Autonieuws: Varia

Niet meer te stuiten: "In 2025 importeert Europa 800.000 Chinese auto's"

Europa is op weg om een stevige afzetmarkt te worden voor in China geproduceerde automodellen. Volgens marktonderzoeker PwC zal Europa in 2025 maar liefst 800.000 "Chinese auto's" importeren en daardoor meer import dan export kennen op autovlak. Saillant detail: het gaat dan niet enkel over Chinese merken maar ook over in China geproduceerde auto's van Europese constructeurs.

Volg je het autonieuws wat op de voet, dan zal het je zeker niet zijn ontgaan dat de Chinese automerken en masse naar onze contreien komen. Met stevige spelers zoals Polestar, MG, Aiways en BYD. Dat dit gevolgen zal hebben voor onze Europese markt spreekt voor zich. marktonderzoekersbureau PwC ging aan het rekenen en kwam met interessante data naar voren. Tegen 2025 zal Europa een aanzienlijke hoop Chinese auto's importeren. Waarbij vooral elektrificatie een belangrijke factor zal spelen.

Niet enkel Chinese merken

Volgens PwC - en het blijft wat giswerk natuurlijk - zal Europa in 2025 maar liefst 800.000 in China geproduceerde auto's importeren. Haal daarbij je hooivork nog niet boven, want we mogen daarvoor gerust in Europese boezem kijken. Want ruwweg 330.000 van de auto's zouden dan afkomstig zijn van westerse merken met een productiesite in China. Denk maar aan spelers zoals Tesla, BMW en Renault - zowel de Tesla Model 3 als de Renault Spring worden momenteel al in China gebouwd. PwC gaat er dan ook prat op dat steeds meer westerse automerken hun productie zullen verplaatsen naar China.

Image
Polestar 2 Update 2022

Of we ons als Europeanen hier zorgen over moeten maken? Dat hangt er vanaf of je dit op een micro- of macroniveau bekijkt. Vorig jaar was de Europese markt goed voor 11.75 miljoen auto's. Groeit die markt niet verder, dan zou dat betekenen dat de Chinese import in 2025 goed is voor net geen 7% marktaandeel. Om je een idee te geven: vorig jaar had de Hyundai/Kia-groep 8.61% van de Europese markt in handen en de Toyota-groep zelfs 20,26%.

Alles hangt dus af van het perspectief. Of er hierdoor de komende jaren jobs zullen sneuvelen in de Europese autosector? Mogelijks. Al zal dat vooral het gevolg zijn van westerse merken die hun productie verplaatsen naar China, niet zozeer van Chinese merken die hier auto's komen verkopen. Straffer nog, de opkomst van de Chinese merken zal in Europa net voor jobcreatie zorgen.

Reacties

En dat terwijl we steeds meer fabrieken bouwen hier om de productie naar hier te brengen.

door this
08/11/2022, 11u08


tot er weer eens een machtsbeluste massamoordenaar opstaat om oorlogje te spelen en de rest van de wereld gijzelt? oa renault heeft al eens ondervonden wat het betekend om in zee te gaan met dictators. verrassend hoeveel ezels er rondlopen in de wereld.....

door andre123
09/11/2022, 15u36


Andre, Ezels stoten zich NIET aan dezelfde steen. ;-)

door Nidas Leo
10/11/2022, 12u19


Als antwoord op door Nidas Leo (niet gecontroleerd)

.

door Adriaan
10/11/2022, 16u34


Als antwoord op door Nidas Leo (niet gecontroleerd)

klopt,die zoeken telkens weer een andere steen,net wat men nu doet.... tot men eens serieus botst.

door andre123
11/11/2022, 11u54


als de klimaat khmer ook kernenergie niet goed vindt dan zijn er niet veel opties. Hier eens beginnen delven voor batterijen ? Dan ruilen we de vuile lucht voor vervuild water door het mijnen. Steenkool was zo slecht nog niet :-)

door suskewiet
14/11/2022, 18u44


over delven gesproken,jij geloofd ook dat uranium aan onze perenbomen groeit zeker? om van de rest van de vervuiling,nu en in de toekomst nog maar te zwijgen. het enige wat we zelf hebben is zon wind en water,al de rest is onzin van "specialisten" en politieke zakkenvullers,of dat nu groene khmer is of welke kleur dan ook. ontkennen is de geliefkoosde uitleg van al wie niets wil veranderen en van welke politieke kleur dan ook.

door andre123
15/11/2022, 11u29


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen