Wegwijs in Private en Personal Lease (2018)

private-lease-info

Liep je op het autosalon langs de verschillende merken, dan zie je her en der hun aanprijzingen voor "Private Lease". Maar wat is dat eigenlijk? We scheppen even wat duidelijkheid.

Private Lease - ook wel Personal Lease genoemd - is eigenlijk het particuliere broertje van de leasingmarkt voor bedrijven. Mensen kiezen een auto uit de catalogus, betalen er een bedrag per maand voor en mogen er voor een bepaalde tijd zorgeloos mee rondkarren, want de leasingmaatschappij zorgt ervoor dat onderhoud en bandenwissels op tijd en stond worden uitgevoerd en betaald. Dat past prima in het plaatje van de nieuwe mobiliteit, waarbij steeds minder mensen echt eigenaar van het voertuig willen zijn, denk maar aan de vele car-sharing projecten die overal opduiken.

wat zit er in je pakje?

De inhoud van het pakket is verschillend per aanbieder. In basis kan je er van uit gaan dat de splinternieuwe wagen die voor je neus staat de jouwe is voor een bepaalde periode. De periode waarin die de jouwe blijft verschilt van 12 tot 60 maanden. Afhankelijk schommelt ook de huurprijs per maand die je betaalt om met de wagen te kunnen rijden. De huurprijs omvat verder ook je Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA), de rechtsbijstand, en ook de verkeersbelasting. Goed om weten is dat ook onderhoud en herstellingen in de prijs zijn inbegrepen, net zoals een nieuw setje banden op redelijke termijn. Winterbanden worden dan weer niet in het pakket gerekend. Daarmee vermijd je verrassingen als je langs je lokale garagehouder gaat.

private-lease-info

Verrassingen kan je wel aan het einde van je contract krijgen, als blijkt dat je niet zo voorzichtig met je wagen bent geweest. Blutsen, schrammen en andere schade worden aan het einde van je contract nauwkeurig genoteerd en verwerkt in de afrekening. Ook brandstof betaal je zelf. Oliewissels zitten dan weer in de prijs inbegrepen.

goed kijken

De rekenende Vlaming heeft natuurlijk al lang gezien dat een Private Lease wagen nemen duurder uitkomt dan gewoon een auto aankopen. Maar in dat maanbedrag zitten natuurlijk alle bovenstaande kosten, wat het plaatje al een pak interessanter maakt. Veel particulieren hebben ook geen zin om maandenlang te leuren op tweedehandssites om hun 'oude' wagen verkochte te krijgen.

leasingbedrijven en constructeurs

De aanbieders van Personal Lease-formules zijn erg verscheiden. Zowel de meest courante constructeurs - Fiat, Opel, Toyota voorop - als heel wat leasingfirma's bieden deze formule aan voor particuliere klanten. Maar daarnaast kan je nog voordeligere formules op de kop tikken. Zo zijn er pakketten waarbij er nog wat van je maandelijks bedrag af gaat als je akkoord gaat om met reclame op je wagen rond te toeren. Al dan niet voor de gehele leaseperiode.

De voordelen

Als je voor een Private Leaseformule kiest, ga je eigenlijk op dezelfde manier te werk als wanneer je een eigen auto koopt. Je kiest vrij het model - binnen het aanbod van de leasefirma of de constructeur - en de opties. Daarnaast heb je geen zorgen over de kosten van het onderhoud of de banden. Zit het er op, dan kan je gewoon de wagen binnen brengen bij de leasingfirma en klaar is kees. Daarnaast kan je telkens een nieuwe wagen kiezen voor een aardig bedrag. Dat weegt op tegen de kost van kopen van een nieuwe wagen, en daarbij valt ook bijhorende autolening weg die het merendeel van de kopers tegenwoordig aan gaat.

private-lease-info

De nadelen

Er is een kilometerbeperking in de meeste Private Leaseformules. Dat wil zeggen dat je voor een bepaalde periode slechts een maximaal aantal kilometers mag rijden. Rij je meer dan het afgesproken aantal, dan komt er een bedrag per kilometer bovenop. Daarnaast kan de niet herstelde schade worden aangerekend wanneer je de wagen terug brengt op het einde van het contract.

Kleine lettertjes

Belangrijk is dat door de groeiende populariteit van Private Lease meer automerken samenwerken met een leasingfirma. Zo hebben Toyota, Volvo, Hyundai, Ford en Opel bijvoorbeeld dezelfde partner, Peugeot dan weer niet. Het is dan ook belangrijk om naar de kleine lettertjes te kijken. Zo is het niet voor niets dat achter elke prijs een asterisk staat. Wat zijn de beperkingen, is er een aankoop- of nieuwe leasingplicht en wat dekt de private lease juist allemaal. Informeren is koning, zoals als altijd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
MilleMiglia 07:52
afbeelding van MilleMiglia

Iemand hier positieve/negatieve ervaringen met private lease? Ikzelf zie het voordeel er nier dadelijk van, gezien het duurder is als een gewone aankoop.

Tommeke 10:27
afbeelding van Tommeke

De positieve en negatieve punten ga je in mijn verhaal misschien te weten komen:
Ik ben een tijdje geleden in het personal lease verhaal gestapt. Bij het veranderen van werk en na jaren gereden te hebben met leasings van het werk leek me dit een makkelijke en goede oplossing om tijdelijk verder te kunnen en snel over een deftige wagen te beschikken om er zorgeloos een goeie 30K per jaar mee te doen.
Naar de dealer (nee, ik noem geen merk of namen), bestelling gedaan, looptijd, km's doorgegeven, schappelijke prijs per maand all in buiten de winterbanden zoals boven ook al beschreven... Want dat kwam maandelijks voorlopig nog altijd voordeliger uit dan een nieuwe auto kopen met dezelfde optie's, taks, omnium en garagekosten... De levering was in de zomermaanden dus leuk zo een automatische klimaatregeling, lekker fris. De Wifi zou later wel beschikbaar komen volgens de verkoper (want op de ramen staat Wifi ready) wat toch wel handig is als je met je gsm de navigatie-app moet laten connecteren en projecteren op het scherm van de auto. Maar op een Iphone zou het systeem al wel werken, Android zou wel volgen...
Paar maanden verder kwam de winter eraan en de verwarming van de klimaatregeling werkte toch niet zoals het moest... De warmte bleef uit. Dus bel je naar de garage zoals steeds in het verleden en de auto mocht binnen. "Ah, das ne lease..." zei de garagist, "We zullen nekeer kijken". Paar uurkes verder het verdict. Verwarmingsonderdeel achter het dashboard was kapot en de wagen moest een paar dagen binnen maar dat ging die dag niet want er waren geen vervangwagens. Geen probleem. Nog een paar dagen met handschoenen en sjaal rijden waren we nu toch gewoon, alleen de aanvriezende ramen langs binnenkant waren iets minder maar hey, efkes een ongemakje en het zou wel in orde komen. Paar dagen erna auto binnen, paar dagen langer met de vervang moeten rondrijden want het duurde toch wel langer dan gedacht. Alles in orde en zoals het dan met een lease gaat: de rekening sturen we naar de maatschappij. Dankuwel! Een positief punt voor mij toch wel.
Een paar weken erna krijg ik bij het starten krijg ik een motorstoring op mijn dash. Telefoon naar garage: komt u maar tot hier meneer... Euh, tot in de garage was een goeie 60km dus via alle binnenwegen en anderhalf uur later kwam ik eraan. "Meneer, u had de wagen kapot kunnen rijden, wie heeft u gezegd da ge mocht rijden daarmee?" Euh, uw receptionist?!"
Ok, na een telefoontje naar mijn baas, herhaaldelijk vragen of ik geen vervangwagen kreeg waarop ik weer het verhaal kreeg dat er geen waren en nog paar uur later kwam het verdict: marterschade. Buis van turbo kapot gebeten en die is niet binnen maar het is voorlopig gemaakt en u kan verder. Volgende week is het stuk binnen en dan kan u terug langskomen, herstelling duurt een half uurtje.
De week erna telefoon, auto mocht binnen voor herstelling. Baas een seintje gegeven dat ik maar iets later ging zijn en net voor opening stond ik al klaar voor de poort.
Gingen weer een paar uur voorbij want het was toch ook meer werk dan gedacht en de installatie van de anti-marterkit hadden ze vergeten te vermelden. Ok, weer een halve dag verlof... Een dagje minder op jaarbasis nemen we er maar bij voor die zorgeloze km's dat we al gedaan hadden op het half jaartje...
Na een weekje een factuur in de bus van een aardig bedrag voor de herstelling. Euh, doorsturen naar leasing toch?... Dus via mail doorgestuurd. Een paar weken erna aanmaning van onbetaald factuur... Euh... Garage gebeld: "Ja meneer, die herstelling hebben wij naar de leasing gestuurd dus best met hun contact opnemen". Ok, telefoontje naar de leasing en toen kwamen de kleine lettertjes boven van de "omnium" die er bij zou zitten. Ergens in het contract staat dat een schade door dieren zoals een marter ten koste zijn van de huurder. Na 3 maal schade zou het factuur me terug betaald worden. Maar hoe kan je 3 maal schade hebben als na de eerste keer op kosten van de huurder een anti-kitje geplaats moet worden. "Ja meneer...."
Ok, inslikken, betalen en verder zorgeloos toeren. Het anti-kitje haal ik er dan wel uit als ik de wagen binnen breng als de leasing of hun verzekering het niet wil betalen...
Nu zijn we ondertussen x aantal maanden verder en krijg ik een aanbod van een tweedehands wagen met een historiek die mij gekend is en waar ik dus al meer vertrouwen in heb dan de nieuwe... Gekocht, laten keuren en mailtje naar leasing om te vragen hoe een opzegging van mijn kant in elkaar zit. Na 2 weken nog geen antwoord en zelf het contract dan maar beginnen uitspitten. Een aangetekend schrijven verstuurd met verwijzing naar de mail die onbeantwoord bleef en na 2 dagen kreeg ik in mijn mailbox een systeemmail met een document voor aanpassing van mijn leasecontract. Hierin staat dat ik mij mag verwachten aan een bedrag van bijna 6 maanden huur dat ik ineens zal moeten betalen aangezien ik de looptijd van 36 maanden en 90K km's wil verkorten naar 20 maanden en 55K km's. Voor deze regularisatie dien ik dus bij te passen wat de auto mij onder zulke voorwaarden zou kosten. Dit bedrag is de maandelijkse vergoeding + bijna de helft van de maandelijkse vergoeding er bovenop en ipv € 0.005 per km zou het nu € 0.0109 per km wat toch wel een aanzienlijk verschil is... Euhm... Weer inslikken? Betalen en maken dat die buiten is? Ja, want tot einde contract zou ik nog steeds goedkoper af zijn door nu te betalen ipv door te rijden.
Waar ik dus wil op neerkomen is: laat je niet in de luren leggen door dit systeem. Je bent als klant de pineut als er enige wijziging dient te gebeuren aan het contract van looptijd of km's wat duur kan oplopen. Als je er 1 neemt als particulier, kort de termijn zo kort mogelijk in wat minimum een jaar is en zoek je zo snel mogelijk een alternatief.

Maar er is ook een goede kant aan dit verhaal: de koper van mijn lease zal een auto krijgen met werkende chauffage zonder verdere mankementen waar ik tot nu toe weet van heb maar wel zal voorgeschoteld krijgen door de leasing. En hopelijk heeft die een goede Iphone dat hij op een normale manier navigatie en apps kan gebruiken op het mooie scherm. Het stevige data-abo niet vergeten want die Wifi... Nog geen gevonden en bij de "help-desk" hebben ze er ook nog steeds geen antwoord voor wanneer het zou gaan gebeuren. Want ze zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor iets wat ready is maar nog niet werkt, ook weer die kleine lettertjes. No more lease for me tenzij het van de firma is. Want bij die wagens in het verleden kon alles wel onmiddellijk in orde gebracht worden, updates aan navi of ECU, piepjes, krakjes direct in orde maken...
Iemand die graag meer weet mag me altijd contacteren ;-)

Rover 11:33
afbeelding van Rover

Tja, dit lijkt me meer een verhaal van op voorhand niet voldoende de voorwaarden te hebben gelezen... En wat je met de auto en met de dealer is overkomen, kan iedereen overkomen : personal lease of niet.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws