Autonieuws: Officieel

KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?

SsangYong viert zijn doorgroei naar gloednieuw merk KGM met een nagelnieuwe elektrische SUV. Die Torres EVX kent nu zijn prijs. Zit die laag genoeg om aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie?

Moest je de memo hebben gemist, SsangYong bestaat niet meer. Het Zuid-Koreaanse merk is doorgegroeid tot KG Mobility (KGM voor de vrienden). Die doorstart viert het merk met de Torres, een stoer ogende SUV. Na de benzineversie, is er nu ook de volbloed EV. Die Torres EVX kan wel eens brokken gaan maken... als de prijs goed zit.

Fikse korting

Laten we meteen met de deur in huis vallen: KGM zet de Torres EVX in de Belgische markt met een startprijs van 43.990 euro. Da's uiteraard niet laag genoeg om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie. Bij importeur Astara zijn ze echter niet van gisteren, waardoor ze bij de lancering een korting geven van 4.700 euro op de "Bronze" genoemde basisversie. Daardoor daalt de prijs naar 39.290 euro en neemt de Vlaamse overheid via de premie nog eens 5.000 euro op zich. Waardoor hij plots nog maar 34.390 euro kost.

Image
KGM Torres EVX 2024

Hogere uitvoeringen Platinum en Titanium krijgen niet de lanceringskorting en kosten respectievelijk 47.990 euro en 51.990 euro. Beide versies bieden voor het geld vooral meer comfortsnufjes (denk: panoramisch dak, geventileerde stoelen en enkele extra veiligheidsvoorzieningen). Technisch zijn er buiten de warmtepomp geen verschillen tussen all versies. De basisversie krijgt die de facto niet, op uitvoering Platinum is het een optie en versie Titanium krijgt die warmtepomp standaard.

De Torres EVX in het kort

Wat zo'n KGM Torres EVX nu juist is? Een knoert van een elektrische SUV (4,7 meter) die vooral veel ruimte voor zijn geld wil bieden. De elektromotor op de vooras is 206 pk en 339 Nm sterk en haalt zijn energie uit een LFP-accu met een inhoud van 73.4 kWh. Laden kan aan 11 KW AC en 120 kW DC. KGM geeft een normverbruik van 18,6 kWh/100 km op. Waardoor een maximale range van 462 km mogelijk moet zijn.

Image
KGM Torres EVX 2024

Dankzij zijn koffer van 703 liter en trekvermogen van 1.5 ton mikt de Torres EVX op gezinnen of sportieve avonturiers. Althans, als je even mee in het marketingverhaal gaat. Binnenkort kan je alvast onze eerste test op Autofans lezen!

Reacties

Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.

door Thierry Hamende
6 maanden geleden


Verkrijgbaar vanaf 39990 € !

door Kurt Van De Vyver
6 maanden geleden


Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima keuze van Accu BYD ook de stofzuiger voorin ingekocht bij byd. Maar wat de vraag zal zij hoe zit het met het infotainment system. Inclusief laadstops tijdens het plannen. voorberijding accu op snelladen enz 40.000 is er mss een markt voor 45.000 verkoopt dit voor geen meter en voor 52.000 ben je een echte zot die naar Beernem mag. En word deze auto nog een Always inlegkruisje U5i Er is een Marktleider in EV land en ook hier weet je waarom!

door lips
6 maanden geleden


Dat Jeep gedeelte is bewust, de voorloper van KGM maakte in de jaren 50 Jeeps onder licentie

avatar
door Wim Verboomen
6 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen