Dit kost 100 km rijden per motortype: Diesel, Benzine, CNG & EV

Brandstofkost elektricteitskost auto EV CNG diesel Benzine

We denken er vaak niet bij na maar een ritje naar de winkel, stad of richting grootmoeder kan je vlot enkele euro's aan brandstof kosten. Wat kost je nu het minst per 100 kilometer? Een diesel, benzine of toch een elektrische wagen? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit. Geef toe, je bent benieuwd.

Zeggen we brandstof, dan bedoelen we eigenlijk alle vormen van aandrijving. Dus niet enkel benzine of diesel maar ook elektrisch en zelfs CNG. VAB onderzocht wat het nu kost aan "brandstof" om 100 kilometer ver te geraken met de verschillende types. Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van een Ford Focus benzine (5,5 l/100 km), Seat Leon diesel (5,2 l/100 km), Nissan Leaf (18 kWh/ 100 km) en Seat Leon op CNG (4,7 kg/ 100 km). De conclusie? De elektrische auto's is het goedkoopst... maar niet altijd.

Stopcontactstress

Het is namelijk ontiegelijk belangrijk waar je juist de elektrische auto in de stekker steekt. Zo ligt de prijs om op te laden op het werk (2 euro/ 100 km) absoluut het laagst maar stijgt die prijs aan een publieke laadpaal al richting de 6,7 euro per honderd kilometer. Voor een snellaadpaal gaat het zelfs over 11,7 euro per 100 kilometer. Thuis opladen aan nachttarief komt uit op 3,4 euro/ 100 km. Neem je het gemiddelde van al die tarieven, dan kom je op een 5 euro per 100 kilometer dat je bij een elektrische auto aan "brandstof" betaalt (lees: energie).

Brandstofkost elektricteitskost auto EV CNG diesel Benzine

Hoe zich dat vergelijkt met modale benzine- of dieselwagens? Beter, zolang je wegblijft van de openbare oplaadpalen. De diesel-Seat kost je tussen de 6,9 euro tot 7,7 euro per honderd kilometer (maximale korting aan de pomp versus officiële dieselprijs op 10/01/2019) aan brandstof, de benzine-Focus legt de lat tussen de 6,7 tot 7,5 euro per honderd kilometer. Buitenbeentje CNG is echter heer en meester, met een kostprijs van 4,7 euro per honderd kilometer in het geval van de Leon CNG.

CNG boven EV

Maar wat dan met de (plug-in)hybride? Wel, het aanbod is momenteel niet enkel marginaal voor de versies met stekker, ze zijn ook vaak peperduur en maken nog steeds gebruik van een reguliere verbrandingsmotor. Of met een voorbeeld; een Mitsubishi Outland PHEV komt in realistische testen naar buiten met een cijfer van 8,1 euro per honderd kilometer aan brandstofverbruik (benzine + elektriciteit). CNG blijkt dus de meest goedkope brandstof om mee rond te toeren in België.

Brandstofkost elektricteitskost auto EV CNG diesel Benzine

Alleen kan je je natuurlijk de vraag stellen hoe praktisch het is om CNG te tanken. Wel, ook dat nam VAB onder de loep. Zo berekende de mobiliteitsorganisatie hoe lang je moet "tanken" om 100 kilometer verder te kunnen rijden. Voor benzine, diesel, CNG en elektriciteit (elektrische auto) is dat respectievelijk 23 seconden, 23 seconden, 30 seconden en 1u en 13 minuten aan een snellaadpaal. Hang je een elektrische auto trouwens aan een regulier stopcontact thuis, dan mag je zo maar even 7 uur en 48 minuten wachten voor je 100 kilometer extra range kan noteren.

Achterhoofd

VAB kan dan ook niet anders dan besluiten dan dat in ons huidig milieu de CNG-wagen als meest voordelig uit de bus komt. "Wie vandaag een alternatief zoekt voor diesel heeft het niet gemakkelijk. Wie geen veelgebruiker is, zal veelal zijn gading vinden bij benzinevarianten of gewone hybrides. Voor wie veel kilometers rijdt, adviseren we CNG als alternatief te bekijken. Voorwaarde is dat je een CNG tankstation in de buurt hebt. Maar qua energiekost is dit het goedkoopste en betrouwbaarste alternatief. Als je niet thuis of op het werk laadt, is de energiekost lager dan bij de elektrische wagen."

Eentje om in je achterhoofd te houden als je binnen enkele dagen naar het autosalon trekt voor een nieuwe auto.

Laatst gepubliceerd

Reacties (39)

Plaats een reactie
andre123 15:02
afbeelding van andre123

zoals aangegeven in het artikel is het zeer moeilijk om een gemiddelde prijs te berekenen voor ev.
thuisladen is in vele gevallen het voordeligst,zeker op nachttarief,maar dan wordt wel geen rekening gehouden met de (beperkte) mogelijkheid tot gratis laden,ja dat bestaat ook.....
snelllaadpalen heb je meestal niet nodig en zijn inderdaad veel te duur,dus enkel in geval van nood.(de meeste ev rijders hebben dat allang begrepen).
wie het een beetje uitkijkt(en welke bestuurder kijkt niet naar de prijs aan een brandstofpomp)
kan die 3,4 euro makkelijk met 1 euro doen dalen,zelf heb ik het al gepresteerd om met 28 betalende kwh incl ladingsverlies 1000km rond te komen.(natuurlijk uitersten)
laden aan een regulier stopkontakt is trouwens NOOIT aan te raden en wordt door de meeste merken minstens ten stelligste afgeraden of verboden.

Adriaan 16:56
afbeelding van Adriaan

Even een vraag uit nieuwschierigheid, maar waarom zou je een elektrische auto niet mogen laden via een regulier stopcontact?

Bert Troubleyn 17:37
afbeelding van Bert Troubleyn

Twee redenen:

  1. een muurstopcontact is niet gebouwd voor urenlange maximale belasting. Er is dus een risico op oververhitting en smelten van het stopcontact, of in oudere woningen zelfs op brand.

  2. Het rendement is dramatisch laag: als je laadt aan 3 kW aan een muurstopcontact met de mobiele lader die bij de auto wordt geleverd, dan zit je met verliezen van tot 20 procent. Alsof je 40 liter gaat tanken en daarbij 8 liter op de grond morst. Met een wallbox met hoger vermogen zouden die verliezen drastisch moeten zakken.

Je mag occasioneel wel aan een gewone stekker laden, maar het is gewoon niet verstandig.

andre123 19:54
afbeelding van andre123

leuke correcte reactie

4g63 15:45
afbeelding van 4g63

Tof om te lezen maar, die energie opladen gebeurd in de batterij, bij m'n huismerk verminderd die capaciteit vanaf 6j en eerste nieuwe batterijen zijn geplaatst op 8j,
let wel technologie van ongeveer 2008.
Neem nu met huidige technologie 10j, prijs batterij in dit geval zo'n kleine 9d euro.
En ja je kan die huren per maand maar voor die prijs rij ik 3 weken op benzine slurpend oudje op de oprit.
En dan heb k het alleen over energiekost momenteel.
Uit paar artikels blijkt dat je al zo'n 8j moe rijden wil je minder CO2 de lucht in blazen dan verbrandingsmotor dus, mooie technologie maar is nog werk aan de winkel, maar kijk, heel je dak vol zonnepanelen kost nu pakweg 5 a 6d euro, waar is de tijd dat dit 25d euro was,

andre123 08:46
afbeelding van andre123

de huurprijs van de batterij kan je ook zien als een soort lening.de meeste mensen lenen nu eenmaal om een aankoop te betalen.dus die 9000 hoef je niet te "lenen" en je hebt de zekerheid op een goeie batterij ook na 8 jaar.
trouwens,wat gaat een koopbatterij geven na 8 jaar op de tweedehandsmarkt?????????? ik zou een tweedehands met koopbatterij niet betrouwen(tenzij heel voordelig)
langs de andere kant,tot op heden nog nooit gehoord vaneen defecte batterij,afwachten......

4g63 12:30
afbeelding van 4g63

Prijzen gaan wsl nog zakken en dan zie k het wel gebeuren, intussen blijf k uitkijken naar iets dat huidige kan vervangen, regelmatig gezegd van ja, dat word de opvolger maar dan naar revieuws gaan kijken en blijkt dat m er dan toch minder goed uitkomt dan verwacht.
Beetje t voordeel dat we geen 2 wagens nodig hebben en eentje ervan volledig kan opgereden worden.

1977 06:52
afbeelding van 1977

Waarom is LPG niet opgenomen in het vergelijk? Is dat omdat er weinig tot geen wagens af-fabriek met LPG worden geleverd? Persoonlijk denk ik dat LPG nog wel eens kan meedingen naar de koppositie. Het is alleszins goedkoper dan CNG.

Marc1958 09:03
afbeelding van Marc1958

Beveel iedereen cng aan. Heb er eentje , milieuvriendelijk en overal mag je het stad binnen.

Isabelle 10:24
afbeelding van Isabelle

1977: shhh, laat iedereen maar in de waan dat LPG is uitgestorven en 'gas dient om op te koken'. Jammer genoeg beginnen hier en daar pompen te verdwijnen ten gunste van CNG, maar aan dit tempo zijn we nog jaren gerust, laat dat maar onder de radar gebeuren, de roverheid zoekt zijn geld bij de meerderheid, zie de dieselprijzen.

Jelledr 10:27
afbeelding van Jelledr

Kan zijn dat ik het over het hoofd heb gezien maar is er rekening gehouden met het feit dat je bij elektrische wagen tijdelijk geen BIV en belasting betaald?

Voor het aantal km ww-verkeer zou het mss voor mij wel interessant zijn maar als je dit leest ben ik beter af met een kleine benzine wagen. Of liefst een bestelwagen maar dat zijn alleen diesels.

Toch vind ik het een degoutant feit dat ze ons terug jaren belazerd hebben want door de contracten met SA is ons destijds wijsgemaakt dat dit de enige vorm van energie is. Maar de eerste elektrische wagen was er in 1903. Dat is ruim 115 jaar geleden. Nu pas dringen ze ons dit op. Eigenlijk hebben wij die oliestaten rijk gemaakt en zouden zij moeten opdraaien voor deze zaak!
Mooi dat mensen eindelijk de straat op gaan tegen het beest. En dat beetje schade is niets ter vergelijking met de schade die zij de mensheid hebben aangedaan. Zoals in de hand werken van oorlogen. All wars are bankers wars!

4g63 13:48
afbeelding van 4g63

De verbrandingsmotor heeft het toen gewonnen tov elektriciteit, doordat veel stoommachines konden aangepast worden met verbrandingsmotoren en het goedkoop produceren van benzine. Was toen gewoon de meest populaire aandrijving, goedkoop hoor k al?
Welja, met accijnzen eraf kost benzine bij ons zo'n 50 cent.

Adriaan 15:16
afbeelding van Adriaan

En het bereik was toen ook al een issue, met dat er nog niet overal een elektriciteitsnetwerrk was, was het transporteren van benzine naar afglegen stukken eenvoudiger dan elektriciteit tot daar te krijgen, komt daarbij dat tijdens die periode olie gevonden werd in texas, was de elektrische auto kansloos tegen benzine.

Jose Garzon 12:49
afbeelding van Jose Garzon

Ge moet appelen met appelen vergelijken;
Twee de zelfde auto de een met een 2000 cc benzine en de andere ook met een 2000 cc diesel ( +- 27% minder CO2 dan een benzine )zo moet je dat vergelijken.
Kost wat kost willen jullie de benzine of elektrische auto's door de keel van de gewone gebruikers duwen.

Jurgen 14:19
afbeelding van Jurgen

Goed gezegd.

tomtom 18:19
afbeelding van tomtom

Zever.

Het maakt niet uit of een motor 1, 2 of 5 liter longinhoud heeft. Het gaat puur om het verloop van de vermogenscurve en het brandstofverbruik tijdens het gebruik van de wagen.

Wat frappant is, is dat diesel goed scoort in tests (cf. NEDC, maar nog steeds ook in de WLTP), maar in het echte leven niet heel ver verwijderd is van de uitstoot van benzine, terwijl het wel rijdt alsof je wagen kleutergewijs per ongeluk het doosje valium in de kast heeft gevonden.

Jurgen 14:13
afbeelding van Jurgen

Ik wil wel is een benzine wagen tegenkomen die maar 5,5l/100km verbruikt. En dan nog het milieu de co2 is bij een diesel altijd lager (gelijke cil. Inhoud) en met de nieuwe euro 6d-temp norm stoten ze minder nox uit dan een benzine ook. Voor mij is het duidelijk.
DIESEL it is.

John 20:40
afbeelding van John

Ik heb sinds kort een Octavia met 1.4 benzine motor uit 2014, euro 5. Ik rij hier 6L/100km mee. Ik vermoed dat de nieuwe generatie 1.5 benzine motoren (euro6) hier gemakkelijk onder gaan.

tomtom 18:38
afbeelding van tomtom

Eén liter diesel stoot nochtans 10 en zoveel procent méér CO2 uit dan één liter benzine. Een dieselverbruik van 5,7L/100km komt qua CO2-uitstoot en qua energie-inhoud overeen met 6,25L/100km benzineverbruik.

Nu klopt het dat die verborgen verhouding niet het volledige verschil tussen diesel en benzine verklaart, maar dankzij hybridetech is benzine ruimschoots diesel voorbijgestoken: makkelijk 15% minder uitstoot en hogere efficiëntie.

jensd 08:56
afbeelding van jensd

Onze i30 1.0 tgdi rijdt woon-werk verkeer tussen de 5 & 5,5 l/100 km. Je mag gerust eens komen kijken, dan heb je hem gezien

Tim 10:20
afbeelding van Tim

Een dieselrijder kijkt enkel maat naat co uitstaat.
Je moet alles bekijken.
Inderdaaf je staat minder co uit.
Maat nox en fijnstof etc gaat wel de hoogte in.
En met beide ga je altijd zitten
Een benzine draait standaard stoich. In die te arm draait gaat die nox ook omhoog. Maar bik een veel te arm mengsel brgont de motor te detoneren.
Bij te rijk gaat de co omhoog.

Een diesel heeft geen gasklep rn trekt enkel lucht bonnen.
Naargelang het toerental en het verwachte vermogen van de wagen wordt er meer diesel ingespoten.
Maw een fiesel draait over het algemeen te arm.
Het goede nieuws, hierdoor gaat co naar beneden.
Maar nox gaat omhoog.
Das gewoon een eigenschap van diesel.

( nox is schadelijker dan co2 btw )

Nidas Leo 12:59
afbeelding van Nidas Leo

Toetsenbord defect? ;-)

Tim Picarelle 13:05
afbeelding van Tim Picarelle

Hier staan enorm veel schrijffouten in. Niets is correct geschreven.

Robert Janssens 08:35
afbeelding van Robert Janssens

Mijn Lexus heeft 140.000 km en een gemiddeld verbruik van 5.5 l Benzine !

Waxweazel 09:39
afbeelding van Waxweazel

5.5L voor een hybride is voor mij nog steeds geen reden om naar Hybrid over te stappen.
Momenteel verbruik ik met een 1.6 diesel (130pk) een 5.2L met vooral stad, file en beetje "normaal" autosnelweg. Bij 80% autosnelweg zak ik naar 4.2L/100km en dan mag ik nog eens heel gek doen met de gaspedaal.

Verkoelen 14:16
afbeelding van Verkoelen

Beste, zouden er in de toekomst nog andere merken van auto's met cng op de markt komen. Groeten

andre123 15:24
afbeelding van andre123

het verhaal is veel ingewikkelder dan alleen het co2 gehalte.
belgie is een van de weinige landen waar het dieselaandeel ooit zo hoog was.
al die andere landen zijn dan zijn dan fout?
diesel was hier alleen zo geliefd door de gunstige fiscale maatregelen,en het aanraden(soms tegen beter weten in) van de verkopers.(hogere winsten)
wie zeer veel rijd met zware wagens....diesel
al de anderen..........afblijven.
niet voor niets haken meer en meer constructeurs af

Bruno Nietvelt 16:10
afbeelding van Bruno Nietvelt

Ik wil maar even zeggen dat ik momenteel 432000 km heb staan op de teller van mijn VW Passat 1400cc CNG. Totaal zonder problemen en rijdt even stil als een elektrische wagen. Ook geen BIV en wegentaks. Voor 100km is verbruik slechts 4.2kg met hoogwaardig gas en 5kg op laagwaardig gas. CNG is het beste alternatief voor de dieselrijder die veel kilometers doet. EN veel goedkoper.

Adriaan 17:04
afbeelding van Adriaan

Werkt vw met een kleppensmering of injecteren ze af en toe benzine in de motor voor de kleppen? Want als ik een nieuwe auto zou kopen nu is het ook een op cng.

Thierry1 07:20
afbeelding van Thierry1

Waarom nooit eens iets over LPG?
Veruit het goedkoopst. Met mijn oude Saab in combinatie met een stevige voet draai ik rond de 10l/100km x 0,36ct. Dat is de waarheid. En ja; nieuwe wagens zijn niet allemaal geschikt om op LPG te rijden. ( Belgische uitvoeringen )
Ik stel voor om eens een Opel Mokka op te nemen wanneer er nog eens een vergelijking komt. Deze kan wel nog aangekocht worden.

Herman 19:57
afbeelding van Herman

Ik heb met mijn ford Mondeo 2.0 . 1 op 14.2 gereden dus als iedereen z'n rechtervoet beheerst kan het co.2 duidelijk naar beneden .

benny 10:07
afbeelding van benny

Tot waneer de kerncentrales uitvallen in de winter en er niet genoeg elektriciteit is en je bij de eerste afsluitingen hoort dan sta je daar ik kan ni op het werk opladen en zo zullen er nog zijn

andre 16:14
afbeelding van andre

hoeveel jaren is het ondertussen geleden dat er geen kerncentrale stilligt in de winter?
die bewuste bangmakerij maakt op mij allang geen indruk meer.
komt die gangsters een beetje TE goed uit,kunnen ze nog wat meer vragen voor hun kwh.
natuurlijk moeten er oplossingen komen voor de toekomst maar het spel dat nu al enkele jaren gespeeld wordt is pure opzetterij,en bedrog

andre123 18:38
afbeelding van andre123

heb jij de laatste winters al 1 geweten dat er geen kerncentrales uitliggen?
die opjutterij en bangmakerij trap ik allang niet meer in,komt die electriciteitslobby een beetje te goed uit,elke winter liggen er wel een paar stil,zodra de zonnepanelen en windenergie volop produceren dan werkt ineens alles weer.........................
aja tekort en teveel creeert hoge prijzen..................
en ondertussen de mensen maar tegen elkaar opzetten.....
ok foutmeldigen tijdens het posten gebeurt hier blijkbaar ook dus onbewust dubbele reactie

Ewoud Heijermans 09:37
afbeelding van Ewoud Heijermans

Als je een berekening laat zien dan laat je alle brandstoffen zien dus ook LPG.
Dit slaat nergens op.
Ik ben voorstander van zowel CNG als LPG.( en dan helemaal in hybride versie )
Voor mij is de vraag waarom laten jullie LPG er uit.
Het is doe bedoeling om de mensen correcte info te verschaffen ?

Groeten

Ewoud

JPDS 17:43
afbeelding van JPDS

Deze vergelijking is wel heel relatief. Hier wordt enkel naar het verbruik gekeken en niet naar de afschrijving van de aanschaf van het voertuig. Ik ben er zeker van dat dan elektrische wagens (hoe zit het trouwens met die performantie van de batterijen na 8-10 jaar, wsl 0 en dus voertuig heeft 0 restwaarde) volledig uit de boot vallen ook al wil niemand dit nog gezegd hebben. CNG is idd een alternatief maar dan moet je ook inleveren qua prestaties (door de zware tank), is eerder een waardig alternatief in lichte en zware bedrijfsvoertuigen. Dan wat benzine betreft tja als je het officieel verbruik bekijkt mag je er alvast een 2 tot 3 liter/100km. Bij dieselmotoren is dat circa 1 liter. Alles bij elkaar beschouwd blijft diesel mijns inziens het interessantst voor de particulier die meer dan 15.000km / jaar doet. Anders benzine. Het enig echte milieuvriendelijke alternatief laat nog steeds op zich wachten: waterstof...

andre123 08:49
afbeelding van andre123

15000KM,HAHAHAHAHAHAHAHAHA
15 jaar geleden ja.

Castelli 08:55
afbeelding van Castelli

Ik heb het even nagekeken en het verschil in gewicht tussen een Golf TSI 1.5 en een Golf TGI is 55 kg

Bert Van Roosendael 20:54
afbeelding van Bert Van Roosendael

Waarom wordt LPG hier in België doodgezwegen ? Ik rij voor 3,6 euro 100 km. LPG wordt helemaal niet gepromoot en helemaal doodgezwegen in België, waarom ? Ik rij al 22 j LPG zonder problemen .

Uw reactie

vaa-en-fiscale-aftrekbaarheid-berekenen

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws