Rijtest

Rijtest: Infiniti EX30d

Infiniti is al een aantal jaren aanwezig op onze markt. Jammer genoeg zien we deze wagens nog veel te weinig rijden. Nissan's luxemerk moet namelijk niet onder doen voor Toyota's luxemerk Lexus. Beide zijn oorspronkelijk voorzien voor de Amerikaanse markt en weten zich de laatste jaren beter en beter te nestelen in onze Europese contreien.

De Infiniti EX is het kleinere broertje van de FX. Een geheel andere styling doet de EX goed en veel mensen richten goedkeurende blikken op de wagen. Ik kan het alleen maar bevestigen, het is geen misse verschijning. De EX heeft in zijn softroader segment maar weinig directe concurrenten als het op zijn luxe-niveau aankomt, want daar scoort de Infiniti het meest. Het interieur kent een goede kwaliteit met mooi afgewerkte naden en details. Die afwerking valt vooral op bij de zetels, zo mooi aan elkaar gestikt kwaliteitsleder kom je niet vaak tegen. Ook de overige materialen en bedieningstoetsen voelen solide aan, meer dan bij de FX, een duidelijk bewijs dat er binnenin weinig of niets rechtsreeks wordt overgenomen van Nissan. De middenconsole beschikt over een solide knoppenpartij die de besturing van het navigatie/multimedia systeem goed en snel te bedienen maakt.

Als we plaatsnemen in de bestuurderszetel merken we een hoge zitpositie en goede ondersteuning op. Plaatsgenomen op de achterbank voelen we ons minder comfortabel door de niet zo riante beenruimte. De koffer is met 340 liter in gewone stand niet bijster groot, al is dat te wijten aan de sportieve daklijn, waardoor er veel ruimte verloren gaat. Kleine handige functie met betrekking tot de koffer, is het automatisch neerklappen van de achterbank door middel van een knopje aan de kofferwand. Zetels weer omhoog zetten doe je manueel. Daar gaan we niet moeilijk over doen, daar dit uiteraard met veiligheid te maken heeft. Je zal er maar met je vingers tussenzitten als kind... Leg je de achterste zitbank plat dan beschik je over 1.175 liter kofferruimte. Het bagagescherm heeft een stevige metalen handvat dat zeer leuk is om te gebruiken. Maar, als de zon op je koffer staat krijg je een felle weerkaatsing in de achterruit.

De Infiniti is verkrijgbaar in drie verschillende uitrustingsniveau's. De basisuitvoering, de GT en GT premium uitvoering. Onder de kap kies je uit twee motoren, een 3.7 liter V6 en de nieuwe 3.0 liter diesel. Onze EX30d is voorzien van het "GT premium" pakket. Deze onderscheidt zich van de gewone EX en de EX GT door een nog rijker pakket opties. Prijzen voor de EX beginnen vanaf 50.200 euro en lopen op tot 57.100 euro voor de topversie, met dewelke waar we u nu kennis laten maken. Je kan deze prijzen op diverse manieren interpreteren. "niet goedkoop" of "veel geld voor wat het is". Onze mening leunt eerder bij het eerste aan, 50.000 euro is natuurlijk niet weinig maar als je dan toch geld gaat uitgeven -aan een luxewagen- kan je best kiezen voor het GT Premium pakket, daar je toch wel veel krijgt voor die 7.000 euro meer. Wat bijvoorbeeld niet in zo'n pakket zit is het Bose geluidssysteem en een panoramisch dak.

De motor die deze EX aandrijft is in ons geval een 3 liter diesel. Dit blok is meteen ook de enige diesel die verkrijgbaar is. Geen keuze dus, maar dat hoeft niet noodzakelijk als het een goed blok is. En dat is deze motor ook, dat mochten we eerder al ondervinden. Met de 238 pk kom je aardig van je plaats en beschik je bij 1.750 toeren al over het maximum koppel van -hou je vast- 550Nm. Inhalen is hierdoor kinderspel en het overschot aan vermogen schept vertrouwen. Altijd ruim voldoende kracht bij de hand wat zeer aangenaam rijdt. Ook de goede geluidsisolatie van de motor en speelt daarin een grote rol. De "intelligente" 7-traps automatische versnellingsbak beschikt over een adaptief leeralgoritme. Dat systeem detecteert je rijstijl en past de manier van schakelen hierop aan. Mocht je je in een sportieve bui voelen aan het verkeerslicht, reken dan op een 0 naar 100 tijd van 7,9 seconden. Doe daar nog een veelvoud van seconden bij en je komt aan de topsnelheid van 221 km/h.

Als laatste nog iets over een minder leuk maar belangrijk onderdeel van deze rijtest: het verbruik. Met een stadsverbruik van 10,8l/100km is hij niet bepaald zuinig. Daarentegen haalden wij op de snelweg dan toch een meer acceptabele 7.0 liter. De CO2 uitstoot bedraagt 224g/km.

Tekst: Yannick Degroeve
Foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Beerens - Infiniti voor de bruikleen van de wagen

Specificaties

Vermogen238 pk
Overbrenging7-bak automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 985 kg
Topsnelheid221 km/u
Prijs testwagen€ 57 100
Prijs basismodel€ 50 200
0 tot 100 km/u7.90 sec
Gemiddeld testverbruik9.10L/100km
Min. kofferinhoud340 L
Max. kofferinhoud1 175 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen