?

Cliff Haerden 14:05
afbeelding van Cliff Haerden

De eerste info die ik heb gekregen is dat het voor de meeste wagens inclusief keuring en installatie rond de 4000 euro zou kosten met andere woorden voor elke wagen waarbij BIV + 4 x taks per jaar uit komt boven de 4000 euro is dit voordelig :P in geval van zo een mustang V8 heb je een prachtig voorbeeld want de V8 wordt dan op 4 jaar tijd inclusief verkeersbelastingen ineens goedkoper dan de ecoboost als ik goed reken :-)

david vanderaerde 23:17
afbeelding van david vanderaerde

Enig idee wie deze installaties plaatst en is dit in alle wagens mogelijk ?
Porsche, Ferrari, Lamborghini, ... ?

Ives Van Meenen 17:55
afbeelding van Ives Van Meenen

Niet elke auto kan omgebouwd worden. Het moet een benzinemotor zijn met indirecte injectie.

De nieuwe directe injectiemotoren kunnen niet worden omgebouwd naar CNG. Een nieuwe Mercedes, BMW, Rolls Royce, Bentley etc. kan daardoor niet worden omgebouwd. Quasi alle modellen BMW en Mercedes vanaf 2010 hebben een motor met directe injectie en zijn dus niet mogelijk.

neo 05:15
afbeelding van neo

iemand enig idee of het ook zou gaan op oudere wagens? type E39 M5, E55 amg,...? Algemene betrouwbaarheid van die dingen? Ik heb elders trouwens gelezen dat de regeling tot EIND 2020 zou zijn. Geen idee of het correct is.

Cliff Haerden 14:54
afbeelding van Cliff Haerden

Wel een paar antwoorden
- hou ouder de auto hoe makkelijker het gaat. Heftucks en zo gebruiken ook vaak gewoon een verbrandingsmotor die op aardgas draait. Cng heeft gewoon maar 1/4de van de energie van bv benzine waardoor je meer moet opslaan in je tank om even ver te raken of je vermogen beperken om de range acceptabel te maken ... doch als je het puur gebruikt om het gaatje in de taks te benutten ... lichtste tank nemen en gewoon op benzine rijden
- dan betreft 2020 dat klopt doch je BIV betaal je enkel bij de inschrijving ... als je bv een ik zeg maar wat Nissan GTR zou inschrijven vandaag betaal je 10.000 euro biv en 2600 euro taks even samen tellen ruwweg genomen van vandaag tot 2020 is dat dus bijna 22.000 euro aan taksen ... dan is de 4000 euro om er een tankje in te leggen in de eerste 3 maanden al terug betaald. Wat er na 2020 is weet niemand want als jullie morgen allemaal op Groen! gaan stemmen wordt alles duur :P
- De betrouwbaarheid van oudere amg's en M's gaat meestal hand in hand met een goede onderhoudsgeschiedenis. Runningkost zijn meestal ook hoger al is het maar omdat een V12 3 keer zo veel bougies heeft dan een 4 pitter ...

neo 02:14
afbeelding van neo

ik had het eerder op de betrouwbaarheid van die cng-installaties (ook in combinatie met de motoren) De auto's zelf, daar ben ik min of meer van op de hoogte. dank voor de uitleg alleszins. zal eens wat cng-installateurs zoeken. iemand aanraders?

Filip Ballon 17:16
afbeelding van Filip Ballon

Kan u me eens contacteren, hoe zit het met een ingeschreven wagen en je wilt de ombouw doen, geef je dit aan en komt de verkeersbelasting dan op nul, keuring...
Doet u die ombouw.. filipballon@hotmail.com

alvast bedankt

ThomasN 09:57
afbeelding van ThomasN

Wel grappig dat je 6300cc invult, geloof de badge niet :-)

Wim 12:48
afbeelding van Wim

vergeef het hem, zal een foutje zijn, hij weet beter :)

Nicolas 00:18
afbeelding van Nicolas

Wat na 2020? wat zal er dan veranderen?

Adolf Van Oostende 03:39
afbeelding van Adolf Van Oostende

sinds 1 juli 2017 heeft ben weyts U dat CNG-voordeeltje grotendeels door de neus geboord :

tot 11 fiscale pk ben je nog steeds vrijgesteld van BIV en jaarlijkse rijtaks tem 2020 .

Vanaf 12 fiscale pk krijg je enkel nog 4000 euro korting op de BIV en moet je gewoon jaarlijkse rijtaks betalen

https://belastingen.vlaanderen.be/voorwaarden-vrijstelling-cng-vanaf-010...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws