Hoe moeilijk is het nu om je velgen in een laagje Plasti Dip te steken? Wij testten het uit met twee verschillende merken van deze synthetische rubber om enkele besluiten te trekken.
Plasti Dip is een synthetisch rubber in vloeibare vorm. Je kan Plasti Dip het best vergelijken met verf die je uit een spuitbus spuit, maar ook terug van objecten kan afhalen. Geen vrees meer dus dat je per ongeluk een stukje te ver spuit of dat je een logo hebt overspoten. Met het goedje wacht je gewoon tot het hard is, en dan pel je het er gewoon weer af. Des te indrukwekkender is het dat, als je er niet aan gaat pellen, het bestand is tegen hogedrukspuiten en de barre winter.
Duits VS Amerikaans
We kochten Plasti Dip via twee bekende websites. Zowel plasti-dip.be als conrad.be beloven spuitbussen van het merk Performix. Dit is een Amerikaans merk dat al sinds 1972 (40 jaar!) dit goedje vervaardigt. In realiteit krijg je via Conrad echter spuitbussen van Duitse afkomst zonder merknaam. Gaan we kijken op de bus, dan staat er manufactered by Plastidip.de for plasti-dip. De bijhorende link naar de www.plastidip-gmbh.info loopt echter dood. Op zijn minst vraag opwekkend.
Kwalitatief verschil
kwalitatief is er een groot verschil tussen de spuitbussen. De echte Performix bussen (herkenbaar door de blauw/gele kleur) spuiten stukken gebruiksvriendelijker. De Duitse variant laat het niet toe om in een te schuine hoek/ ondersteboven te spuiten. Best wel lastig als sommige plekjes niet goed bereikbaar zijn. Ook het goedje dat uit de bussen komt verschilt. De Plasti Dip uit de Performix bussen ruikt veel zoeter (geloof ons, na een paar uurtjes spuiten ben je daar blij om). De spuitbussen van Conrad (de Duitse) zijn ook nog eens vlugger leeg.
Hoewel je via plasti-dip.be zo'n 15 euro meer betaalt voor the real deal, is het die 20 euro dubbel en dik waard. Niet enkel haal je meer uit een busje, ook het gebruiksgemak ligt veel hoger.
Het 15 stappenplan
Tijd om onze bevindingen en tips in een handig lijstje te spuiten:
• 1: Kuisen, kuisen kuisen. Hoe properder je velgen zijn, hoe beter de dip zal vasthechten. Begin daarom met warm water en velgenzeep tot de velgen geen enkel vuiltje meer hebben. Daarna ga je er best nog eens over met ontvetter.
• 2: Terwijl de velgen aan het drogen zijn, kan je best eerst eens oefenen met de spuitbus. Neem een stuk hout, metaal, plastic om het spuiten in de hand te krijgen.
• 3: De grootste fout die de meesten in het begin maken (wij inclusief) is om van te dichtbij te spuiten. Probeer zeker van een twintigtal centimeter afstand te spuiten. Op het eerste gezicht lijkt het of je bent helemaal niets aan het spuiten, maar als je er een paar keer over gaat wordt het vanzelf donkerder.
• 4: Schudden, schudden, schudden. Schud zoveel mogelijk met de spuitbus. Zowel voor je start als tijdens het spuiten.
• 5: Korte bewegingen: Gewoonweg de knop van de spuitbus indrukken en in één beweging de velg spuiten gaat spijtig genoeg niet lukken. Probeer daarom in korte stroken te spuiten. Zodat je stukje bij beetje elke deel bedekt.
• 6: Spuit vanuit verschillende hoeken. Dit zorgt er voor dat je echt wel elk hoekje en kantje van de velg meekrijgt. Zeker met onze exemplaren was dat een hele opdracht.
• 7: Ondertussen zijn je velgen droog en heb je al wat geoefend op een ander object. Tijd om aan het echte werk te beginnen. Ideaal leg je je velgen "plat" (met de buitenkant naar boven gericht) op een werkbank/ tafel. Dit om het rondwandelen te vergemakkelijken. Op de grond (op een karton, doek) gaat ook, al zal je dan wel gebukt door het Plasti Dip leven moeten.
• 8: Gebruik tip 3 tot 6 om aan de slag te gaan. Wees niet bang om de eerste laag heel licht te spuiten. De grondkleur mag er nog altijd door komen.
• 9: Wacht een tiental minuutjes voor je een tweede, iets dikkere, laag er op spuit. Het gemakkelijkste is gewoonweg al de velgen om de beurt te doen. Ben je klaar met de laatste, dan is normaal gezien de eerst klaar voor zijn tweede laagje.
• 10: Spuit deze tweede laag iets dikker zodat de kleur van de ondergrond niet meer zichtbaar is.
• 11: Na deze tweede laag wacht je best 20 à 30 minuten. Ze is tenslotte dikker en heeft meer tijd nodig om te drogen. Wij stellen voor om in die tussentijd even te surfen naar autofans.be.
• 12: Afhankelijk van de dikte van je eerst twee lagen zal je nog 1 à 2 lagen moeten spuiten. Wij kwamen toe met drie lagen. Een indicatie dat je best nog een laagje spuit is wanneer je nog blinkende delen ziet. Dit komt meestal omdat je in één van de eerdere lagen niet uit genoeg hoeken hebt gespoten.
• 13: Vergeet ook de binnenkant van de velg niet. Wij spoten nog twee lichte laagjes aan de binnenkant van de velg (met het Duitse product).
• 14: Wacht zeker 24 tot 48 uur voor je de velgen op je wagen zet. Plaats je velgen dan ook op een plaats waar ze rustig (uit weer, wind, stof) kunnen drogen.
• 15: De eerste uren zal het product nog plakkerig zijn. Maak dan ook niet de fout om met je vinger te voelen of de Plasti Dip al droog is. Buiten het feit dat de Plasti Dip gewoonweg nog niet droog is, zal je ook een vingerafdruk nalaten. Geduldig zijn is de boodschap.
Extra tips
• 1: Hoe kleiner de afstand tussen spuitbus en velg, hoe gladder het resultaat. Het gevaar bestaat wel dat je te dicht gaat waardoor er lekken en ophopingen ontstaan. Een afstand van 15 à 20 centimeter waren naar onze bevindingen ideaal.
• 2: Wees lui. De drukknoppen van de spuitbussen zijn moordend voor je vinger. Het heeft dan ook geen nut om je te overhaasten omdat je vingers pijn doen. Werk je met twee personen, dan kan je afwisselen.
• 3: Heb je het gevoel dat de spuitbus niet meer zo goed spuit, dan kan je best eventjes ondersteboven spuiten. Door de textuur van Plasti Dip geraakt de opening van de spuitbus namelijk gemakkelijk verstopt.
• 4: Je hoeft de banden niet van je velg te halen voor het spuiten. Doe je dat wel, vraag dan aan de plaatselijke bandenboer dat ze "extra voorzichtig" zijn bij het plaatsen van de banden. De kans bestaat namelijk dat de bandenmachine de rand van de Plasti Dip er af pelt. Een bandenplaatser kon ons wel melden dat hij al banden op velgen met Plasti Dip had gezet en dat hij nog nooit problemen had gehad.
• 5: Bestel genoeg. Afhankelijk van je velgenmotief kunnen vier spuitbussen niet genoeg zijn. Bestel er daarom zeker ééntje meer.
Gebruikte producten:
Performix/ prijs: 74,85 euro/ velgenkit, 4 spuitbussen/ score: 4/5
Kwalitatief het betere product door zijn gebruiksgemak en geur.
Onbekend Duits (via conrad.be)/ prijs: 59,96 euro/ velgenkit, 4 spuitbussen/ score: 2/5
Iets goedkoper en qua resultaat zeker aanvaardbaar, maar niet "the real deal"
Met dank aan Dries De Brabander om zijn wintervelgen als testobject te gebruiken en deze test mogelijk te maken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen