Het is Hyundai menens, in de zoektocht naar alternatieve mobiliteit denkt de Zuid-Koreaanse gigant ook aan vliegende auto's. Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas toont het merk de S-A2, een "piloot-plus-vierpersoonsvoertuig".
Staat N bij Hyundai voor pure sportiviteit, dan ziet Supernatural ze vooral vliegen. Letterlijk, want de in 2020 opgerichte afdeling heeft van de Hyundai Motor Group de missie gekregen om luchtmobiliteit toegankelijk en betaalbaar te maken voor de massa. Met de S-A2 is het weerom een stapje dichter.
"vliegende auto" ofte VTOL
De S-A2 is een V-staartvliegtuig dat met een kruissnelheid van zo'n 200 km/u (120 mph) op een hoogte van zo'n 460 meter (1.500 voet) kan vliegen. Hyundai mikt in eerste instantie vooral op korte afstanden en stedelijk gebruik met reizen van zo'n 30 à 60 km. Denk aan een ritje van Antwerpen naar Hasselt of Gent naar Brussel, maar dan zonder de vervelende files. De S-A2 pakt uit met 8 elektrische rotors die net zo stil zijn als een vaatwasser. Het gaat dan over 65 dB bij het verticaal opstijgen of landen en 45 dB bij horizontaal vliegen.
Hoewel je twijfels kan hebben over de veiligheid van dit ding, werd de S-A2 ontworpen om te voldoen aan de wereldwijde veiligheidseisen van de commerciële luchtvaart. Hyundai wil met deze vTOL tonen hoe het vliegende voertuigen en auto's met elkaar kan verzoenen op vlak van design. Al zien we hier weinig auto in, zelfs in het interieur. Door meteen in te zetten op massaproductie, wil Hyundai het kostenplaatje laag houden.
Kip, ei of Vertiports?
Juich echter nog niet te vroeg. Want binnenkort zal je deze S-A2 nog niet zien rondvliegen. Niet enkel omdat Hyundai nog volop aan het testen is, ook omdat overheden wereldwijd nog geen wetgeving rondom deze "vliegende auto's" hebben. Ten vroegste tegen 2028 wil Hyundai, onder het Supernatural-merk, zijn vliegende auto op de markt brengen.
Daar is ook nog een derde reden voor, want tijdens de Consumer Electronics Show (CES) toont Hyundai ook de nood aan Vertiports, mini-luchthavens die dienen als vertrek-, overstap- en bestemmingspunt voor eVTOL-vliegtuigen. Die moeten de komende jaren dus nog uit de grond worden gestampt. Benieuwd hoe snel het hier in België zal gaan...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen