Motornieuws kom je niet vaak tegen op Autofans, maar KTM heeft zo'n speciale beslissing genomen, dat het wel eens een precedent voor de toekomst kan scheppen. Want het Oostenrijkse bedrijf heeft besloten om geen straatlegale superbikes meer te maken omdat die dingen gewoonweg té onveilig zijn. Een moedige beslissing?
In een interview voor een Amerikaans magazine deed de CEO van KTM, Stefan Pierer, de toekomst van het merk uit de doeken. Daarin wordt gerefereerd naar de MotoGP en de circuitafgeleide motoren die daaruit zullen volgen. Op de vraag of er ook een 'MotoGP-machine voor de openbare weg' zal komen kwam een verrassend antwoord:
Nee. En laten we eerlijk zijn, wanneer je superbike meer dan 200 pk haalt, dan kan je nog moeilijk zeggen dat het op de openbare weg behoort. Het past gewoon niet meer in het verkeer.'
Momenteel heeft KTM nog de RC8 in productie, maar wanneer de nieuwe RC16 komt, zal die enkel nog voor circuitgebruik zijn zonder homologatie voor de openbare weg. 'Het wordt een heerlijk machine, maar met de steeds toenemende veiligheidseisen ben ik bang dat zo'n motor gewoon niet meer thuis hoort op de openbare weg,' aldus Pierer.
Heeft hij een punt?
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden