Het is woelig in autoland, want de corona- en halfgeleidercrisissen doen merken herevalueren waar ze het meeste winst kunnen halen. Bij Bugatti leidt dat tot de overstap naar een stiekem herkenbaar logo, dat volgens hen beter moet passen op de horloges en handtassen waar ze zich voortaan nog meer op gaan toeleggen.
Als er één ding is dat de halfgeleidercrisis ons geleerd heeft, dan is het wel dat premium loont. Als je namelijk minder auto’s kan produceren, dan kan je er maar beter voor zorgen dat elk exemplaar dat je levert ook genoeg geld in het laatje brengt. Daardoor hebben niet alleen merken als Mercedes-Benz hun focus op de hogere segmenten aangegeven, maar zijn ook Volkswagen en zelfs Mazda met premiumambities naar boven gekomen. Maar wat als je al helemaal aan de top van de automobiele ladder staat? Over die vraag hebben de marketeers bij Bugatti zich blijkbaar gebogen.
Van automerk naar luxemerk
Het antwoord komt in de vorm van een bizar vaag persbericht, waaruit we kunnen afleiden dat Bugatti zich wil heruitvinden als meer dan gewoon een automerk. De constructeur wil in de eerste plaats een luxelabel worden, dat producten aan de man brengt die perfect binnen de tijdsgeest passen. De marketingdirecteur herinnert er ons dan ook aan dat de laatste revisie van de merkidentiteit, rond de lancering van de Veyron in de nillies, dateert van een tijd waarin de iPhone nog niet bestond. Dat hij daarmee wil zeggen dat Bugatti smartphones gaat maken betwijfelen we, maar we verwachten vooral meer aandacht voor gadgets en modeartikelen zoals horloges, handtassen en juwelen.
Om die bredere identiteit kracht bij te zetten, lanceert Bugatti een nieuw logo. Die samensmelting van een E en een B — de initialen van oprichter Ettore Bugatti — gebruikt het merk stiekem al langer, maar nu gaat het de rode ovaal vervangen als hoofdlogo van het bedrijf. Bovendien is het logo niet drie- maar wel tweedimensionaal, waarmee het helemaal in de pas loopt met de recent vernieuwde beeldmerken van onder andere Volkswagen, Renault en zelfs Dacia. We zijn alvast benieuwd waar we dit logo zoal op zullen zien verschijnen in de komende jaren, al betwijfelen we ten stelligste of we het gaan kunnen betalen…
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 6 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 21 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden