Ford Ranger Raptor is spek naar Europese bek

ford-ranger-raptor-leak_02

Ford heeft een nieuw beest in haar gamma, want de uit de kluiten gewassen F-150 Raptor krijgt het gezelschap van de Ranger Raptor. Met een 210 pk sterke diesel onder de kap en een mogelijke Europese dienst. Nu ja, daar hopen we toch op.

Het was 2016 toen we Ford opriepen om een Range Raptor in elkaar te schroeven. Of ze meteen daarna aan het werk zijn gegaan, die eer willen we onszelf niet toekennen maar jawel, Ford komt met een Ranger Raptor op de proppen. Waardoor de F-150 Raptor eindelijk een klein broertje heeft die ook in Europa potentieel heeft.

Enfin, de échte reden waarom Ford nu met een Ranger Raptor komt is uiteraard gekend, want Ford heeft besloten om de Ranger te gaan verkopen als compacte pick-up (geen grap) in de VS. En de Amerikanen houden van hun Ranger-versies. Geen V8, V6 of zelfs benzinepeut voorin de Ranger Raptor, wel dieselkracht. Daarvoor gebruikt Ford niet de vijf-in-lijn die je hier kan bestellen, wel een nieuwe 2-liter viercilinder diesel met twee turbo's. Het resultaat is 210 pk en 500 Nm. Oké, dat klinkt misschien niet zo stoer als de +400 pk die je in de grote Raptor krijgt maar vergeet niet... zo'n Ranger weegt al snel enkele honderd kilo's minder.

ford-ranger-raptor-leak

Niet enkel de looks

Echte Raptor-kenners weten natuurlijk dat het niet enkel om de looks en de motor draait. Met een Raptor moet je alle terreinen kunnen oppeuzelen. Vandaar ook dat Ford samen met Fox een ophanging ontwierp met langere veerweg, alle componenten verstevigde en heftige banden trekt over de 17-duims velgen. Ook het remsysteem blijft niet ongemoeid en de gehele onderzijde krijgt een extra laagje bescherming voor stenen, modder en het occasionele verdwaalde boterbloempje dat je aan gort rijdt.

ford-ranger-raptor-leak

Initieel voor Australië, volgend jaar voor Noord-Amerika... en misschien Europa, Ford? Toe nou.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Jelledr 09:54
afbeelding van Jelledr

Ziet er veel belovend uit maar daar blijft het bij. Veel te vroeg om er verder op in te gaan maar ik ben benieuwd of Ford de verwachtingen echt zal kunnen waarmaken. Kijk er naar uit om hem in het echt te zien. Tot dan blijft het i.m.o een baby Raptor. De ranger is vrij klein ten opzichte van de grotere broer.

Als ze hem wat hoger zetten en grotere banden gebruiken zal er veel veranderen maar de prijs zal ook flink omhoog gaan,

Eddy Vandermeirsch 09:45
afbeelding van Eddy Vandermeirsch

Wil Ford zijn/haar leiderspositie met de Ranger in Europa behouden, dan zal hij/zij wel degelijk IETS moeten gaan doen...Ook VW (Amarok), Mercedes (X Klasse) én ook de Japanners komen met vinnigere, cleanere motoren op de proppen (iets minder gewicht... iets minder uitstoot...iets minder verbruik), betere remmen enz. Hoedanook : ik heb mijn hart aan de Ranger verloren en zeker aan deze Raptorversie ... Allee toe nou, Ford ...

David Simonet 22:04
afbeelding van David Simonet

Ik bezit een Ford Ranger Wildtrak 3.2 diesel met 200pk van 2017.

Waarom brengen jullie in 2019 een Raptor op de markt met een belachelijk kleine 2 liter diesel met maar 210pk?

Waarom niet de 2.9 ecoboost benzine uit de Mustang met 300pk? 

In België en andere West Europese landen is er een omschakeling van diesel naar benzine gestuurd door de politiek. In die benzine versies kan je het 'milieuvriendelijke' CNG of LPG systeem laten inbouwen. Hybride versie voor de toekomst?

Slecht marktonderzoek van Ford. Volkswagen Amarok had eerst een 2.0 en is later overgestapt naar een 3.0 V6 motor.  Waarom denk je... Bijna alle Rangers die in België verkocht worden zijn 3.2 ipv 2.2... (van mij mag er zelfs de 3.5 ecoboost van de F150 in)

Mij zal Ford niet kunnen overtuigen met die kleine 2 liter. Geef mij dan maar een 3.2 Wildtrak

Zeer jammer van Ford door deze gemiste kans.

Vriendelijke groeten, 

David Simonet 

Simonet Safety Services BVBA 

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws