Donkervoort lanceert D8 GTO

Twee jaar ontwikkelingstijd is er in deze D8 GTO gekropen. Het resultaat mag er dan ook zijn. Deze afgeleide van de Donkervoort D8 krijgt een gewicht/vermogen verhouding van 0,5 pk/kg. Zoek maar even uit welke supercar even goed doet. Donkervoort maakt dan ook gebruik van de 340 pk sterke 2.5 TFSI van Audi, die je kent uit de TT-RS en de RS3. De 0-100 doet deze Donkervoort in slechts 3 seconden.

De eerste 25 exemplaren van de D8 GTO krijgen een motorblok dat 30 kg lichter is dan dat van Audi zelf. Ook krijgen ze een knop die het vermogen verhoogt naar 400 pk. Die eerste 25 stuks worden in 2012 geleverd, de 'zwaardere' exemplaren volgen in 2013.

De D8 GTO is verder 15 centimeter breder en 35 centimeter langer dan de D8 GT. Hij krijgt een stalen buizenframe en een koetswerk uit koolstof composiet. Het geheel weegt 700 kilogram, één deur weegt slechts 980 gram. Voor een D8 GTO zal Donkervoort tussen de 100.000 en de 150.000 euro vragen, al lijkt die prijs best gerechtvaardigd.

Reacties: 7 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Ponrow 22:09
afbeelding van Ponrow

Leuk trackday speeltje:-O

Anonieme gebruiker 23:52
afbeelding van Anonieme gebruiker

Voor de mensen die (helaas) niet bij de presentatie van de D8 GTO zijn geweest. Tijdens de officiele presentatie heeft men gebruik gemaakt van deze film: http://www.staalwol.com/wordpress/?p=3725

Anonieme gebruiker 12:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

Wat een mooie film!

Yvesw 13:47
afbeelding van Yvesw

@anonieme gebruiker: Leuke sluikreclame ;) Maar inderdaad een zeer interessant filmpje ;)

Techno Patat 16:16
afbeelding van Techno Patat

Mooi filmpje!

Maar ik heb hier toch een paar vraagjes bij, hoe hebben ze in godsnaam 30 kg van die motor gehaald? En waarom maken ze ze daarna zwaarder?

En is een turbo motor wel geschikt voor zo een superlight auto's? Bij zwaardere is dat geen probleem, als de turbo erin komt helpt het koppel het gewicht vooruit! Maar hier is er bijna geen gewicht dus gaat dat koppel direct zorgen voor gripverlies! Hetgene dat ik zou willen bij een superlight die ik op de limiet aan het rijden ben is toch een enorm constante krachttoename in plaats van de duw die je plots krijgt door de turbo...

Yvesw 18:46
afbeelding van Yvesw

@Patat: Woesie... :p
Maar je hebt gelijk! Niets erger dan midden in een bocht plotseling een explosie van koppel te krijgen... Aan de andere kant, geeft hem dat wel een pittig karakter ;)

Techno Patat 19:37
afbeelding van Techno Patat

Een pittig karakter is leuk om aan toekomstige vrienden te tonen! Ik heb al vrienden dus wil ik een auto die ik op de limiet kan rijden zonder een enkeltje naar crematorium :p!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws