Bij Citroën hebben ze de laatste jaren wat met revivals. Na de DS-lijn halen ze nu ook de Méhari-benaming weer van stal. De nieuwe e-Méhari moet evenveel plezier geven als zijn voorganger een goeie halve eeuw geleden.
Een zonovergoten dag in het Belgische landschap. Mooier konden we ons de weersomstandigheden niet inbeelden voor een test met de guitige Citroën e-Mehari. Want als er één ding is dat tijdens onze test blijkt, is het wel dat je best een warme dag uitkiest om met de e-Mehari te gaan toeren.
Citroën bouwde de e-Mehari overigens niet volledig zelf. Het kan bogen op een samenwerking met het Franse Bolloré - dat je misschien kent van de grijze elektrische voertuigen in Parijs - en kon daardoor op een erg korte tijd een open versie van de C4 Cactus ontwikkelen. Als basis dient de BleuSummer, een wagen die eveneens elektrisch wordt aangedreven. Dat maakt het voor Citroën gemakkelijk om zowel de milieubewustheid als de funfactor van hun e-Mehari te onderstrepen.
kopie met geschiedenis
Wil de naam refereren naar de voornamelijk uit kunststof carrosseriedelen opgebouwde lichtgewicht uit de jaren 60, dan doet de rest van de wagen ons daar heel wat minder aan denken. Goed, ook nu is de carrosserie opgebouwd uit - gevoelige - kunststof onderdelen maar een gewicht van zowat 1.400 kilogram doet niet meteen denken aan het licht sturend voertuig. De kunststof deurtjes doen dat dan weer wel, net als de gekke achterlichten.
Vergis je echter niet, Citroën - of Bolloré, zoals je wil - zorgde ervoor dat er her en der gewicht bespaard werd. Zo is enkel de passagierszetel kantelbaar voor instap naar achteren en ook heeft de wagen geen airbags. Een radio ontbreekt en airco wordt enkel als optie aangeboden. Verder is er geen vergrendeling van de wagen te vinden. De auto blijft altijd los, een extra reden waarom er geen radio in zit. Activeren en deactiveren doe je eerst door je sleutelbadge tegen de voorruit te houden en vervolgens de simpel vormgegeven contactsleutel om te draaien zoals bij eender welke andere auto.
ramen zitten goed
De dakbekleding is volledig demonteerbaar, al moet je dan wel het verstevigde raamwerk van de portieren thuislaten, wegens te groot voor enige bergruimte. Een beetje zoals je bij de C3 Pluriel de dakbogen thuis moest laten wanneer je volledig open wilde rijden. Neem je passagiers achterin mee, dan is het aan te raden de achterste zijruitjes te laten zitten zodat het kapsel in model blijft. Doe je dat niet, dan zie je het humeur van je passagiers in je achteruitkijkspiegel verslechteren vanaf het moment je boven de 50 km/u uitkomt.
Citroën maakt gebruik van een 300 kg zware 410v accu, die zowat 3.000 laadcycli meegaat. De elektromotor levert 68 pk en 150 Nm en je rijdt er officieus maximaal 120 km/u mee. Laden doe je in 8 tot maar liefst 13 uur, afhankelijk van het soort stopcontact je bij je thuis geinstalleerd hebt.
always open
We zeiden het al, de e-Mehari is gemaakt om altijd open te zijn. De dakbedekking dient enkel voor regenachtige dagen en het liefst rij je dit ding dan ook als tweede wagen bij je Spaans buitenverblijf. Daar heeft Citroën aan gedacht, want de wagen kent een 'overwintermodus', waarbij je na 4 maanden stilstaan toch nog altijd wat reserve in de accu hebt staan. Maar dat open rijden houdt ook in dat de e-Mehari weersbestendig is. Het interieur is volledig afwasbaar en kan tegen een stootje. In de praktijk komt het erop neer dat je snel stof en zand op het dashboard ziet dwarrelen en dat je erg het gevoel krijgt met een plastic autootje onderweg te zijn. Het voelt dan ook allemaal licht aan, ook al weegt de wagen vanwege de accu's meer dan je zou verwachten.
Maar dat hoge gewicht doet weinig af aan de rijervaring. Het elektrische geheel komt vlot van zijn plek en de demping zit snor. Ook het stuurgevoel is directer dan wat je van een Franse wagen zou verwachten. Op het strand rijden moet je durven, wij bleven tijdens onze test braaf op de openbare weg. Daar blijkt de auto goed afgesteld zonder meer. Citroën kan ook gebruik maken van Fiat-technologie in dit model, wat onder meer tot uiting komt in de City-knop, die voor een lichtere bediening van het servostuur zorgt.
hola-prijs
Het klinkt allemaal wel leuk, maar de e-Mehari heeft wat moeite om zijn fun-factor het gevoel van goedkope materiaalkar te laten overstijgen. Moeilijk wordt het helemaal wanneer je het prijskaartje tegenkomt. Geen 10.000 euro voor dit kekke karretje, wel 25.200 euro voor aftrek van premies voor elektrische voertuigen. Dat is zowat evenveel als eender welke andere elektrisch aangedreven échte auto. Daar komt overigens nog de maandelijkse huurprijs van de accu bij.
Conclusie
De Citroën e-Mehari lijkt ons een wagen die vooral voor fun-bedrijfjes geschikt is. Toertochten, verhuurbedrijfjes in zonnige oorden, koeriers die willen opvallen, dat soort dingen. Vanwege de erg hoge prijs is het model een pak minder geschikt om achterin je tuinhuis te stallen tot je nog eens een mooie nazomer zoals dit jaar krijgt. Als tweede voertuig valt hij te overwegen, al is de vraag wat je dan 's winters gaat doen, als je enige bescherming tegen sneeuw en koude een dunne canvas is.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen