Het begint al bij de compleet van de pot gerukte onderverdeling in drie sub-merken. Vergeet Land Rover, want voortaan bestaat het gamma uit de merken Defender, Discovery en Range Rover, powered by Land Rover. Of zoiets. Daar hebben vast een legertje marketeers een paar maanden over nagedacht, maar de rug keren naar de sterke en gekende Land Rover merknaam, dat is nu niet meteen de beste keuze lijkt me. Bovendien zijn het aantal combinaties van motoren en uitrustingslijnen zo divers, dat zelfs een kat er haar eigen jongeren niet meer in terug vindt. Terwijl die complexiteit voor het Land Rover productieapparaat ook bijzonder moeilijk en duur zal zijn. Gelukkig zijn de marges zeer royaal bemeten.
55% Range en Range Sport
Als we even het sub-topmerk Range Rover dieper belichten, dan zien we daar nog eens vier modellen in de aanbieding. Je hebt de Evoque, de Velar, de Range Rover Sport, en de Range Rover tout court. Die laatste krijgt dus geen modelnaam, maar luistert gewoon naar de merknaam Range Rover. Da’s niet zo heel duidelijk, vinden we. Verzin daar toch eens een naam voor beste marketeers. Je kan je bovendien de vraag stellen of het wel zinvol is om zowel de Range Rover als de Range Rover Sport in het gamma te houden want als je ze in detail bekijkt, dan zijn de verschillen tussen die twee modellen eigenlijk miniem. De voorkant en de boordplank verschillen nauwelijks qua design, en zelfs hun lengte ligt dicht bij elkaar (respectievelijk 4,95m en 5,05 meter). Ook herkenbaar is de (relatief) beperkte zitruimte achterin; die is bij beide modellen eerder aan de krappe kant voor zo’n mastodonten. Is het dan niet beter om één model uit de line-up te kieperen?
Wel, op die vraag moeten we volmondig nee antwoorden. Want als we naar de verkoopcijfers kijken in ons land, dan zien we dat Land Rover maar liefst 5.575 wagens aan de man bracht in 2024 en zo maar even 55% van die verkopen ging naar de Range Rover Sport (33%) en de Range Rover (22%). Dat zijn dus dik 3.000 dikke Range Rovers die op jaarbasis over de toog gaan. Naar Belgische normen is dat ontzettend veel. En het feit dat de mix tussen de twee modellen min of meer gelijkwaardig is, bevestigt meteen ook hun bestaansreden.
Droomwagen
Ik beken: bij de regelmatige vraag “welke droomwagen absoluut in mijn garage zou moeten staan als ik de Lotto win?” staat de Range Rover met stip op 1. Ik hou gewoon van de ultieme uitstraling van het model, van de verfijnde interieurs zoals alleen de Britten ze kunnen samenstellen, en van het ongeëvenaarde comfort van de luchtvering. En niet dat ik er ooit mee door het Zoniënwoud zou gaan ploeteren, maar het idee dat zo’n Range het wél aankan, is zeer prettig in het hoofd. De Lotto winnen zou trouwens absoluut nodig zijn, want als je een Range Rover (Sport) een beetje deftig uitrust of een potente motorisatie kiest, dan gaan ze vlot voorbij de 150.000 en zelfs boven de 200.000 euro. Een smak geld natuurlijk, maar tegelijk een fractie van een Rolls-Royce Cullinan, waarvoor de Range Rover zich absoluut niet onderdanig hoeft op te stellen. Wel zou ik altijd voor de Range Rover Long Wheelbase gaan (23% van de Range Rover-klanten doet dat trouwens). Die 20 extra centimeter zorgen voor de ultieme ervaring achterin en kost ook nauwelijks 15.000 euro extra. En laat ik dan meteen ook voor de speciale satijn-metaalkleur gaan van dik 13.000 euro. En de waanzinnig dure Autobiography afwerking. Gewoon, omdat het kan.
Mijn droom beperkt zich voorlopig enkel tot het snuisteren doorheen tweedehandszoekertjes op Autoscout24. En dan durf ik mijn ambitie al eens een stukje af te zwakken tot de Range Rover Sport, in de ijdele hoop dat ik die wel voor een appel en ei op de kop kan tikken. Niet dus. De wat oudere modellen (bijvoorbeeld een Range Rover van de vorige generatie) komen dan weer wel in het vizier van wat bereikbaar is. Maar ga dan vooral niet eerst op fora allerhande zoeken naar bevestiging van hun deugdelijkheid, want daar vliegen de horrorverhalen je rond de oren. Dan toch maar een nieuwe kopen, mét fabrieksgarantie? OK, maar eerst de Lotto winnen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen