Autonieuws: Varia

Column: heeft de Golf GTI nog wel bestaansrecht ?

Of we een weekje met de nieuwe Golf GTI wilden rijden? De vraag kwam als een verrassing want ik was helemaal uit het oog verloren dat de Golf GTI nog altijd in het aanbod zit. De instant positieve herinneringen aan de GTI-generaties van weleer bleken helaas niet allemaal overeind te blijven.
Image
Golf GTI

Iconisch. Een duur woord dat vaak te snel en te ongepast wordt gebruikt, maar niet in het geval van de Golf GTI. Wie zoals ondergetekende al wat jaren op de teller heeft, zal met een gepaste vrolijkheid terugdenken aan de Golf GTI's van weleer. Zelf heb ik de beste herinneringen aan de MK2 GTI. Je weet wel, die versie die de toenmalige Rijkswacht in de vloot had om achtervolgingen tegen hoge snelheden in te zetten. 

Image
Golf GTI

Toen kon je trouwens kiezen voor een basisversie (die was eigenlijk een beetje voor de losers met slechts 112 pk onder het gaspedaal) maar het was natuurlijk de zestienklepper met rode 16V-badge die je moest hebben om er echt bij te horen. 139 pk had het ding, en hoewel die op papier van 0 tot 100 km/u 8,6 seconden nodig had, had je toch bijna het gevoel om met een Porsche 911 op stap te zijn. Het model was dan ook relatief licht (933 kg droog aan de haak) en behoorlijk spartaans in zijn opzet. Je kreeg wel kuipzetels, een toerenteller, een boordcomputer (dat was echt hip) en een golfbal als pook, maar daarmee was alles zowat gezegd. Maar wat een heerlijke machine! Net een kart die je van links naar rechts kon gooien en die iedereen het nakijken gaf.

Premium uitstraling

Fast Forward naar het heden en het was met een kinderlijk enthousiasme dat ik de rode GTI testwagen in ontvangst mocht nemen. De GTI-badge prijkt trots centraal op de achterklep, de frontpartij trekt dan weer de aandacht met de specifieke vijfpunts led-dagrijlichten, en de optionele 19-duims Queenstown velgen zitten ‘m als gegoten. Qua sportieve uitstraling is deze generatie er alvast op vooruit gegaan, dat is zeker.

Image
Golf GTI

Dat geldt ook voor het interieur, want de spartaanse aanpak mocht gelukkig wijken voor een robuuste boordplank mét een joekel van een multimediascherm, terwijl de tellerpartij zelf uiteraard ook digitaal is (dat was trouwens ook al het geval bij de facelift van de Golf GTI MK2). Goede sportkuipjes en een prettige GTI-specifieke en aanpasbare teller lay-out vervolledigen het geheel. Nog leuke gadgets zijn de aanpasbare interieurverlichting, de projectie van het GTI-logo op de grond als je het portier opent en de algemene indruk van premium comfort en eigenschappen. Op dat vlak missen we de oude GTI zeker niet.

BMI probleem

Nog voor ik één meter had gereden met de moderne Golf GTI, voelde ik meteen al een ietwat vervelende verwantschap. Je hoeft namelijk geen arendsoog te hebben om bij ons beide meteen vast te stellen dat de jaren ook enkele vervelende kilo’s hebben opgeleverd. Moest er een BMI-meter in de boordplank zitten, hij schoot meteen in het rood want anno 2024 flirt een naakte Golf GTI al met de twee ton, meer dan het dubbele dus van mijn geliefde MK2 GTI.

Image
Golf GTI

Dat voel je ook tijdens het rijden, waar de GTI het niet kan wegsteken dat hij niet langer de atletische en lichtvoetige kart is van vroeger. De 2.0 TSI turbomotor van 265 pk is zeker van goede wil, en hij belooft een sprint naar de 100 in 5,9 seconden. Tot pakweg 10 jaar geleden zou dat al tot de verbeelding spreken, maar in tijden waar een Tesla Model 3 met 1 motor al beter doet, kom je pas meepraten als je onder de 5 seconden duikt. Om die doelstelling te behalen, moet je al bij de Golf R gaan aankloppen. Nog een (kleine) teleurstelling was het motorgeluid, dat nooit echt kan begeesteren, maar tegelijk voldoende op de achtergrond blijft om nooit storend te worden. Wat dan weer perfect past in de filosofie van comfort, souplesse en een premium ervaring.

Gran Tourismo

Comfort en souplesse, het past wel degelijk bij de GTI-badge. Want als je naar de afkomst en betekenis gaat kijken van het GTI-label, dan kom je uit bij Gran Tourismo Injection. En een Gran Turismo, dat was een auto waarmee je in alle comfort lange afstanden tegen hoge snelheden kon afleggen. Daar is de moderne Golf GTI veel beter toe in staat dan al die oude knarren die ‘m voorafgingen.

Image
Golf GTI

Heeft de moderne Golf GTI dus nog bestaansrecht? Zeer zeker, maar besef wel dat je er niet langer in moet stappen met het mes tussen de tanden. Haal ‘m gerust in huis als je een iconische auto wilt rijden die met gepaste trots de GTI-badge draagt. Want op de prestatie-ladder staat hij in deze EV-tijden misschien niet langer op het hoogste schavot, maar op de imago-ladder kijken snellere jonge snaken nog altijd naar hem op. En dat geldt ook voor mij.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen