Wat als: Constructeurs terug deftige uitlaten zouden plaatsen?

Jarenlang werd er gevloekt op sierstukken achteraan die vooral optisch een grotere uitlaat gaven. Constructeurs hebben geluisterd. Al lijkt de nieuwe richting niet de betere richting te zijn...

De spuug in het gezicht die de spreekwoordelijke emmer onder dat gezicht deed overlopen moet wel de nieuwe Range Rover Sport zijn. Weet je nog toen een Range Rover Sport het beeld gaf van "ik had het gemaakt", ongeacht of je nu met de instapper onderweg was of met de totaal van de pot gerukte Supercharged? Dat hebben ze met de nieuwe versie fijntjes overboord gesmeten.

Compensatieproblemen

Van instapper - een wagen die nog steeds 73.200 euro kost - tot de overbodige Supercharged, achteraan krijg je een droevig vertoon van uitlaterij. Twee emotieloze pijpjes die vooral zo emissieloos door het leven willen gaan. Twee lelijke vlekken op een - voor de rest - meer dan geslaagde body. Zelfs het puberende kleine broertje van de Range Sport, de Evoque doet het beter. De wagen die staat voor cosmopolitanisme, een cross-continentaal gevoel en een gesofisticeerde urban elegantie (wij verzinnen dit niet, Land Rover spijtig genoeg wel) kan desgewenst nog uitgerust worden met twee knoerten van uitlaten.

Column-Uitlaten

Het zal dus ook niet lang duren voor de Range Rover Sport een sportpakketje krijgt met knappere uitlaten waardoor alle toekomstige kopers verplicht zijn om het aan te vinken als ze niet voor totale lul willen rijden - iets waar Range rijders sowieso al gevoeliger voor zijn.

Den Duits speelt mee

Niet enkel in Engeland spelen ze dit spelletje, ook ieders favoriete land der optiepolitiek Duitsland doet naarstig mee. De nieuwe 3-reeks GT al zien rijden? De kans is klein. Wat nog kleiner is dan die kans is de uitlaat achteraan. Geen enkele leasingrijder durft zich met zo'n achterkant vertonen. Want die 143 paarden verdienen toch een pak meer go?! Het M-pakket kan spijtig genoeg geen soelaas brengen. Zelfs de 335i, een wagen die van nature niet op het rechterbaanvak hoort, kan niet overtuigen met een M-pakket.

Column-Uitlaten

Ook Audi speelt braafjes het spelletje mee. De A3 krijgt bij zijn instappers, de 1.2 benzine en 1.6 diesel, zo'n kleine geluidsmakers mee dat je je afvraagt of ze nog een stukje zijn vergeten aan te bouwen. Mercedes laat zich gelukkig niet vangen aan deze hype. Ga je voor traag, dan krijg je gewoonweg geen zichtbare uitlaten. Ga je voor iets sneller, dan geven we je ineens knoerten van uitlaten. Een evenwichtig decibelspel dat we alleen maar kunnen toejuichen.

Allen aan de sierstukken

De uitlaat is, net zoals koplampen, een inherent geheel van het design geworden. Waar vroeger het kleinood nog onderaan werd geplakt omdat het ding er nu eenmaal moest zijn, leven we nu in een huidige automaatschappij waar die roetsmijters - voor de dieselrijders - een toegevoegde waarde moeten geven aan het achterste van de wagen. Een Pagani Zonda zonder die vier orgasmebrakende shotguns te midden van de achterkant had het bedrijf misschien wel failliet laten gaan, de Lexus IS-F heeft nog maar half zijn imago zonder die waanzinnige uitlaten,...

Column-Uitlaten

Sierstukken kunnen verfoeid worden, maar liever een knap sierstuk, dan een buisje waar je de gemiddelde Dacia Duster optielijst nog niet opgerold in kwijt kan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Carlos 11:39
afbeelding van Carlos

Op de 3GT is dat echt zielig!! (Eentje zien rijden in Schilde, btw) Op een gewone 3-reeks eigenlijk ook wel. Maar de 3GT... *zucht*
BMW had op de vorige edities (3-reeks dan) nog ovale uiteinden of opzetstukken (geen idee wat het nu eigenlijk is, maar het staat wel 10x beter).
De 3GT als 'Beter' bwaaaa ^^ beetje overkill.
De Lexus IS-F is wel een heerlijke vroem vroem ^^ heel leuk om dat voorbij horen komen en al zeker als deze optrekt.

Eerlijk gezegd was voor mij (als snotneus van 7-8 jaar) een auto met 4 uitlaten vroeger 'woow' ^^ maar tegenwoordig moet je daar ook al niet naar zien. :-)

Wim 12:12
afbeelding van Wim

Ik vind dat er bij Mercedes net veel A-klasse 180 CDI's rondrijden met dubbele uitlaat, en daar zit een 1.5 turbodieseltje in :) BMW gaat met hun 3-reeks idd mss wat te ver, dat kan alleen maar zijn om hun groene imago te boosten.

Vale46 13:27
afbeelding van Vale46

Die 2 pijpjes passen gewoon goed bij het sportieve design!
Een BMW met 2 rechte pijpjes vind ik heerlijk, zolang ze maar bij elkaar zitten.
Dubbele uitlaat, gespreid, vind ik echt super lelijk! Tenzij op echte sportwagens, maar daar zitten ook meestal dikke pijpen/sierstukken op.

Carlos 13:30
afbeelding van Carlos

Wat eigenlijk best wel staat bij de Mercedessen ^^
Groen imago? ^^ ze zijn toch bezig met I3 en I8 :-)

Vale46 13:33
afbeelding van Vale46

Een van de beste uitlaten vind ik die van de Vanquish! Het past gewoon allemaal zo mooi bij elkaar...
http://images.caricos.com/a/aston_martin/2013_aston_martin_vanquish/imag...

Adriaan 16:50
afbeelding van Adriaan

De ferrari enzo met zijn uitlaten tot bijna aan de buitenkant van de auto geplaatst, zalig! Iets betaalbaarder vind ik de volvo v40 r design zijn twee pijpjes ook wel sexy. Niet te groot, niet te ver uit stekend, maar toch aanwezig genoeg.

vdsmichiel 19:41
afbeelding van vdsmichiel

Constructeurs zitten met een marketing-technisch complex: hun auto's stoten naar eigen zeggen quasi niets uit en dan kunnen ze het niet maken er knoerten van uitlaten op te zetten. De zielige pijpjes op dikke bakken zijn inderdaad geen zicht, het is ook hypocriet. Dus: vette bak, vette uitlaten! En als het dan om een eco-versie gaat, verstop ze dan gewoon onder de achterbumper, zoals bijvoorbeeld bij een Renault Mégane.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws