Na de Land Cruiser zit dat andere werkpaard van Toyota, de Hilux, ook in het nieuw. Die neemt z’n lengte (5m32) en wielbasis (3m09) over van zijn voorganger, maar gaat voorts voor een resolute ommezwaai.
Sumoworstelaar
Eén blik op de Hilux en je ziet meteen dat je met een nieuwe generatie te maken hebt. Het uiterlijk van het nieuwe werkpaard van de Japanners, de negende generatie ondertussen, zou geïnspireerd zijn op sterke de houding van Japanse sumoworstelaars.

Of dat echt zo is, daar is ondergetekende niet de juiste persoon voor. Bij onze laatste trip naar een museum zagen we na een half uur staren naar het eerste kunstwerk immers nog altijd niets. Logisch ook, het bleek het grondplan van de expo te zijn. Maar goed. Opvallen doet de nieuwe Hilux wel, met zijn slanke, hoog geplaatste koplampen en platte neus. Hij kiest bovendien voor de merknaam “Toyota” in dikke hoofdletters op de neus in plaats van een logo én komt er altijd als dubbele cabine.
Zachtere stofkes
Ook langs binnenzijde kreeg de Hilux een fikse opfrisbeurt. De schermenwinkel wordt verzorgd door een aanpasbare combimeter van 12,3 inch en een centraal multimediatouchscreen (tot 12,3 inch). Verder werd de middenconsole opnieuw ontworpen en werd “sensorische kwaliteit rondom verbeterd”, aldus het persbericht. In Autofans-taal: “ook ruwe boys willen wel eens een zacht stofke”.

Tot slot geven we ook mee dat dit de eerste Hilux is met elektrische stuurbekrachtiging. Andere nieuwigheden zijn (onder andere) een Blind Spot Monitor, Safe Exit Assist en een Driver Monitor Camera.
Mild hybrid en BEV
De vorige Hilux was het model dat elektrificatie introduceerde, met een mild hybride dieselmotor in de neus. Ook deze generatie gaat voor een zelfontbrander met een elektrisch duwtje in de rug. Die is 2.8 liter groot en kan nog altijd 3.500 kg trekken. Verdere specificaties geven de Japanners nog niet, maar in de vorige generatie was de 2.8 204 pk en 500 Nm sterk.

Vind je mild hybride niet elektrisch genoeg, dan schroeft Toyota voor jou voor het eerst een volledig elektrische Hilux in elkaar. Deze concurrent voor onder meer de Maxus eTerron9 en de KGM Musso EV doet het met een lithiumionbatterij van 59.2 kWh, goed voor zo’n 240 km rijbereik, en eAxles voor en achter voor permanente vierwielaandrijving. Hier houdt Toyota nog even de pk’s achter de hand, maar we weten wel al dat je 205 Nm koppel vooraan krijgt en 268.6 Nm koppel achteraan. Daarnaast krijgt de Hilux EV een maximaal laadvermogen van 715 kilo en mag-ie maximaal 1.600 kilo trekken
Waterstof is tof
De Hilux komt er trouwens niet alleen als elektrische versie en met mild hybride aandrijflijn. Na drie prototypes volgt immers eindelijk een productieversie van de Hilux met brandstofcel. Eentje waarvan de Japanners in het persbericht hopen dat “de wagen een stimulans zal zijn voor een bredere uitrol van waterstof-ecosystemen en -infrastructuur in Europa.” Meer info over de Hilux op waterstof hebben we trouwens niet, enkel dat hij later komt. Eerst lanceren de Japanners immers de volledig elektrische variant, al in december van dit jaar, nadien zal de mild hybride versie hem vergezellen. Prijzen zijn nog niet bekend.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen