Autonieuws: Varia

Wat als: Constructeurs terug deftige uitlaten zouden plaatsen?

Jarenlang werd er gevloekt op sierstukken achteraan die vooral optisch een grotere uitlaat gaven. Constructeurs hebben geluisterd. Al lijkt de nieuwe richting niet de betere richting te zijn...

De spuug in het gezicht die de spreekwoordelijke emmer onder dat gezicht deed overlopen moet wel de nieuwe Range Rover Sport zijn. Weet je nog toen een Range Rover Sport het beeld gaf van "ik had het gemaakt", ongeacht of je nu met de instapper onderweg was of met de totaal van de pot gerukte Supercharged? Dat hebben ze met de nieuwe versie fijntjes overboord gesmeten.

Compensatieproblemen

Van instapper - een wagen die nog steeds 73.200 euro kost - tot de overbodige Supercharged, achteraan krijg je een droevig vertoon van uitlaterij. Twee emotieloze pijpjes die vooral zo emissieloos door het leven willen gaan. Twee lelijke vlekken op een - voor de rest - meer dan geslaagde body. Zelfs het puberende kleine broertje van de Range Sport, de Evoque doet het beter. De wagen die staat voor cosmopolitanisme, een cross-continentaal gevoel en een gesofisticeerde urban elegantie (wij verzinnen dit niet, Land Rover spijtig genoeg wel) kan desgewenst nog uitgerust worden met twee knoerten van uitlaten.

Het zal dus ook niet lang duren voor de Range Rover Sport een sportpakketje krijgt met knappere uitlaten waardoor alle toekomstige kopers verplicht zijn om het aan te vinken als ze niet voor totale lul willen rijden - iets waar Range rijders sowieso al gevoeliger voor zijn.

Den Duits speelt mee

Niet enkel in Engeland spelen ze dit spelletje, ook ieders favoriete land der optiepolitiek Duitsland doet naarstig mee. De nieuwe 3-reeks GT al zien rijden? De kans is klein. Wat nog kleiner is dan die kans is de uitlaat achteraan. Geen enkele leasingrijder durft zich met zo'n achterkant vertonen. Want die 143 paarden verdienen toch een pak meer go?! Het M-pakket kan spijtig genoeg geen soelaas brengen. Zelfs de 335i, een wagen die van nature niet op het rechterbaanvak hoort, kan niet overtuigen met een M-pakket.

Ook Audi speelt braafjes het spelletje mee. De A3 krijgt bij zijn instappers, de 1.2 benzine en 1.6 diesel, zo'n kleine geluidsmakers mee dat je je afvraagt of ze nog een stukje zijn vergeten aan te bouwen. Mercedes laat zich gelukkig niet vangen aan deze hype. Ga je voor traag, dan krijg je gewoonweg geen zichtbare uitlaten. Ga je voor iets sneller, dan geven we je ineens knoerten van uitlaten. Een evenwichtig decibelspel dat we alleen maar kunnen toejuichen.

Allen aan de sierstukken

De uitlaat is, net zoals koplampen, een inherent geheel van het design geworden. Waar vroeger het kleinood nog onderaan werd geplakt omdat het ding er nu eenmaal moest zijn, leven we nu in een huidige automaatschappij waar die roetsmijters - voor de dieselrijders - een toegevoegde waarde moeten geven aan het achterste van de wagen. Een Pagani Zonda zonder die vier orgasmebrakende shotguns te midden van de achterkant had het bedrijf misschien wel failliet laten gaan, de Lexus IS-F heeft nog maar half zijn imago zonder die waanzinnige uitlaten,...

Sierstukken kunnen verfoeid worden, maar liever een knap sierstuk, dan een buisje waar je de gemiddelde Dacia Duster optielijst nog niet opgerold in kwijt kan.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen