Laatst was ik onderweg om één van mijn dochters naar haar hobby te brengen. Op het rondpunt draaide een Peugeot 508 van de eerste generatie rondjes om vervolgens dezelfde afslag als ons te kiezen. Dat gaf me de mogelijkheid om de achterkant van de wagen eens te bestuderen, want wat doe je anders als je een hele tijd achter dezelfde auto rijdt?
Het was een grijs exemplaar, een berline. Nog niet eens slecht onderhouden, al heeft de Peugeot 508 uit 2011 nog niet de kans gehad om in handen te vallen van eigenaars die hun wagen gewoon aftrappen en opgebruiken. Het viel me op hoe vormeloos die achterkant op het eerste zicht was. Achterlichten die de kofferklep flankeren, dat klopt. Na de facelift werden de 'leeuwenklauwen' in LED meer uitgesproken, zoals je misschien bekend is maar de wagen die voor me reed was er eentje van voor de facelift. Misschien lag het aan het weer, of aan de nietszeggende grijze kleut van de wagen, maar de achterlichten maakten niemand blij.
droevige poep
De kofferklep die tussen de achterlichten geklemd zit, loopt ook een stukje verder naar omlaag door zodat het lijkt alsof de opening tot de bagageruimte van de wagen afdruipt. Dat geldt ook voor de rest van de bumper die amper accentueringen kent. Het lijkt alsof de designers geen zin hadden in een middenklasser en er zich daarom snel van af maakten.
Misschien moet de reden daarvoor gezocht worden in de afzetmarkten. De Peugeot 508 was en is namelijk een stevig exportproduct voor Peugeot. De wagen is tot vorig jaar geproduceerd voor de Aziatische markt en het zou wel eens kunnen zijn dat de wagen met die markt in gedachten verstoken bleef van Europese designfranjes die de afgelopen tien jaren in trek waren.
hele weg
Je moet ook weten dat Peugeot met de 508 een hele nieuwe wind wilde laten waaien in haar gamma. Voordien was er de 407, die eigenlijk maar een flauwe opvolger was voor de 406, een onderschatte berline. De 508 moest tegelijk ook het hoogste segment bedienen, want Peugeot besloot dat de 607 geen opvolger meer zou krijgen wegens te klein publiek.
De voorkant van de 508 is al iets geïnspireerder al is er ook hier na de facelift veel rechtgetrokken, tot zelfs een link naar de oudere generaties middenklassers van Peugeot toe. Toch valt het op hoe hard de voorzijde eigenlijk op de achterzijde lijkt. Met koplampen die zijn afgedreven naar de zijkant van de motorkap, die nadien nog wat omhoog gegroeid lijkt, en een grille die ook naar beneden gegleden lijkt te zijn toen het nog zomer was.
't zit vanbinnen
Nochtans is een eerste generatie 508 geen slechte auto. Het interieur zag er up-to-date uit en over zijn rijkwaliteiten was de pers destijds lovend. Alleen... moest je wel eerst tot aan de auto durven komen als je hem op je oprit wilde zetten. En met zo'n uiterlijk was dat geen sinecure. Toch werden er in het eerste jaar 85.816 exemplaren verkocht in heel Europa.
Dat aantal bleef het jaar nadien ongeveer behouden, om nadien in elkaar te zakken naar 56.324 in 2013 en 22.842 in 2017. Ter vergelijking: een Volkswagen Passat verkocht 235.143 keer in Europa in 2011, in 2013 was dat nog 156.025 maal en in 2017 183.288 keer. Een Hyundai i40 werd in 2011 dan weer 9.154 keer verkocht, in 2013 29.984 keer en in 2017 was dat nog 15.251 maal.
Het is echter opvallend dat de tweede generatie van de Peugeot 508 het minder goed lijkt te doen qua verkoopsresultaten. Nochtans heb je een veel moderner ogend design en een interieur dat er een pak strakker uitziet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen