Zoals vaak bij de laatste levensmaanden van een model komen constructeurs met de extreemste modellen, zie maar naar de R32, 206 RC, ... Op deze regel is zelfs Renault geen uitzondering. Aangezien de opvolger van de huidige Mégane al aan de deur staat te kloppen wilden ze bij Renault Sport deze generatie nog een mooi einde geven. Daarom hebben ze een opgepepte versie gemaakt van hun R26, de Mégane R26.R.
De Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26. De 2.0 liter turbomotor uit de laatste is voor de R26.R nog eens extra opgepept om meer vermogen te genereren. Ook de versnellingsbak en het gelimiteerde slipdifferentieel heeft de R26.R van de F1 Team R26 overgenomen. Met 230 pk en 310 Nm aan koppel weet de auto zeer vlot van zijn plek te komen. In 5,9 seconden tikt het vanuit stilstand de 100 km/ aan en de topsnelheid bedraagt 237 km/h. Om deze hatchback tot snelste Mégane ooit om te dopen heeft Renault 123 kg van het oorspronkelijke gewicht van de F1 Team R26 afgesnoept. Alleen al met de stoelen bespaarde het Franse merk 25 kg. Kortom, de ‘R’ van Radicale is niet voor niets gekozen in de naam.

De Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26. De 2.0 liter turbomotor uit de laatste is voor de R26.R nog eens extra opgepept om meer vermogen te genereren. Ook de versnellingsbak en het gelimiteerde slipdifferentieel heeft de R26.R van de F1 Team R26 overgenomen. Met 230 pk en 310 Nm aan koppel weet de auto zeer vlot van zijn plek te komen. In 5,9 seconden tikt het vanuit stilstand de 100 km/ aan en de topsnelheid bedraagt 237 km/h. Om deze hatchback tot snelste Mégane ooit om te dopen heeft Renault 123 kg van het oorspronkelijke gewicht van de F1 Team R26 afgesnoept. Alleen al met de stoelen bespaarde het Franse merk 25 kg. Kortom, de ‘R’ van Radicale is niet voor niets gekozen in de naam.

De R26.R is te herkennen aan zijn koolstofvezel motorkap, 18 inch wielen, nieuwe dakspoiler en het speciale stickerwerk. De achterruiten zijn gemaakt van policarbonaat, evenals de Sabelt-sportstoelen met zespuntgordels. Een achterbank is achterwege gelaten, maar indien gewenst kan deze ruimte opgevuld worden met een optionele rolkooi.

Er is wel één minpuntje aan heel het verhaal, de R26.R wordt slechts 450 keer gebouwd, waarvan er geen enkele voorzien is voor ons land. Zo krijgt Frankrijk 126 van de 450 stuks. Om die exclusiviteit te benadrukken wordt ieder exemplaar voozien van een plaatje met de serienummer.

Recente reacties
Officieel: Citroën Ami is elektrische brommobiel zonder rijbewijs (2020)
Als je geboren bent na 14 februari 1961, heb je een rijbewijs AM nodig.
Door John 4 uur geleden
Verkeersagressie toegenomen in 2020
"Te hard rijden" is ook weer heel ruim hé John. ;-) Met iemand die 140 of 150 rijdt op een lege...
Door Mathieu 14 uur geleden
Officieel: Citroën Ami is elektrische brommobiel zonder rijbewijs (2020)
Ik vind dit maar een raar spel. Ten eerste: geen rijbewijs? Voor een brommer klasse B, tot 45km/u...
Door Mathieu 14 uur geleden
Verkeersagressie toegenomen in 2020
Ik vind het ook een verschrikkelijke benaming, maar ik wist niet meteen hoe ik het anders kon...
Door FLP 15 uur geleden