KTM stopt met superbikes omdat ze te gevaarlijk zijn voor de openbare weg

174586-ktm-rc8

Motornieuws kom je niet vaak tegen op Autofans, maar KTM heeft zo'n speciale beslissing genomen, dat het wel eens een precedent voor de toekomst kan scheppen. Want het Oostenrijkse bedrijf heeft besloten om geen straatlegale superbikes meer te maken omdat die dingen gewoonweg té onveilig zijn. Een moedige beslissing?

In een interview voor een Amerikaans magazine deed de CEO van KTM, Stefan Pierer, de toekomst van het merk uit de doeken. Daarin wordt gerefereerd naar de MotoGP en de circuitafgeleide motoren die daaruit zullen volgen. Op de vraag of er ook een 'MotoGP-machine voor de openbare weg' zal komen kwam een verrassend antwoord:

Nee. En laten we eerlijk zijn, wanneer je superbike meer dan 200 pk haalt, dan kan je nog moeilijk zeggen dat het op de openbare weg behoort. Het past gewoon niet meer in het verkeer.'

Momenteel heeft KTM nog de RC8 in productie, maar wanneer de nieuwe RC16 komt, zal die enkel nog voor circuitgebruik zijn zonder homologatie voor de openbare weg. 'Het wordt een heerlijk machine, maar met de steeds toenemende veiligheidseisen ben ik bang dat zo'n motor gewoon niet meer thuis hoort op de openbare weg,' aldus Pierer.

Heeft hij een punt?

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Quin 11:20
afbeelding van Quin

Dan scheppen ze inderdaad de discussie of de LaFerrari's, P1's, etc dan ook niet enkel thuis horen op de race track. Ok, je zit meer beveiligd in een auto, maar die beesten kunnen ook makkelijk dik 300km/h, ook niet veilig te noemen.

Mijn inziens is dat slechte beslissing van KTM. KTM of eender welke fabrikant hoeft zich niet druk te maken wat de chauffeur zelf met da gevaarte doet. Het zijn de chauffeurs die het gevaarlijk kunnen maken door hun rijstijl, niet de voertuigen.

Adriaan 11:32
afbeelding van Adriaan

LaFerraris,P1 enzo hebben niets te maken met deze discutie, 90% van die bakken worden gekocht door mensen die daar amper mee rijden, en die ze het liefst van al eens showen in monaco of weet ik veel waar en voor de rest van het jaar in een geclimatiseerde garage laten staan. De overgebleven 10% is toch zo een marginaal klein aantal dat het niet eens meer belangrijk is.
Super moto's zijn een andere cattegorie, iedereen kan bij mevrouw leemans langsgaan, 20k gaan lenen bij een vriendin, en een paar dagen later buitenrijden met een ding dat uw eigen tandvullingen eruit kan trekken puur door zijn acceleratie.
Ik begrijp KTM langs een kant wel zene, maar langs de andere kant, het voordeel aan die onozelaars zonder ervaring op een veel te zware moto is dat ze meestal niemand mee nemen als ze tegen een boom rijden.
Darwin...

Grunt 11:42
afbeelding van Grunt

KTM heeft er anders geen problemen mee om een 180PK naked bike te verkopen, wat eigenlijk een stuk absurder is - en ik zie niet in hoe dat beduidend minder gevaarlijk zou wezen...
Nee, die uitspraak is onzin.
Inderdaad, je kan zelden of nooit de capaciteiten van huidige superbike sportmoto's gebruiken op de openbare weg. Dat geldt evenzeer voor alle andere moto-merken, en voor straffe sportwagens; zelfs meer en meer voor vele sport-sedans.

Dat is geen reden om er geen te maken - tenminste zolang die verkopen.
En daar ligt natuurlijk de oorzaak van deze uitspraak. de KTM RC8 heeft nooit zoveel verkocht als KTM had gehoopt. Verre van zelfs. Daarom heeft KTM besloten om geen vervanger te bouwen. En die keuze (ingegeven door de marktprestaties) wordt nu gerechtvaardigd op een andere manier...

Kristof Norré 12:27
afbeelding van Kristof Norré

Goed nieuws, dan is mijn RC8 binnenkort een collector's item :-)

zaag 13:36
afbeelding van zaag

Die uitspraak is gewoon marketing.

Glenn 12:02
afbeelding van Glenn

Grappige uitspraak van ktm. Dus een adventure van 160pk of naked met 180pk is volgens hen dan wel veilig/bruikbaar/nodig voor gebruik op de openbare weg? Dat ze dan gewoon toegeven dat de RC8 voor geen meter verkocht.

Wel typerend voor de algemene opinie: met een buikschuiver rijden alleen maar snelheidsverslaafde gekken, terwijl op bvb een adventure enkel brave huisvaders zitten. LOL zou ik zeggen :-)

Max 12:34
afbeelding van Max

Mijn inziens,
Is dit een goed verhaal om hun eventueel toekomstige circuitmotor niet meer te hoeven homologeren voor de openbare weg, en hierdoor een hele hoop kosten uit te sparen. Ook een manier om in de ontwikkeling geen rekening te hoeven houden met pinkers, spiegels, verlichting, conforme uitlaat... Zou dit kunnen? De eventuele klanten voor zo'n super circuitfiets zijn Toch meestal circuitrijders en/of wedstrijdteams.

Didier Lafaut 17:05
afbeelding van Didier Lafaut

Rare beslissing.... KTM "ride like a hooligan" en hun hyper agressive motoren... nooit een ziel die zich hierover druk maakte, en nu gaan ze plots de klant beschermen tegen hun product ?
De vraag die hier al meermaals rijst nl: teveel vermogen op de weg in het algemeen, is mijns inziens met 1 argument van tafel te vegen.

De machine heeft het potentieel tot gevaar maar het is uiteindelijk de bestuurder die het gevaarlijk maakt. Het argument dat een bepaalde hoeveelheid PK te veel is voor gebruik op de openbare weg is zeer subjectief.... en hangt van verschillende factoren af. Een bestuurder die nog maar net zijn rijbewijs heeft is met een VW golf net zo gevaarlijk of dodelijk als een eigenaar van een Porsche of Ferrari....

Mocht ik aan het hoofd staan van KTM zou ik het anders aanpakken. Een beetje spieken zeg maar. Verkoop je machine's af fabriek begrensd en verkoop een driver training ! Na de driver training kan je hem full power krijgen. 3 vliegen in 1 klap, grotere omzet via driver training en full map verkoop. 2: Beter opgeleide bestuurders en eigenaars van je producten en 3: Juridisch gezien kan men je nog minder maken nu je producten ofwel begrensd zijn ofwel op vraag van de eigenaar full power gezet zijn....

Tjah de echte motivatie van dergelijke beslissing zullen we nooit volledig weten zeker, al lijkt ze op het eerste zicht compleet onlogisch !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws