De Audi Q3 steekt in ’t nieuw, en dat zal je geweten hebben. Zo pakt de SUV uit met een snuit in twee lagen, net zoals een aantal elektrische Audi’s er ook al eentje hebben. Toch is de Q3 in al zijn vormen voorzien van een verbrandingsmotor, al lijk je die bij de Q3 e-hybrid niet veel nodig te gaan hebben.
In zijn vijftienjarige carrière heeft de Q3 zich ontpopt tot één van de topverkopers binnen Audi’s gamma. Kijk er de verkoopcijfers maar eens op na: vorig jaar eindigde de SUV daar op een mooie derde plaats met zo’n 215.000 wereldwijd geleverde exemplaren. Daarin slaagde de Q3 ondanks het feit dat zijn huidige generatie stiekem alweer zeven jaar op de markt is… Inderdaad: dat vraagt om een opvolger.
25.600 pixels!
Maak dus kennis met de gloednieuwe Audi Q3, en met zijn gloednieuwe snuit. Die zal je namelijk niet snel gaan verwarren met die van een Audi Q5 want de compactere SUV neemt in vooraanzicht meer over van de nochtans elektrische Q6 e-tron. Zo zit de verlichting ook hier in twee verdiepingen waarbij de hoog gemonteerde LED-wenkbrauwen het gezicht bepalen. Die wenkbrauwen bestaan elk uit 23 personaliseerbare segmenten terwijl de echte koplampen eronder maar liefst 25.600 pixels tellen die kleiner zijn dan de doorsnede van een mensenhaar. Daarmee kan je Audi allerhande waarschuwingen op het wegdek projecteren, een beetje zoals een groot head-updisplay.

Ook achteraan gaat Audi trouwens helemaal los op de verlichting en daar sluit de nieuwe Q3 nauwer aan bij de recent onthulde A6. Reken dus ook hier op een soort uitlopers onder de achterlichten die lijken op (valse) luchthappers. Die worden aan elkaar verbonden met een doorlopende LED-balk en daarboven zweven alweer personaliseerbare lichtunits. Verder houdt de Q3 het qua vorm best traditioneel, of toch voorlopig. Reken er namelijk maar op dat er nog een Sportback-versie met schuin aflopende daklijn volgt.
Tot 120 kilometer elektrisch
Onderhuids heeft de nieuwkomer dan weer minder gemeen met ander gerief van Audi, al kan zijn techniek je toch bekend voorkomen. Zo deelt de nieuwe Q3 zijn basis met pakweg de Volkswagen Tiguan en de Cupra Terramar dus achter die elektrosnuit schuilt toch telkens een verbrandingsmotor. Dat is in de basisvorm een mildhybride 1.5-liter benzinemotor met 150 pk en die zit meteen gekoppeld aan een zeventraps S Tronic-automaat. Is dat niet genoeg, dan kan je de Q3 ook met een 2.0-litermotor op benzine of op diesel krijgen. Die laatste is ook goed voor 150 pk terwijl de Q3 2.0 TFSI quattro wel 265 pk naar de vier wielen stuurt.

Daarnaast is de Audi er ook weer als plug-inhybride en die combineert de 1.5-liter benzinemotor van daarnet met een elektromotor met 115 pk. Het totaalplaatje piekt dan op een mooie 272 pk maar het interessantste is daar natuurlijk het elektrische rijbereik. Net als zijn technische neefjes krijgt deze Q3 e-hybrid dan ook een accu van 19,7 kWh mee en daarmee moet je wel 120 kilometer op stroom kunnen halen. Wil je nadien nog niet overschakelen op benzine, weet dan dat je ook kan snelladen aan vermogens tot 50 kW.
Vanaf 40.500 euro
Tussendoor zit je dan te wachten in een best fijne cabine, al heeft die wel een paar fysieke knoppen moeten toegeven ten opzichte van de vorige Q3. Zo krijgt deze derde generatie wel nog een rijtje sneltoetsen maar de rest is via het scherm erboven te bedienen, dat 12,8 inch groot is. Dat infotainmentsysteem deelt een doorlopende glasplaat met het digitale instrumentarium van 11,8 inch maar dat is niet het opmerkelijkste dat je achter het stuurwiel vindt. Geheel in de stijl van de elektrische Audi’s — en de VW Tiguan en Cupra Terramar — verhuist de hendel voor de aandrijflijn namelijk richting stuurkolom.

Dat maakt weer wat ruimte vrij in de middenconsole en over ruimte gesproken: wat past er verder nog in de nieuwe Q3? Wel, de koffer meet alvast 488 liter uit te breiden tot 1.386 liter met de achterbank neergeklapt. Audi geeft hem standaard echter ook een verschuivende achterbank en zet je die zoveel mogelijk naar voor, dan krijg je 575 liter koffervolume. De prijs voor dat alles? Vanaf 40.500 euro voor de basis-Q3 met mildhybride 1.5-benzinemotor.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen