Ford heeft het doek gehaald van haar alweer zesde generatie van de Mondeo. Opmerkelijk is dat de destijds voor Europa bedachte middenklasser zijn carrière voortaan exclusief in China verder zal zetten. Van Ford Genk... naar Ford Shanghai.
Het was niemand minder dan Mondeo die begin jaren 90 Ford uit het Europese slop moest halen. De opvolger van de Sierra groeide doorheen zijn generaties dan ook uit tot een vaste waarde op het Europese continent. Na vijf generaties is het echter over and out voor Mondeo. Want het merk met de Blauwe Ovaal heeft zelf laten weten dat er geen opvolger naar ons vasteland zou komen. Toch is er wel een nieuwe generatie Mondeo, al zal die auto exclusief de Chinese markt gaan bedienen.
Strak
De zesde generatie Mondeo is vanuit een stilistisch punt alvast een fraai baasje geworden. Geen crossover-allures, wel een sportieve sedan met verzonken deurhendels en een stoer lichtsignatuur. Vooraan springt meteen de doorlopende koplamp in het oog, achteraan dan weer het lichtsignatuur dat gelijkenissen met die van de Mustang Mach-e vertoont. Zijn lengte van 4.94 meter toont trouwens aan dat de Mondeo een kleine groeispurt kreeg. Vooral de wielbasis van 2.95 meter valt riant voor een middenklasser te noemen. Al is het een publiek geheim dat Chinezen graag veel plaats op de achterbank hebben.
Over die achterbank gesproken; Ford heeft nog geen details vrijgelaten over het interieur van de nieuwe generatie Mondeo. Idem voor de motoren, al is het niet ondenkbaar dat Ford een 2-liter viercilinder turbobenzine naar voren zal schuiven voor de Chinese markt. Bij ontwikkeling zegt het Amerikaanse merk goed te hebben geluisterd naar de wensen van Chinese klanten. Of hoe een dertig jaar geleden voor Europa ontwikkeld model, voortaan het goede weer in China mag gaan maken. Mondeo, we gaan je missen!
Reacties
door Torpedoo
door Sander
door FLP
door Gerrie Hendriks
door Van hecke guy
door Van hecke guy
door Wim Verhaegen
door Adriaan
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen