De bij ons minimaal 66.340 euro kostende Volkswagen ID.7 sedan? Die kost in China amper 30.331 euro. Al hangt er wel een interessante "maar" aan vast.
Dat Chinese automerken niet de enige zijn die in China produceren is al langer duidelijk. Zo hebben ook verschillende Duitse automerken een Chinese afdeling. Onder druk van de lokale overheid gaat het daar vrijwel altijd over een joint-venture. Niet anders bij Volkswagen die in China broederlijk zetelt naast FAW. FAW-Volkswagen heeft nu de prijs geplakt op de ID.7: 30.310 euro. Hoe kan het dat die elektrosedan in het verre Oosten plots 36.000 euro goedkoper is?!
"Oude meuk", nu ja
Om te beginnen; jawel, de Volkswagen ID.7 die je hier in Europa koopt is in grote lijnen identiek aan de ID.7 Vizzion die je in China koopt. Niet enkel op vlak van design maar ook op vlak van platform en uitrusting. Waar de verschillen dan zitten? Wel te beginnen op vlak van aandrijflijn. Zo debuteerde de Europese ID.7 een nieuwe krachtiger elektromotor op de achteras van 286 pk die de voorgaande elektromotor van 204 pk vervangt. De Chinese versie zal evenwel nog beroep doen op die 204 pk sterke elektromotor achterop.
Op vlak van batterijen gebeurt er ook iets interessant. Zo komt de ID.7 er als "Long Range" in Europa met een accu van 86.0 kWh netto. De Chinese ID.7 schopt het tot maximaal 82 kWh. Een klein verschil in volume dat er wel eens kan op wijzen dat de batterij van een compleet andere leverancier komt. Tenslotte kan je nog stellen dat de productiekost voor de ID.7 in China een stuk lager ligt. Anderzijds: zou dat echt een verschil van zo'n 30.000 euro veroorzaken? Of vraagt VW gewoonweg de hoofdprijs in Europa voor zijn nieuwe luxe-EV?
Reacties
door Scheijen
door Kevin
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen