Autonieuws: Officieel

Ongemakkelijke waarheid: Nieuwe Mercedes C-Klasse diesel even groen als elektrische auto

De Mercedes C 220 d is de eerste dieselauto die een feilloze score heeft gehaald op de Clean Air Index, een Europese uitstoottest. Daardoor is de C-Klasse diesel in principe net zo groen als een compleet elektrische auto.

Laat er geen twijfel over bestaan; de laatste decennia zijn er kankerbrakende diesels door onze strot geramd. Met dieselgate als twijfelachtig hoogtepunt. De smerige diesel van toen wordt gelukkig stilaan verleden tijd, want automerken hangen gigantische reinigingsfabrieken aan moderne diesels om de uitstoot nihil te maken.

Nox-Be-Gone

Het laatste bewijs is de Mercedes C-Klasse met een 2-liter grote viercilinder turbodiesel. Die werd onderworpen aan de Clean Air Index, een Europese uitstoottest waar wordt gekeken naar schadelijke gassen, en kwam naar buiten met een puik rapport. Want de Duitser kreeg en 10 op 10, de eerste keer voor een dieselwagen. Wat dat in mensentaal wil zeggen? Dat die verdomde NOx waar mensen het loodje door leggen eigenlijk onbestaande is in de uitlaatgassen van Mercedes' diesel. Of nog iets concreter: Met deze 10 op 10 mag de Mercedes C 220 d zich naast rakkes zoals de Tesla Model 3, BMW i3 en Nissan Leaf zetten.

Image
Mercedes diesel groen nox Clean Air

Voor je de Caps Lock al in gang zet, EV-lover69, moet er inderdaad een kanttekening worden gemaakt. Want hoewel de Duits een topscore behaalt qua uitstoot, geraakt hij maar net over de sloot op de Energy Efficiency Index met 5.3 punten op 10. Waardoor wordt onderstreept wat we al langer weten; hoewel moderne verbrandingsmotoren proper kunnen zijn, blijven ze wel relatief inefficiënt vergeleken met elektromotoren. Dit destilleert de test door het brandstofverbruik om te rekenen naar kWh.

Diesel terug oké?

Laat het duidelijk zijn, de autosector doet er alles aan om moderne dieselmotoren zo groen te maken als elektrische motoren en - belangrijker nog - het heeft daar de know how voor. Kennis die daarenboven al jaren op het schap ligt bij de ingenieurs maar niet mocht worden geïmplementeerd door de opperbazen. Uit vees voor de duurdere kostprijs van de wagens en het daardoor potentieel verlies in verkoop. Een beslissing die de gehele sector ondertussen stevig in de bips heeft gebeten. Want door het bereidwillig groene technologie tegen te houden zit de gehele sector nu in een crisis.

Image
uitstoot-CO2-auto-2020

Het lichtpuntje aan heel dit verhaal? Dat de groene technologie dus eigenlijk al op het schap lag. Waardoor het een kwestie was van de uitlaatfabriek eindelijk te installeren achter de motor. Een fabriek die tegenwoordig vaak groter is dan de verbrandingsmotor zelf. Het is nu een kwestie van de autosector om de publieke opinie terug op het juiste pad te brengen. Al blijft het natuurlijk van ontiegelijk belang dat het juiste type motor bij de juiste persoon moet geraken. Nee, niet iedereen hoeft aan de diesel, net zoals niet iedereen aan de elektrische auto moet. Een gezonde mix van hybrides, reguliere wagens en EV's, gemengd met CNG-modellen, dat heeft Europa nu meer dan ooit nodig.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen