Volvo staat aan de vooravond van de lancering van zijn allereerste MPV: de EM90. In China zijn ze echter graag als eerste op de hoogte van aankomende modellen, en zo stuurde Volvo alvast een paar plaatjes die kant uit… Graaf je dus even in de database van de Chinese overheid, dan zie je de EM90 al in vol ornaat.
Binnenkort snijdt Volvo een segment aan waarin ze nooit eerder actief waren. Zo produceerden de Zweden al alles van hatchbacks tot zelfs cabriolets, maar aan een MPV of monovolume waagden ze zich nog niet. Daar komt straks verandering in, of toch als we Volvo’s schimmige plaagplaatjes van de afgelopen weken mogen geloven… Maar hoe schimmig die ook mochten zijn; ze waren volledig buiten het gebrek aan discretie van de Chinese overheid gerekend.
800 (Chinese) kilometers
Voor een nieuw model in China gelanceerd mag worden, moet het namelijk eerst de goedkeuring krijgen van het Ministerie voor Industrie- en Informatietechnologie. Zo ook deze elektrische Volvo EM90, die daar dus open en bloot in de database verschenen is. Daardoor maken we nu al kennis met de eerste MPV die de herkenbare Volvo-snuit mag dragen, getuige zijn Hamer-van-Thor-koplampen en zijn in dit geval lichtgevende logo op de gesloten grille. Achteraan vinden we dan weer gesplitste verlichting in de stijl van de nieuwe EX90, al worden de lampen hier wel verbonden door een strook waar de merknaam in staat. In zijaanzicht is het misschien wel het moeilijkste om er Volvo-design in te herkennen, maar daar komt deze EM90 je waarschijnlijk om een andere reden bekend voor.
De elektrische Volvo-MPV gaat namelijk een groot deel van zijn carrosserie delen met de in China reeds bekende Zeekr 009, en dat geldt ook voor zijn platform. Zo verklapt de Chinese overheid alvast dat de EM90 5,2 meter lang wordt, net als die Zeekr. Voorlopig spreken de gegevens wel over een enkele elektromotor met 272 pk op de achteras, al kunnen we ervan uitgaan dat de Volvo ook de 544 pk sterke aandrijflijn van zijn vierwielaangedreven, Chinese broer krijgt. Die laatste biedt trouwens de keuze uit een accu van 116 kWh of eentje van 140 kWh, goed voor een rijbereik van zo’n 800 kilometer volgens de Chinese meetcyclus.
De vraag blijft echter of deze Volvo ooit wel een berekening volgens de Europese WLTP-cyclys zal krijgen. Voorlopig zeiden de Zweden nog niet met zoveel woorden of hij de oversteek naar onze contreien waagt, en de Chinese tekens op de achterklep beloven misschien al niet veel goeds. Wordt dit dan de eerste Volvo die niet in Europa verkrijgbaar zal zijn? We leren het op 12 november, wanneer het doek er officieel af gaat.
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 20 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 22 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden