Audi heeft de vijfde generatie van haar R18 E-TRON voorgesteld. Die moet er net zoals zijn voorganger voor zorgen dat het podium tijdens de 24 uur van Le Mans verzekerd is.
De monocoque mag dan behouden zijn, de carrosserie er rond ziet er deze generatie wat anders uit. Allemaal ten voordele van de luchtstroming. Zo zien we een nieuwe motorkap die een stuk kleiner is geworden en hertekende wielbogen. Ook nieuw zijn de koplampen.
Onder de carrosserie zit nog steeds een samenwerking tussen electro- en dieselmotor. De hybrideopstelling kan tegenwoordig tweemaal zoveel energie halen uit één rondje Le Mans waardoor Audi in de vier megajoule-klasse uitkomt. Mede dankzij de elektromotor van 272 pk. Daardoor moesten ze de TDI-motor aanpassen zodat 'ie 2,5 procent minder verbruikt per ronde om te voldoen aan de regels. De Duitsers zeggen alvast dat ze daar volop in geslaagd zijn en dat de 558 pk sterke V6 beter dan ooit draait. Het gewicht blijft op het minimale 870 kilogram voor de R18 E-TRON.
We zijn alvast benieuwd naar zijn prestaties tijdens de 24 uur van Le Mans op 13 en 14 juni.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden