
Rij je tegenwoordig een Mercedes G-Klasse tegen het lijf, dan is de kans groot dat al zijn chroom verduisterd is, er 22-inchwielen onder zitten en er een assortiment AMG-logo’s op kleeft. Ooit was dat echter anders, en naar die tijden wil Mercedes teruggrijpen met dit 500.000ste exemplaar van de G-Wagon.
In 1979 rolde de eerste Mercedes-Benz G-Klasse van de band bij 4x4-specialist Magna-Steyr. Het ging dan ook om het meest toegewijde terreingerief dat ze bij Mercedes ooit al gebouwd hadden, en de G-Klasse belandde vaak in handen van militairen, boswachters en humanitaire hulporganisaties. De laatste jaren is de offroader echter vooral uitgegroeid tot statussymbool en beschikt het gros van zijn cliënteel over een artiestennaam en een paar buitenlandse rekeningen. Daardoor kan je je maar moeilijk meer inbeelden hoe een écht puur exemplaar van de huidige G-Klasse eruit zou zien, maar gelukkig schiet Mercedes zelf te hulp.
Van ‘280 GE’ naar ‘EQG’
Datzelfde Magna Steyr in Oostenrijk heeft zopas namelijk het 500.000ste exemplaar van de G-Klasse geproduceerd, en als je je ogen wat dichtknijpt zou dat er zo eentje uit de beginjaren kunnen zijn. Mercedes is zelfs zo vriendelijk om te laten weten waar ze specifiek op gemikt hebben, en zo moet deze nieuwe G’ met zijn agavegroene lak, zijn vijfspaaksvelgen en zijn geruite interieur doen denken aan een 280 GE uit bouwjaar 1986. Zelfs de lenzen van de iconische richtingaanwijzers op de wielkasten werden in het klassiek oranje gestoken, zoals dat destijds het geval geweest zou zijn.

De kenner ziet echter meteen aan de modernere bumpers en de spiegelkappen dat het hier niet om een oud exemplaar gaat. Achter al die retrotrekjes schuilt namelijk gewoon een G-Klasse zoals die sinds 2018 verkocht wordt, wanneer de auto tot op de kleinste moer in het nieuw gestoken werd. Dat wordt trouwens ook lang niet de laatste G-Klasse, want Mercedes maakt van de gelegenheid gebruik om ons eraan te herinneren dat ze werken aan een zuiver elektrische variant. Die EQG zou zelfs gaan beschikken over een innovatieve accu met een grotere densiteit, kwestie van het apparaat helemaal toekomstbestendig te maken.
Recente reacties
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Ik vind het fantastisch dat een concern als Mercedes de verbrandingsmotor blijft innoveren, zodat...
Door Verslype Patrick 3 uur geleden
Video: Nieuwe Mini Cooper SE | 7 dingen die je moet weten!
Ik vind het eerlijk gezegd geen verbetering ten opzichte van de huidige generatie. Ziet er...
Door Edison 7 uur geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Zoek maar binnenkort eens tweedehands naar je het audi model dat je wilt kopen, dat gaat nog een...
Door this 7 uur geleden
Yes but no: Verbrandingsban in VK schuift weer op naar 2035
Zelf ben ik een tevreden EV rijder, maar ze hebben groot gelijk dat 2030 te snel is om de verkoop...
Door this 7 uur geleden