
Sir Jim Ratcliffe, voorzitter en CEO van de Britse chemiereus Ineos, waagt zich met de Ineos Grenadier aan een klassieke offroader. De iconische Land Rover Defender diende daarvoor als muze, maar daar was Jaguar Land Rover allerminst mee gediend.
Het verhaal van de Ineos Grenadier is onlosmakelijk verbonden met de Land Rover Defender. Nadat de productie van de oer-Defender gestopt was, wilde Jim Ratcliffe een vervanger voor zijn 4x4 bouwen. De gesprekken met Jaguar Land Rover liepen spaak, waardoor Ratcliffe zelf maar aan de slag trok. Hij kocht middelen en personeel, onder meer bij Magna Steyr en BMW, dat voor de aandrijflijnen zorgt. Ratcliffe is ook bezig met fabrieken voor de productie: er wordt gesproken over Portugal, Wales, en de Smart-fabriek in het Franse Hambach.
Ineos, dat de Grenadier begin juli voor het eerst in vol ornaat liet zien, zegt zelf dat de auto geïnspireerd is op de Defender, maar dat ook Jeeps, Toyota Land Cruisers, Nissan Patrols en ander stevig 4x4-gerief model stonden voor de Grenadier. Jaguar Land Rover zag de bui eerder al hangen, en probeerde al meerdere keren het design van de Defender te beschermen.

Eerder oordeelde het Britse bureau voor intellectuele eigendom al dat de designkenmerken die Jaguar Land Rover probeerde te beschermen “niet onderscheidend genoeg waren”. Hoewel de vorm van de motorkap, het profiel en de daklijn, en de achterkant van de Ineos Grenadier duidelijk verwijzen naar de Land Rover Defender, bevestigde een Britse rechtbank deze week het oordeel van het Britse intellectuele-eigendomsbureau. “De designkenmerken mogen significant zijn voor sommige specialisten, ze zijn niet belangrijk, of zelfs niet opvallend, voor de gemiddelde klant”, aldus de rechtbank.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 5 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 6 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 9 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 1 dag geleden