Zoals vaak bij de laatste levensmaanden van een model komen constructeurs met de extreemste modellen, zie maar naar de R32, 206 RC, ... Op deze regel is zelfs Renault geen uitzondering. Aangezien de opvolger van de huidige Mégane al aan de deur staat te kloppen wilden ze bij Renault Sport deze generatie nog een mooi einde geven. Daarom hebben ze een opgepepte versie gemaakt van hun R26, de Mégane R26.R.
De Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26. De 2.0 liter turbomotor uit de laatste is voor de R26.R nog eens extra opgepept om meer vermogen te genereren. Ook de versnellingsbak en het gelimiteerde slipdifferentieel heeft de R26.R van de F1 Team R26 overgenomen. Met 230 pk en 310 Nm aan koppel weet de auto zeer vlot van zijn plek te komen. In 5,9 seconden tikt het vanuit stilstand de 100 km/ aan en de topsnelheid bedraagt 237 km/h. Om deze hatchback tot snelste Mégane ooit om te dopen heeft Renault 123 kg van het oorspronkelijke gewicht van de F1 Team R26 afgesnoept. Alleen al met de stoelen bespaarde het Franse merk 25 kg. Kortom, de ‘R’ van Radicale is niet voor niets gekozen in de naam.
De Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26. De 2.0 liter turbomotor uit de laatste is voor de R26.R nog eens extra opgepept om meer vermogen te genereren. Ook de versnellingsbak en het gelimiteerde slipdifferentieel heeft de R26.R van de F1 Team R26 overgenomen. Met 230 pk en 310 Nm aan koppel weet de auto zeer vlot van zijn plek te komen. In 5,9 seconden tikt het vanuit stilstand de 100 km/ aan en de topsnelheid bedraagt 237 km/h. Om deze hatchback tot snelste Mégane ooit om te dopen heeft Renault 123 kg van het oorspronkelijke gewicht van de F1 Team R26 afgesnoept. Alleen al met de stoelen bespaarde het Franse merk 25 kg. Kortom, de ‘R’ van Radicale is niet voor niets gekozen in de naam.
De R26.R is te herkennen aan zijn koolstofvezel motorkap, 18 inch wielen, nieuwe dakspoiler en het speciale stickerwerk. De achterruiten zijn gemaakt van policarbonaat, evenals de Sabelt-sportstoelen met zespuntgordels. Een achterbank is achterwege gelaten, maar indien gewenst kan deze ruimte opgevuld worden met een optionele rolkooi.
Er is wel één minpuntje aan heel het verhaal, de R26.R wordt slechts 450 keer gebouwd, waarvan er geen enkele voorzien is voor ons land. Zo krijgt Frankrijk 126 van de 450 stuks. Om die exclusiviteit te benadrukken wordt ieder exemplaar voozien van een plaatje met de serienummer.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden