Rijtest

Rijtest: Abarth 500 esseesse

Abarth is hip. De marketingboys van Fiat hebben duidelijk hun huiswerk goed gemaakt als je ziet dat ze meer en meer opduiken in het straatbeeld. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat Abarth kan uitpakken met z’n Italiaanse, sportieve maar toch retro-looks die vele mensen aanspreken. Maar ook de motor en het onderstel konden ons al verleiden in bijvoorbeeld de Abarth 500c of de Abart Punto Evo. Er restte ons enkele nog de strafste Abarth 500 aan de tand te voelen, de Esseesse. Is het Abarth ook hier gelukt om een aantrekkelijke auto samen te stellen?

Wanneer we het uiterlijk van de Esseesse bekijken kunnen we alvast vaststellen dat ook deze Abarth zeker opvalt. Het bolle koetswerk werd opgesmukt met allerlei uitdagende details. Zo zijn er talrijke Abarth-logo's te vinden op de speciale 17' velgen, de zijschorten en in het interieur. Achteraan vinden we een diffusor die hem een agressievere look geeft. Al deze elementen in combinatie met de duistere zwarte kleur laten er geen twijfel over bestaan dat dit geen gewone Fiat 500 is. Zelfs wanneer hij stilstaat lijkt het alsof hij zin heeft om elk moment aan te vallen.

Het interieur van de Abarth is een zeer aangename plaats om te vertoeven. De kuipstoelen zijn comfortabel en bieden toch voldoende zijdelingse steun. Op het dashboard zijn alle bedieningselementen terug te vinden waar je ze zou verwachten en alles voelt degelijk en goed afgewerkt aan. Naast het stuur werd een turbometer en een schakelindicator voorzien. Wanneer de modus Normal is gekozen, geeft het systeem aan wanneer best wordt opgeschakeld om brandstof te besparen. Indien de bestuurder in Sport-modus rijdt, geeft het systeem schakeladvies voor de best mogelijke prestaties. Het sportstuur ligt plezierig in de handen en geeft voldoende feedback. Een minpuntje is wel dat het niet in de diepte kan worden versteld wat het moeilijk maakt voor grote bestuurders om een goede zitpositie te vinden.

De grootste verschillen met een "gewone" Abarth 500 vinden we onder de motorkap en in de wijzigingen in het onderstel. Het Esseesse-pakket voert veel upgrades door, zo zijn er de geperforeerde schijfremmen voor en achter, een speciale luchtfilter van BMC, vier bandendruksensoren en speciale performante banden. Het vermogen ging van 130 naar 160 pk waarmee hij naar 100 km/u spurt in slechts 7,4 seconden en blijft doorgaan naar een topsnelheid van 211 km/u. Op papier lijken dit allemaal zeer aantrekkelijke waarden en in realiteit is de 500 Esseesse ook echt bloedsnel. Al konden we ons niet van de indruk ontdoen dat het onderstel toch moeite had met al deze kracht. Op een perfect wegdek en in de perfecte omstandigheden is dit echt een racemonster maar bij regen of een slecht wegdek duikt er toch vaak ongewild wielspin op bij het wegacceleren. De harde ophanging en speciale banden zijn dan ook bijzonder oncomfortabel en voor lange afstanden zelfs vermoeiend.

Als een auto die af en toe wordt gebruikt om op een mooie zonnige dag enkele bochtige wegen op te zoeken is de Esseesse dan ook een echte aanrader. Je zal er van verbaasd staan hoeveel grotere en duurdere auto's je achter je kan laten met dit kleine duiveltje.  Als auto voor dagelijks gebruik zouden we echter eerder opteren voor een normale Abarth 500, deze is misschien iets minder agressief en snel, maar ook een stuk comfortabeler. Abarth is er dus in geslaagd om weer een bloedsnelle 500 neer te zetten die vooral op snelheid is gericht en het comfort hier deels voor opoffert.

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Pieter Aertgeerts
Dank aan Fiat Belgium voor de testwagen.

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht930 kg
Topsnelheid211 km/u
Prijs basismodel€ 21 830
0 tot 100 km/u7.40 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen