Rijtest

Rijtest : Infiniti M37 S

Aan de andere kant van de oceaan is Infinti al aan haar derde generatie M toe. Aangezien het merk in Europa in alle segmenten een graantje wil meepikken verwelkomen we dit model nu ook bij in Belgie. Van bij de lancering is de M beschikbaar met twee verschillende motoren. Er is de keuze tussen de M37 op benzine en de M30d die voorzien is van de nieuwe 3-liter diesel. Voor onze test trokken we de baan op met de sportiefste variant, namelijk de M37 S.

In Europa kenden we tot nogtoe de G37 in drie varianten, de FX en de EX. Nu komt daar dus een vierde model bij dat voor een volledigere dekking van de markt moet gaan zorgen en Infinti  de kans moet geven om een breder klantenbestand uit te bouwen en vooral ook meer auto’s te kunnen verkopen op onze markt.  Benieuwd en vol grote verwachtingen namen we de sleutels van deze gloednieuwe luxe sedan in ontvangst. De M komt binnengevallen in fel bevochten segment dat voornamelijk gedomineerd wordt door de Duitsers. Naast wagens als de Jaguar XF en in mindere mate de Lexus GS zijn het dus vooral de Mercedes E-klasse, de BMW 5-reeks en de Audi A6 die op hun hoede moeten zijn voor deze nieuwkomer.

En dat doet hij zeker niet onopgemerkt. Met zijn opvallende lijnenspel weet hij meteen de aandacht te trekken. Een stevige gril wordt geflankeerd door scherp uitgesneden koplampen die hem een krachtige uitstraling bezorgen.  Die sfeer wordt doorgetrokken in de rest van het koetswerk. De sterke welvingen in de motorkap en de stevige aanzet van de achterpartij laten er geen twijfel over bestaan dat we hier met een sportieve sedan te maken hebben.  Achteraan lijkt het alsof de designers hun stoute schoenen waren vergeten aan te trekken want hier komen we een eerder gewoon en ietwat saaier lijnenspel tegen. De gelijkenissen met een nogal braaf model als de Toyota Camry (USA markt) werd hier meer dan eens gemaakt en dat is wel jammer voor een wagen die allesbehalve de ambitie lijkt te hebben om als braaf muurbloempje door het leven te gaan.

De rode S achteraan op de koffer verraadt dat deze versie van de M wat sportiever is dan de basic Infinti M. Aan de buitenkant geven de knappe 20 inch wielen met vijf spaken, de iets meer geprononceerde voorbumper en de zwarte koplampbehuizing de M37 duidelijk een iets atletischer karakter. In het interieur vertaalt de “S” zich in sportievere lederen stoelen en inzetstukken in een diepe zwarte lak. En omdat sportieve looks alleen niet voldoende zijn heb je in de S ook recht op een sportonderstel dat over een aangepaste vering en demping beschikt om de rit wat scherper en dynamischer te maken.

Het interieur van de M zal voor de gemiddelde Infiniti kenner niet veel verrassingen vertonen. Ware het niet dat de kwaliteitsindruk merkbaar hoger ligt dan in de andere modellen van het merk. Het design van het dashboard zoals we dat ook al kenden uit de G37 sedan, coupé en coupé-cabriolet werd eveneens toegepast in de nieuwe Infinti M. Centraal bovenaan het scherm waarop alle functies kunnen worden geraadpleegd aan de hand van de handige sneltoetsen bovenop de centrale console. Allemaal heel erg handig en intuïtief te bedienen.  Op de iets hogere middentunnel vinden we de versnellingspook, de bediening voor de stoelverwarming/koeling en de Infiniti Drive Mode Selector terug. Deze laatste biedt de keuze tussen vier verschillende instellingen – Normal-, Sport-, Eco- en Snow-modus - die het gedrag van de motor en de versnellingsbak aanpassen aan de noden van het moment. De opvallendste en verrassendste modus vond ik de Eco-modus. Wanneer je deze selecteert schakelt automatisch ook de Eco Pedal in. Deze geeft meer weerstand in het gaspedaal waardoor het “moeilijker” is om veel gas te geven wat resulteert in een lager verbruik en vooral een rustiger en meer ingehouden rijgedrag. Dat is vooral handig wanneer je in de stad rijdt en niet steeds wilt geconfronteerd worden met de 320 trappelende paarden onder de motorkap.

Wat de looks betreft valt er niet echt iets aan te merken op dit dashboard, ware het dan niet voor het analoge klokje de moderne en eigentijdse look het dashboard teniet doet. Het zitcomfort is bovengemiddeld goed en elke passagier beschikt over voldoende plaats. Achteraan vindt zelfs eens 1.90m grote redacteur een comfortabel plaatsje, dus dat zegt al genoeg denken we dan. Qua praktische bruikbaarheid heb je aan de M ook een goede kompaan. Bekerhouders en opbergvakjes zijn er genoeg. De koffer is met zijn inhoud van 500 liter zeker groot genoeg en is standaard voorzien van een skiluik.

Rijden met de Infinti M vraagt niet erg veel van je als bestuurder. Het is slechts een kleine moeite om een geschikte rijhouding te vinden en nog een kleinere moeite om daarna rustig op pad te gaan met deze slee. Het gevoel dat over je heen komt wanneer je in de M rondrijdt is een goed gevoel. Dat heeft allicht veel te maken met de technologische snufjes die het leven van de inzittenden aan boord zo aangenaam mogelijk trachten te maken. Zo pakt Infinti voor het Premium uitrustingsniveau immers uit met een heuse Forest Air climate control. Dit systeem is nog iets geavanceerder dan de een “gewone” automatische airconditioning en zorgt er bijvoorbeeld voor dat onprettige geuren worden geneutraliseerd, dat de binnenkomende lucht gezuiverd en gearomatiseerd wordt met essentiële oliën.  Aangezien we geen wetenschappers zijn en dus niet effectief kunnen nagaan of de mooie praatjes kloppen kunnen we slechts melden dat we proefondervindelijk hebben mogen ervaren dat de luchtkwaliteit in de M schijnbaar beter en aangenamer leek te zijn dan in wagens die niet voorzien zijn van dit systeem. Een gerust gemoed krijg je ook van de veiligheidsvoorzienigen in het Dynamic Safety Shield Package (alleen voor Premium-uitrustingsniveau). Intelligente cruise control met low speed following controleert de afstand tot voorliggers en waarschuwt de chauffeur wanneer die afstand te klein wordt. De Intelligent Brake Assist grijpt desnoods in door automatisch af te remmen. Het Blind Spot Warning system en het Blind Spot intervention system houden de dode hoek in de gaten en grijpen in geval van nood in met subtiele remingrepen.

De 3.7-liter V6 motor beschikt over meer dan voldoende kracht om van deze luxe-sedan een ridder van het linkerbaanvak te maken. Met zo'n 320pk en 360Nm sprint je in 6.2 seconden naar de 100km/h en een top van 250km/h behoort eveneens tot de mogelijkheden. Dankzij het gebruik van dubbele beglazing en betere isolatie is de motor in mindere mate hoorbaar in het interieur wat wel past bij het karakter van de M.  Enkel wanneer je serieus op zijn staart trapt laat hij zich duidelijk horen. Dat is dan zeker geen slecht punt, want het blok produceert best een lekker geluid en dat horen we maar al te graag.  

Qua prijs lijkt Infiniti ook met de M ook het truukje te herhalen zoals ze dat al met succes deden voor de andere modellen. Voor een prijs die ongeveer hetzelfde is als die van de Duitse concurrenten krijg je een zo goed als compleet uitgeruste M37 mee naar huis. Onze testwagen was voorzien van het duurste uitrustingniveau, “S Premium” genaamd. Deze kost met zijn 63.800 € zo’n  € 12.000 meer dan de  basisversie. Dat wil zeggen dat de M in zijn standaarduitvoering goedkoper is dan de Duitse concurrenten en zijn prijsvoordeel waarschijnlijk nog eens zo groot is wanneer je opteert voor de topuitvoering van onze testwagen. Een minder krachtige E 350 CGI BlueEfficiency kost € 54.934 en voor een BMW 535i ben je minimum € 52.600 kwijt. En de ervaring leert namelijk dat een bezoekje aan optielijsten die basisprijs gemakkelijk € 20.000 of meer de hoogte in duwen en er dus voor zorgen dat de prijswinst in het voordeel van deze Infiniti uitdraait. Jammer aan de prijzenpolitiek van Infinti is wel dat je voor meer uitrusting vaak verplicht bent om meteen een uitrustingsniveau hoger te gaan. Zo is het geprezen Dynamic Safety Shield Package en de Eco Pedal enkel en alleen beschikbaar op het Premium-uitrustingsniveau.

Infinti heeft met de nieuwe M een niet te onderschatten product op de markt gebracht en het lijkt ons dat dit model in combinatie met de financieel iets interessantere 30d motor best wel eens wat kopers zou kunnen vinden. Moest de aankoop van een wagen zich enkel laten bepalen door de prijs ten opzichte van de concurrentie, dan zouden we wel eens heel erg veel Infiniti's op de Europese markt kunnen verwachten. Jammer genoeg voor het merk is dat niet de enige beoordelingsfactor en moeten ook de looks voldoende bevallen om die vele mensen die nu  overwegend Duits kopen te overhalen om mee te gaan in het Infiniti-verhaal.

Tekst: Alexander De Nys
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan Infiniti Beerens Antwerpen

Specificaties

Vermogen320 pk
Overbrenging7-bak automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 715 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 63 800
Prijs basismodel€ 51 800
0 tot 100 km/u6.20 sec
Gemiddeld testverbruik12.00L/100km
Min. kofferinhoud500 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen