Autonieuws: Varia

Optiefans: dit kost de ideale Jeep Avenger Electric (2023)

In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer wagen we ons aan een EV, want wat als je de ‘Europese Auto van het Jaar’ op je oprit wil parkeren? Dan moet je een Jeep Avenger hebben, in elektrische vorm graag.

Er is al van alles wat gepasseerd in onze ‘Optiefans’-rubriek, van budgetvriendelijk tot premium en van sportwagens tot zuinige hybrides. Waar we ons echter nog niet aan gewaagd hebben, is een volledig elektrische auto. Waar kunnen we dan beter beginnen dan bij de Jeep Avenger, de ‘European Car of the Year 2023’. Die titel kreeg hij namelijk deels omwille van zijn aanvaardbare prijs, dus wat gebeurt er met die prijs als we er onze favoriete opties aan toevoegen?

Avenger vs. Avenger Electric

Voor je die echter kan beginnen toevoegen, moet je wel even goed opletten wat voor Avenger je aanklikt. Zo staat het model in de catalogus met een 1.2-liter benzinemotortje én als zuiver elektrische Avenger Electric. De titel van ‘Europese Auto van het Jaar’ is eigenlijk voorbehouden voor die elektrische versie, dus dat is de Avenger die wij kiezen. Die krijgt een elektromotor op de vooras met 156 pk, die zijn stroom haalt uit een accu van 54 kWh. Dat klinkt aan de kleine kant, maar dankzij een laag verbruik zou je daar toch 400 stadskilometers of 300 snelwegkilometers uit moeten halen.

Image
Jeep Avenger basisversie 2023

In welk comfort je die kilometers aflegt, hangt dan weer af van het uitrustingsniveau dat je kiest. Zo start het aanbod van de Avenger zonder meer met de ‘Avenger’-versie met een basisprijs van 38.500 euro. Voor dat geld krijg je al een relatief leefbare EV mee, want zijn lage verbruik dankt de auto deels aan zijn standaard aanwezige warmtepomp. Bovendien mag je zonder meerprijs rekenen op automatische airconditioning, Android Auto en Apple CarPlay, een in delen neerklapbare achterbank, licht- en regensensoren en een rijstrookassistent. Daarmee zijn dus al een aantal zaken uit onze checklist voorzien, al is er één probleem: deze basisversie is te nemen of te laten, en opties toevoegen kan dus niet.

Semi-autonome Avenger

Om onze Avenger verder aan te kleden moeten we dus ten minste upgraden naar het ‘Longitude’-uitrustingsniveau van 39.500 euro, maar daar kan je bijvoorbeeld nog geen parkeersensoren vooraan aanvinken. We moeten dus meteen richting de 'Altitude', en die kost je standaard 41.500 euro. Dat brengt dan wel flink wat extra snufjes met zich mee zoals adaptieve cruise control en parkeersensoren achteraan. Om ook parkeersensoren vooraan toe te voegen, vinken we het ADAS Pack aan van 1.200 euro dat voor die prijs gelukkig ook semi-autonome rijhulp, een dodehoekassistent en onze automatisch dimmende spiegels bevat. Navigatie zit dan weer vervat in een infotainmentpakket van 850 euro, maar kan je ook afzonderlijk laten monteren voor 250 euro. Kostenbewust als we zijn, kiezen we daarvoor.

Image
Optiefans Jeep Avenger 2023

Het enige dat we dan nog moeten toevoegen is een metallickleurtje, want standaard wordt de Avenger geleverd in een rode unilak. Op dat vlak vind je heel wat leuke mogelijkheden in de configurator waaronder de heerlijke, zwart-gele twotonelook die je op zowat alle marketing van Jeep tegenkomt. Daarvoor moet je echter wel 1.250 euro neertellen, dus we beheersen ons en kiezen voor het meer avontuurlijke 'Stone'-metallic van 750 euro. Aan het uiterlijk hoeven we verder niks te doen, want de Avenger krijgt in zijn 'Altitude'-versie standaard knappe 17-inchvelgen gemonteerd.

De totaalprijs voor onze ideale Jeep Avenger: 43.700 euro.

Genoeg om jou in deze EV te krijgen? Of ga je voor dat geld nog liever dieselen? Laat het ons weten in de comments!

Reacties

Leuke auto. Hopelijk gaan we hem veel op onze wegen mogen zien.

door Edison
1 jaar geleden


Sorry maar voor een auto van 4m , heb je echt geen parkeersensoren nodig. Tenzij je vrouw er ook mee rijdt natuurlijk :-p De longitude heeft ook sensoren achteraan, dus daarvoor moet je altitude niet kiezen. Die automatische kofferklep of handsfree toegang vind ik ook geen must. De gps zou ik ook zo laten, want het lijkt erop dat je dan de Android/Apple connectie verliest. Mijn Avenger longitude komt uit op 40.250€. Ik ga nu niet meteen op bestellen klikken, want ik blijf 40K een absurd bedrag vinden voor een auto...

door John
1 jaar geleden


Niet een komplete overzicht want er is ook nog de Summit verzie die alle opties heeft, zoal lane assist met traffic assist, park assist en nog meer goodies. Als er een vergelijk artikel gemaakt wordt doe dat dan kompleet, is wel zo professioneel .

door Henk
1 jaar geleden


Dit is dan ook geen vergelijking. In 'Optiefans' configureren we een auto volgens vereisten die we eerder hebben vastgelegd in een rondvraag, en komen we zo uit op een prijs voor een exemplaar dat de benodigde opties heeft. Als er hogere uitrustingsniveaus zijn die nog meer opties bieden, is de kans dus bestaande dat we die niet allemaal in detail gaan overlopen omdat we die niet nodig hebben voor het doel van het artikel… Want hier valt het nog mee, maar elders zijn er vaak véél uitrustingsniveaus die de gemiddelde koper niet nodig heeft ;-)

avatar
door Joram Van Acker
1 jaar geleden


Ik heb de first edition. Gelijk aan summit met alle opties voor de prijs van het instapmodel. Erg fijn.

door Dennis
11 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen