Rijtest

Rij-impressie: Toyota RAV4 HYBRID (2016)

Toyota hybridekoning, waardoor het maar een kwestie van tijd was voor ook de RAV4 elektromotorhulp zou krijgen. De facelift van de C-segmenter zag Toyota als de uitgelezen kans voor de introductie van de RAV4 HYBRID, waardoor je nu ook een hybride-SUV kan bestellen bij Toyota.

Vorig jaar scherpte Toyota de RAV4 aan met een facelift, maar op de hybridevariant moesten klanten nog even wachten. Tot nu. Waardoor er naast de tweeliter diesel en benzine, ook een meer exotische hybride in het gamma staat en Toyota weer ééntje kan toevoegen in de blauwe hybridelijst.

Rollatorvriendelijk

Visueel borduurt de RAV4 Hybrid alvast verder op zijn broertjes met de 'Under Priority'-designtaal. Realistischer komt dat er op neer dat ongeveer elke Toyota als appelmoes binnengaat, zonder te choqueren. Kwestie van het grijze koperspubliek fan te houden. Al moet gezegd worden dat de RAV4 facelift een bepaalde scherpte over het geheel heeft gesmeerd. Zowel voor als achter werden lichten wat scherper uitgehouwen en het nieuwe bumperwerk vooraan geeft de SUV wat meer offroad-allures. Appelmoes met brokjes, zullen we maar zeggen.

Image
 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Binnenin beperken de wijzigingen zich tot de gebruikelijke opgewaardeerde materialen en het toepassen van een 4,2-duims scherm tussen de analoge wijzers. Al viel ons vooral op dat het jaren 90 klokje boven het 7-duims infotainmentscherm eindelijk op pensioen is gegaan. Die opgewaardeerde materialen, blijven evenwel van Aziatische klasse, waardoor sommige plastiek maar net door de beugel kan. De minimale wijzigingen binnenin hoeven trouwens verre van een teleurstelling te zijn. Want dankzij de hoekige bouw van de RAV4 is hij nog steeds steengoed in het bieden van ruimte. Zowel voor- als achterin geraak je grotere medemensen kwijt en de koffer stouwt met plezier alle bagage.

Toyota doet een Lexus

Maar goed, tot dusver enkel wijzigingen die je ook bij benzine- en dieselvariant terug zal vinden. De echte nieuwigheid zit natuurlijk onder de kap en onder de achterbank. Want voor het eerst prijkt er bij de Europese-dealers een Hybride-badge achterop de RAV4. Omdat de RAV4 een best wel uit de kluiten gewassen SUV is en de Japanners toch énige vorm van sleepvermogen willen overhouden zit er daarom niet de bekende 1.8 benzine met elektromotor onder de carrosserie, wel een grotere 2.5 benzine met elektromotor. In het geval van de vierwielaangedreven variant zijn dat zelfs twee elektromotoren.

Image
 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Helemaal nieuw is die set-up niet, want ook in de Lexus IS 300h en NX 3500h kom je de 2.5 benzine tegen in samenwerking met elektromotor en nikkel-metaalhydrideaccu. Het resultaat is alvast goed voor 197 pk, een CO2-uitstoot van 115 g/km en een normverbruik van 4,9 l/100 km in de Toyota.

Vals traag

Naar goede gewoonte koppelt Toyota dat geheel aan een CVT. Waardoor op voorhand al duidelijk wordt dat - net zoals de Prius en Auris Hybride - deze RAV4 HYBRID zich het liefst loom laat rijden. Dat loom staat trouwens niet gelijk aan traag, want dankzij de elektrokracht die continu wat oomph bijgeeft ben je vlotter uit de startblokken dan je zou denken.

Image
 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Al blijf je best van de laatste 20% van het gaspedaal af. Niet enkel zeurt de CVT dan lustig in het interieur, het verbruik gaat recht evenredig naar boven met de hoofdpijn die je krijgt van de transmissie Wij klokten alvast op een gevarieerd parcours af op zo'n 7 liter. Al waren er uitersten van 4,6 en 16 liter, afhankelijk van het rijgedrag. Opvallend is trouwens dat de AWD zich aangenamer laat rondtoeren. Niet omdat 'ie over meer grip beschikt, wel omdat de extra elektromotor op de achteras voor, tja, extra kracht zorgt. Waardoor je het gaspedaal nog net iets lomer kan bedienen.

... Of een BMW diesel natuurlijk

Vraag is natuurlijk wat dat moet kosten om met een groene gemoedsrust rond te kunnen toeren. Wel, vanaf 34.990 euro verlaat je de Toyota-dealer met zo'n RAV4 HYBRID. Vierwielaandrijving tikt zo'n 4.000 euro bij die rekening op, al krijg je standaard een betere uitrusting. Afhankelijk van hoe je het bekijkt spotgoedkoop, anderzijds redelijk duur. Zo vraagt Mitsubishi ruwweg 10.000 euro meer voor haar Outlander PHEV. Al kan je die wel aan de stekker hangen en 50 kilometer rondbollen op elektrokracht.

Image
 toyota-rav4-hybrid-rijtest

Een eigenlijk even ruime maar wel lager op z'n pootjes staande Toyota Auris Touring Sports Hybride kost dan weer 10.000 euro minder. Waardoor je dus echt al voor de looks van de RAV4 moet gaan om de keuze te rechtvaardigen. Daarnaast is de RAV4 er nu ook met een 143 pk sterke tweeliter diesel van BMW-origine. De CO2-uitstoot daarvan is met 124 gram marginaal hoger en ook het normverbruik van 4,7 liter ligt in lijn.

Conclusie

Eerder aanvulling van het gamma dan een revolutie. Hybrides zijn geen onbekend terrein bij Toyota en ook met deze RAV4 HYBRID spelen ze op veilig. Daardoor nog steeds geen plug-in of groot elektrisch rijbereik, waardoor de batterijen eerder verbannen zijn tot het slaafs hulpje van de benzinemotor. Desalniettemin gelooft Toyota er in dat de Hybride op termijn de meest populaire motorisatie van de RAV4 zal worden. Wij blijven het alleszins moeilijk hebben met de verzoening van lijvige carrosserie en hybride-set-up. Dan toch maar die diesel?

Specificaties

Vermogen197 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 720 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs basismodel€ 34 990
0 tot 100 km/u8.30 sec
Gemiddeld testverbruik7.00L/100km
Max. kofferinhoud1 633 L
CO2-uitstoot115 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen