MG heeft in India een compact elektrische karretje gelanceerd. An sich is die Windsor EV geen wereldnieuws, ware het niet dat MG een interessante dienst lanceert. Zo kost de EV amper 10.730 euro, maar betaal je MG 0,04 euro extra per gereden km. Wacht, wat?
De levenstermijn van de batterij blijft één van de grootste zorgen voor mensen die een EV willen kopen. Want wat als de accu na 4/8/10 jaar (schrap wat past) zo kaduuk is dat de auto gewoon niets meer waard is? Renault en Nissan probeerden dit al eerder te omzeilen met een batterij die je huurt (maar dat in nogal omslachtige formules staken), MG gaat in India nog een stapje verder...
331 km aan range
Maak kennis met de MG Windsor EV, een elektrisch hatchback/ monovolume met het sexappeal van een gedroogde vijg. In de basis is het een Chinese Baojun Cloud, maar dan opnieuw verpakt met "Morris Garage"-logo's en wat extra plastiek rondom. Tot dusver krijg je natuurlijk niemand overtuigd om zo'n ding te kopen. Tot je de prijs ziet. Want MG vraagt Rs 9.99 lakh voor deze Windsor, wat neer komt op 10.730 van onze Europese gelden.
Voor dat geld krijg je een elektrische auto die tussen Peugeot 208 en Volkswagen ID.3 valt met een accu van 38 kWh en een elektromotor van 136 pk op de vooras. Hoewel MG een maximale range van 331 kilometer opgeeft, lijkt ons dat wel heel optimistisch. Hoe dan ook, zelfs met zo'n 250 km aan range krijg je hier een goede deal. Al is er - zoals je hierboven kon lezen natuurlijk een reden waarom deze MG Windsor zo goedkoop is.
Km's tellen
Je koopt namelijk deze MG Windsor voor 10.730 euro met eeuwige garantie op de batterij, zonder km beperking, met dat addertje onder het gras dat je MG Rs 3.5 (ofte € 0,04) moet betalen per gereden km. Nu klinkt dat als een gemene list van MG om je helemaal kaal te plukken, maar eigenlijk doe je hier als klant niet eens een slechte deal. Stel dat je 10.000 km per jaar rijdt, dan zal je nog steeds maar 400 euro kwijt zijn aan extra km-kosten.
Om Indiërs helemaal over de streep te trekken biedt MG zelfs nog één jaar gratis laden, hupakee! Wat denk jij, zou zo'n BaaS-programma (Battery-as-a-Service) hier in België kunnen werken? Laat het even weten in de comments!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen