1 op de 4 nieuwe auto's in België is volstrekt elektrisch (2024)

EV verkoop belgie inschrijvingen 2024 info

In de eerste helft van 2024 waren 24,5% van de nieuw ingeschreven auto's in België volstrekt elektrisch. Dat is maar liefst 8% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Qua totale inschrijvingen blijft BMW heer en meester.

Wereldwijd mogen dan wel doemverhalen de ronde doen dat de elektrische auto op z'n retour is, in België lijkt dat allerminst het geval. Automobielorganisatie Febiac sprokkelde de cijfers van de eerste helft van 2024 bij elkaar en die schetsen een enorm positief beeld voor de elektrische auto. Houd je hart maar vast, EV-hater.

Nog nooit zo veel EV's

Vooreerst de bare cijfers. In de eerste helft van 2024 werden er 263.408 nieuwe auto's ingeschreven in België. Kijken we naar dezelfde periode in 2023, dan noteren we een lichte daling van 0,4%. Hoewel verwaarloosbaar qua procentpunt, toont het wel dat de automarkt wat aan het stagneren is. En dat is vaak geen goed nieuws. Die stagnatie is allerminst het gevolg van de tanende interesse in elektrische auto's. Want met 64.404 ingeschreven EV's in het eerste deel van 2024, werden er nog nooit zo veel elektrische auto's op de nummerplaat gezet in België.

EV verkoop belgie inschrijvingen 2024 info

Gooi je de cijfers in de rekenmachine, dan zal je merken dat een bijna hallucinante 24,5% van de nieuwe ingeschreven auto's in het eerste deel van 2024 volstrekt elektrisch was. Da's niet enkel 8% meer dan in dezelfde periode in 2023, maar simpelweg één op de 4 nieuwe auto's. Zet de tendens zich verder, dan is het niet ondenkbaar dat we 2024 afsluiten met 1 op de 3 nieuw ingeschreven auto's met een compleet elektrische aandrijflijn.

Chinese impact

Al is het maar de vraag of het zo'n vaart gaat lopen. Momenteel geniet de elektrische auto natuurlijk van een wat gemaakte populariteit. Enerzijds is er natuurlijk de fleetmarkt die massaal op de EV moet springen, anderzijds is er de Vlaamse EV-premie. Dit najaar zullen echter een hoop Chinese EV's een stuk duurder worden. En laat net die Chinese EV's de drijfveer zijn voor de particuliere markt. Dat merk je aan de groei van MG (+47,23%), BYD (+329,48%) en BAIC (+90,32%).

EV verkoop belgie inschrijvingen 2024 info

Belandt ook nog eens per 2025 de Vlaamse EV-premie in de vuilbak, dan is het niet irreëel dat de elektrische auto volgend jaar een serieuze deuk in populariteit zal krijgen. Anderzijds, dit najaar rollen er een hoop betaalbare EV's het straatbeeld op (Dacia Spring, Citroën ë-C3, Renault 5 E-Tech,...), dus het blijft koffiedik kijken hoe de markt zal evolueren.

Blijft BMW koning der Belgen?

Wat echter nu al duidelijk is, is het feit dat BMW hoogstwaarschijnlijk voor het alweer vierde jaar op rij (!) het meest populaire merk van de Belgen zal worden. Het merk staat met momenteel 26.982 ingeschreven auto's riant aan de leiding. Al lijkt er wel wat sleet op de formule te zitten. Zo krimpt voor het eerst in lange tijd de groei (met een marginale -0,32%), maar da's niet anders voor numéro twee in België: Volkswagen (23.771 ex., -1,14%). Audi klimt trouwens opvallend in de ranglijsten (+16,42%) en weet zich met 20.290 ingeschreven auto's comfortabel op stek 3 te zetten. Een plaats die Mercedes zonder twijfel met pijn af moet staan.

EV verkoop belgie inschrijvingen 2024 info

Hoe het met ieders favoriete EV-merk gaat? Meer dan goed. Want Tesla kent in de eerste helft van 2024 een groei van 49,58% en weet zich met 12.261 ingeschreven voertuigen op een negende plaats te zetten. Nog voor klassieke grootmachten zoals Peugeot, Skoda, Hyundai, Ford en Opel.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
John 11:37
afbeelding van John

Geen cijfers beschikbaar over het verschil tussen particuliere & bedrijfsinschrijvingen? Vooral dan voor die EV's.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws