![Ineos Grenadier 2020 Ineos Grenadier Land Rover Defender](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2020/anderemerken/anderefotos/ineos-grenadier-2020_01.jpg?itok=u4Vajilc)
Sir Jim Ratcliffe, voorzitter en CEO van de Britse chemiereus Ineos, waagt zich met de Ineos Grenadier aan een klassieke offroader. De iconische Land Rover Defender diende daarvoor als muze, maar daar was Jaguar Land Rover allerminst mee gediend.
Het verhaal van de Ineos Grenadier is onlosmakelijk verbonden met de Land Rover Defender. Nadat de productie van de oer-Defender gestopt was, wilde Jim Ratcliffe een vervanger voor zijn 4x4 bouwen. De gesprekken met Jaguar Land Rover liepen spaak, waardoor Ratcliffe zelf maar aan de slag trok. Hij kocht middelen en personeel, onder meer bij Magna Steyr en BMW, dat voor de aandrijflijnen zorgt. Ratcliffe is ook bezig met fabrieken voor de productie: er wordt gesproken over Portugal, Wales, en de Smart-fabriek in het Franse Hambach.
Ineos, dat de Grenadier begin juli voor het eerst in vol ornaat liet zien, zegt zelf dat de auto geïnspireerd is op de Defender, maar dat ook Jeeps, Toyota Land Cruisers, Nissan Patrols en ander stevig 4x4-gerief model stonden voor de Grenadier. Jaguar Land Rover zag de bui eerder al hangen, en probeerde al meerdere keren het design van de Defender te beschermen.
![Ineos Grenadier 2020 Ineos Grenadier Land Rover Defender](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2020/anderemerken/anderefotos/ineos-grenadier-2020_02.jpg?itok=-5ES0zF5)
Eerder oordeelde het Britse bureau voor intellectuele eigendom al dat de designkenmerken die Jaguar Land Rover probeerde te beschermen “niet onderscheidend genoeg waren”. Hoewel de vorm van de motorkap, het profiel en de daklijn, en de achterkant van de Ineos Grenadier duidelijk verwijzen naar de Land Rover Defender, bevestigde een Britse rechtbank deze week het oordeel van het Britse intellectuele-eigendomsbureau. “De designkenmerken mogen significant zijn voor sommige specialisten, ze zijn niet belangrijk, of zelfs niet opvallend, voor de gemiddelde klant”, aldus de rechtbank.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden