BYD heeft een nieuw modelletje mee op het Autosalon, en dat is niet zomaar een nieuw modelletje. Zo positioneert deze Atto 2 zich onder — jawel — de Atto 3 en daarmee onder alle elektrische BYD-SUV’s. Dit moet dus de instapper van het hoogpotige gamma worden en we weten ook al met welke specificaties hij dat wil doen.
We moeten er geen doekjes om winden: van naamgeving hebben ze bij BYD niet altijd kaas gegeten. Dat begint al met de merknaam — ‘Build Your Dreams’, iemand? — en gaat gewoon genadeloos door bij de modelnamen. Die nemen af en toe eens de vorm aan van een droog klinkend zeedier zoals ‘Sealion’ of ‘Dolphin’, terwijl andere BYD’s naar Chinese dynastieën zoals ‘Han’ genoemd zijn. Elders in het gamma vind je dan weer letter-cijfercombinaties à la ‘Atto 3’ en wat blijkt: daar zit tenminste enige logica in.
Chinese E-2008
Ben je afgelopen weekend al naar het Autosalon geweest, dan kon je daar als één van de eersten BYD’s nieuwste elektrische SUV bewonderen. Die luistert naar de naam ‘Atto 2’ en je raadt het al: daarmee positioneert die zich nog net onder de Atto 3 die we al even kennen. Reken dus op een B-segment SUV met een lengte van 4,31 meter, waarmee hij op een haar na even lang is als een Peugeot E-2008. Qua design speelt hij trouwens ook al in dezelfde klasse want je kijkt hier naar een crossover met de nodige ruige randjes.
Het resultaat is dan ook een meer dan bruikbare binnenruimte want BYD belooft 400 liter koffervolume met de achterbank op zijn plek, uit te breiden tot 1.340 liter wanneer je die neerklapt. Dat zijn echter wel de enige cijfertjes die we over deze cabine mogen weten dus hoeveel duimen aan schermoppervlak je hier ziet, kunnen we je nog niet vertellen. Het is zelfs nog niet zeker dat het infotainmentscherm wel kan draaien, zoals bij andere BYD-modellen… Al moet gezegd: heel nuttig is dat toch niet altijd.
Tussen Dolphin en Atto 3
Iets meer details leren we wel al over de aandrijflijn en jawel: die is altijd elektrisch. Zo vind je op de vooras een elektromotor met 177 pk en die haalt zijn stroom uit een accu van een bescheiden 45,1 kWh. Dat is dan wel zo’n bekende ‘Blade Battery’ van het merk en mede daardoor zou de Atto 2 best zuinig met zijn stroom moeten omspringen. Zo belooft BYD een rijbereik van 312 kilometer en later volgt er nog een versie met een grotere accu, al mogen we daarover nog niks weten.
Ook naar de prijs blijft het nog raden tot BYD de auto uitgebreid onthult… Dus dan is raden maar wat we doen. We kunnen namelijk al zeker zijn dat hij minder gaat kosten dan de Atto 3 van 34.000 euro, al lijkt het ons maar logisch dat de Atto2 duurder wordt dan de Dolphin van 29.000 euro. Wij schatten dus dat je ergens begin de 30.000 euro gaat betalen voor deze nieuwe BYD. Zekerheid krijgen we in februari, wanneer het doek er in meer detail af gaat.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen